قانون حمایت از کودکان زمینه ارتکاب به جرم محارم را از بین می‌برد

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران گفت: بسیاری از جرایم و خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان پنهان است و آماری از این جرم در دست نیست، تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کمک قابل توجهی در کاهش این جرم دارد.

امان‌الله قرایی مقدم در خصوص تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قانون حمایت از کودکان از قبل از انقلاب مطرح شد و در آن زمان به تصویب رسید و چون برنامه این بود که قضات جداگانه‌ای در مورد جرایم کودکان حکم صادر کنند، جداسازی دادگاه‌های جرایم مربوط به کودکان در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بازدارندگی قانون حمایت از کودکان کم است، افزود: اگرچه به اعتقاد من در این قانون باید جرایم درنظر گرفته شده بیش از این می‌بود اما با این حال وجود قانون بهتر از نبود آن است و تا همین اندازه هم گامی به جلو بوده است که در آینده باید قوانین محکم‌تری برای این موضوع وضع شود.

این جامعه شناس با بیان اینکه وضع این قانون قطعا جامعه را نسبت به اهمیت کودکان آگاه می‌کند، افزود: در جامعه امروز خشونت‌های بسیاری به کودکان و به خصوص به  دختران اعمال می‌شود، ازدواج‌های زودهنگام و خشونت‌های روانی و کلامی علاوه بر خشونت‌های جسمی و جنسی نیازمند وضع قوانین محکمی است.

وی با بیان اینکه این قانون لطف بیشتری به پدر داشته است، افزود: مجازاتی که برای خشونت پدر در نظر گرفته شده به مراتب کمتر از مجازات خشونت مادر است و تنها دلیل قانونگذار دلیل قیم بودن پدران است.

تصویب قانون حمایت از کودکان لازم بود اما کافی نیست

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه تصویب این قانون لازم بود اما کافی نیست، گفت: اگرچه به نظر می‌رسد باید در این قانون تغییراتی لحاظ شود اما از نگاه جامعه شناسی مهم‌تر از قانون موضوع فرهنگ سازی است چرا که همه کمبودها تنها با وضع قانون حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای فرهنگ سازی در زمینه آگاه کردن جامعه مبنی بر عدم انجام جرم در حوزه کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی دارد، اضافه کرد: این قانون در این زمینه بسیار کمک کننده است.

این جامعه شناس ریشه روسپیگری را در آزارهای جنسی در کودکی دانست و تصریح کرد: در بررسی‌هایی که در سال‌های قبل بر روی ۱۰۰ نفر از روسپی‌ها انجام دادیم حکایت از آزار جنسی این افراد در کودکی دارد.

وی با بیان اینکه باید قانونگذار اشد مجازات برای جرایم انجام شده بر کودکان را درنظر بگیرد، افزود: باید جرایم بازدارنده‌تر و سنگین‌تری در این خصوص وضع شود به ویژه در مورد دختران چرا که خشونت‌های رخ داده در مورد آنها همواره بیشتر از پسران بوده است.

قرایی مقدم با بیان اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان زمینه ارتکاب به جرم والدین و محارم را از بین می‌برد، افزود: متاسفانه تاکنون خشونت‌هایی که توسط والدین انجام می‌شد با توجیه اهمیت والد بودن چندان مورد پیگرد قانون قرار نمی‌گرفت و پدر و مادر به دلیل مالکیت بر فرزند از دخالت دیگران جلوگیری می‌کردند که تصویب این قانون خود به نوعی برخورد با خشونت‌ها و آزارهای خانگی خواهد بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از جرایم و خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان پنهان است و آماری از این جرم در دست نیست، تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کمک قابل توجهی در کاهش این جرم دارد.

کد خبر 349781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.