گلپایگان پیشرو در کشت محصول پیاز ارگانیک

گلپایگان- مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از سوی جهاد کشاورزی استان پنج شهرستان فریدن، گلپایگان، فریدونشهر، بویین و میاندشت و سمیرم برای کاشت پیاز ارگانیک انتخاب شده اند که در این راستا گلپایگان نخستین شهرستان در زمینه برداشت این محصول است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، جمشید اسکندری در حاشیه بازدید از مزرعه کاشت پیاز ارگانیک اظهار کرد: عملیات کشت مناسب کشاورزی یا "جی آی پی" محصول پیاز تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان در شرکت سهامی زراعی گلپایگان انجام شده است.

وی افزود: این محصول در قالب سایت الگوی جامع تولیدی و ترویجی و با هدف محصولی دور از هرگونه سموم و کودهای دارای نیترات کشت می شود.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی استان است، گفت: براساس آزمایشات انجام شده از لحاظ باقی مانده نیترات در محصول پیاز هیچ نوع سمومی در محصول پیاز دیده نشده است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی ارگانیک محصولاتی هستند که در تمامی مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و هیچ ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی دریافت نکرده باشند، افزود: عملیات مناسب کشاورزی یا "جی ای پی" در کشت پیاز، سبزیجات و صیفی جات انجام می‌شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: سیاست جهاد کشاورزی به صفر رساندن سموم در محصولات کشاورزی است و بر همین اساس کشت محصولات ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیرهماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این طرح در قالب یک طرح نظامند نوین برای سومین سال با دستور وزیر جهاد کشاورزی در کل استان اصفهان اجرا می شود، ادامه داد: گلپایگان در بیان شهرستان های استان پیشرو در اجرای این طرح موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان به عنوان مروج در عرصه‌های مختلف کشاورزی توصیه‌های لازم را به بهره‌برداران می کنند، گفت: در شهرستان گلپایگان عملیات مناسب کشاورزی در کشت محصول سیب زمینی اجرا شده است که تا چند ماه آینده برداشت آن آغاز می شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: از سوی جهاد کشاورزی استان پنج شهرستان فریدن، گلپایگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت و سمیرم برای کاشت پیاز ارگانیک انتخاب شده اند که در این راستا گلپایگان نخستین شهرستان در زمینه برداشت پیاز ارگانیک است.

مدیرهماهنگی ترویج  جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: پس از نمونه‌برداری محصول پیاز، شهرستانی که کیفیت محصول بالاترین داشته باشد به عنوان الگوی برتر معرفی می‌شود.

در ادامه مجتبی طالاری، مسئول زراعت شرکت سهامی زراعی گلپایگان اظهار کرد: در راستای تولید محصولات سالم، سال گذشته شرکت سهامی زراعی گلپایگان به عنوان سایت تولید پیاز سالم انتخاب شد.

وی افزود: بهمن ماه سال 96 که کاشت نشاء پیاز در سطح پنج هکتار در سایت الگوی کشت اجرا شد، با نمونه برداری در غده پیاز، فلزات سنگین در داخل آن موجود نبود و در نتیجه محصولی سالم برداشت کردیم.

مسئول زراعت  شرکت سهامی زراعی گلپایگان گفت: در سطح ۱۰ هکتار از اراضی شرکت سهامی زراعی سیب زمینی گپ نیز کشت شده است که هدف از این اقدام برداشت پیاز سالم است.

کد خبر 349622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.