غول نقدینگی؛ دلار افسار گسیخته

عمده ترین موضوع در افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه، نقدینگی عنوان شده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه فرهیختگان در این خصوص در گزارشی آورده است: بر اساس آمار اعلام‌شده در حال حاضر میزان نقدینگی موجود در کشور رقمی حدود هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این میزان نقدینگی که به گفته کارشناسان اقتصادی در صورت سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، اکنون به صورت سرگردان به دنبال بازار امنی برای سرمایه‌گذاری است.

در این میان عملکرد ضعیف دولت در هدایت این میزان نقدینگی از یک سو و اعمال سیاست‌هایی که ناامنی‌ اقتصادی به همراه داشته از سوی دیگر، زمینه‌ای را فراهم کرده است تا نقدینگی به انحراف از مسیر خود به سوی بازار سکه و ارز حرکت کند. هجوم این نقدینگی به سوی بازار و افزایش تقاضاهای کاذب در کنار کاهش و محدودیت عرضه سکه و ارز بحرانی را ایجاد کرده که کنترل آن از دست دولت خارج شده است.

طلا تحت تاثیر دلار

روزنامه اعتماد هم با اشاره به تغییر رییس کل بانک مرکزی و افزایش سرسام آور قیمت سکه و ارز در بخشی از گزارش خود آورده است: گروهی توقف معاملات سکه در بورس کالا را دلیل دیگری برای افزایش قیمت عنوان می‌کنند. هر چند که در هفته‌های اخیر سکه‌های آتی تحویل دی ماه تا چهار میلیون تومان نیز قیمت خورده بود که برخی معتقد بودند افزایش نرخ این سکه‌ها موجب انتظاراتی در بازار شده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

طلا و ارز روز گذشته در حالی روز پرهیجانی را پشت سر گذاردند که هنوز هیچ برنامه از بسته سیاست ارزی عبدالناصر همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی از سوی وی مهر ابلاغ نخورده و او تنها دو جلسه با مدیران و اقتصاددانان برای بررسی‌های بیشتر آنچه بر اقتصاد می‌رود برگزار کرده است و مشخص نیست که نسخه‌ای که او برای این روزهای غیرقابل پیش‌بینی اقتصاد ایران می‌نویسد چگونه قرار است حبابی که هر روز در حال بزرگ‌تر شدن است را کوچک کند و او چگونه می‌تواند حال اقتصاد ایران را در شرایطی که اقتصاددانان برای آن نسخه‌ای توصیه نمی‌کنند، خوب کند.

فریاد از بی اعتنایی به علم و تجربه

اما حسین درگاهی اقتصاددان در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور چارچوب پیشنهادی خود برای برون رفت از وضعیت اقتصادی که در روزنامه دنیای اقتصاد آمده است را ارائه کرد که در بخشی از این نامه چنین آمده است: بانک مرکزی با محافظه‌کاری تمام و به‌رغم هشدار کارشناسان، همیشه منتظر زمان مناسب برای اجرای اصلاحات پولی، بانکی و ارزی بود. به این جهت مصوبات کارگروه تخصصی عملا اثربخشی خود را از دست داد.

در ۲۱ آبان۹۴ مشکلات موجود را به آقای جهانگیری گزارش کرده و ضمن ارائه راهکار ایجاد هماهنگی در مدیریت اقتصادی کشور، از کارگروه استعفا دادم. بعد از مدتی نیز کارگروه کلا تعطیل شد. بنابراین وجود ناهماهنگی‌های درونی از ابتدای تشکیل دولت جنابعالی وجود داشت و در مقاطع چیدمان تیم اقتصادی اکثر کارشناسان متذکر این موضوع شدند و بسیار تعجب آنکه شما نشنیدید.

نبض تند بازار در غیاب سلطان سکه

روزنامه شرق هم در گزارشی نوشت: عوامل متعددی برای افزایش نرخ ارز برمی‌شمرند؛ اما آنچه درباره آن بیشتر هشدار داده می‌شود، کمبود عرضه در بازار است و تعیین نرخ از سوی معدودی از افراد. زمان می‌گذرد و چنان التهابی شکل گرفته که کارشناسان از پیش‌بینی هر رقمی برای آن کنار می‌کشند.

از وقتی «ملا»؛ بخوانید عامل بانک مرکزی یا همان «مظلومین» دستگیر شد، بانک مرکزی کنار کشیده و عرضه‌ای در بازار نیست. فعالان بازار می‌گویند وحید مظلومی (همان سلطان سکه معروف)، هفت، هشت سالی است که به‌عنوان عامل بانک مرکزی شناخته شده و لقب «ملا» را از سوی فعالان بازار به خود گرفته است.

کد خبر 349571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.