ملک سلمان درباره خاورمیانه تصمیم می‌گیرد نه پسرش

عربستان به هم‌پیمانان عرب خود اطمینان داده که هرگز با هیچ طرح صلحی برای خاورمیانه که وضعیت قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی را تضمین نکند، موافقت نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران گفته‌اند، تضمین‌های خاصی که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به محمود عباس،‌ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین داده و دفاع علنی او از مواضع ثابت عربی در ماه‌های اخیر باعث شده تا حدودی تصورات مبنی تغییر موضع عربستان تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی عوض شود.

براساس گزارش رویترز که در ایسنا منتشر شده، این موضوع تا حدودی تردیدها نسبت به اینکه آیا عربستان می‌تواند حمایت عربی را از کمپین جدیدش در پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین جلب کند یا نه، تشدید کرده است. به ادعای رویترز، عربستان بیشتر دنبال ایجاد یک صف از کشورهای عربی در مقابل ایران است.

یک دیپلمات برجسته عرب در ریاض به رویترز گفته است، در عربستان این ملک سلمان است که در این باره تصمیم می‌گیرد نه ولیعهد! اشتباه آمریکا این بود که تصور می‌کرد یک کشور می‌تواند بر بقیه کشورها برای تسلیم شدن فشار وارد کند، اما مساله اعمال فشار نیست. هیچ رهبر عربی از مساله قدس یا فلسطینی‌ها چشم پوشی نمی‌کند.

اختلافی بین ملک سلمان و ولیعهد نیست

مسؤولان فلسطینی در دسامبر به رویترز تاکید کرده بودند، محمد بن سلمان بر عباس فشار وارد کرده تا طرح آمریکا را بپذیرد آن هم به رغم نگرانی‌هایی که در زمینه دادن خودمختاری محدود به فلسطینی‌ها در داخل مناطق پراکنده در کرانه باختری و بدون حق بازگشت آوارگان فلسطینی دو جنگ ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ به وطن‌شان مطرح است.

چنین طرحی با طرح صلح عربی که عربستان در سال ۲۰۰۲ ارائه کرد کاملا مغایر است؛ طرحی که به زعم عرب‌ها به کشورهایشان پیشنهاد عادی سازی روابط با اسرائیل را در مقابل توافق بر سر تشکیل کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از اراضی اشغال شده در درجنگ ۱۹۶۷ می‌دهد.

مقامات سعودی به رویترز تصریح کردند: هیچ اختلافی بین ملک سلمان که حامی طرح عربی است و ولیعهدی که سیاست‌های سفت و سخت در بسیاری از مسائل را تغییر داده و در ماه آوریل به مجله آمریکایی گفته بود، حق اسرائیلی‌هاست که در سرزمین‌ خود در صلح زندگی کنند، وجود ندارد در حالیکه این اظهار نظری نادر از یک رهبر عربی است.

کد خبر 349559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.