ورزش های پر برخورد، خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد

یافته‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که در ورزش‌های برخوردی شرکت می‌کنند، در احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش از این گفته شده بود که آسیب‌های ناشی از ورزش‌های پر برخورد (contact sports) نظیر راگبی، بوکس و ورزش ‌های رزمی، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. اما یافته‌های جدید حاکی از این است که ورزش‌های برخوردی منجر به بروز سایر بیماری‌های عصبی می‌شود. نتایج پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد که آسیب‌های مغزی فرآیند ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد که رایج‌ترین نوع زوال عقل محسوب می شود. ویژگی‌های آلزایمر شامل از دست دادن حافظه، احساس عدم تمرکز و اختلال در عملکرد روزمره است.

همچنین مطالعات بسیاری که در طی چند سال پیش صورت گرفته حکایت از این موضوع دارد که آسیب‌های مکرر مغزی که در نتیجه مشارکت در ورزش‌های پر برخورد حاصل می‌شود باعث ابتلا به "انسفالوپاتی تروماتیک مزمن" (CTE) می‌شود که یک بیماری مغزی تخریب کننده است و می‌تواند منجر به زوال عقل شود. اما بررسی‌های جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در ماساچوست نشان می‌دهد افرادی که در ورزش‌های برخوردی شرکت می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری لویی بادی دارند (Lewy body)، وضعیتی که منجر به جنونی بسیار مشابه با بیماری آلزایمر می‌شود.

در صورت ابتلا به این بیماری نوعی پروتئین با نام " alpha-synuclein" باعث ایجاد رسوب‌های غیر عادی در مغز می‌شود. در واقع نشانه‌های بیماری لویی بادی با علائم آلزایمر و پارکینسون مشابه است. دانشمندان معتقد هستند که علائم حرکتی مانند لرزش، کندی حرکت و راه رفتن سخت که برخی از ورزشکاران با آن مواجه هستند، مربوط به انسفالوپاتی تروماتیک مزمن (CTE) است. اما پژوهشگران می‌گویند این علائم از اثرات جانبی بیماری لویی بادی است که ارتباطی با CTE ندارد. به گفته سور استین، رهبر گروه تحقیق تعداد سال‌هایی که افراد به ورزش‌های برخوردی نظیر فوتبال، هاکی روی یخ و بوکس مشغول هستند، با پیشرفت بیماری نئوکورتیک لویی بادی ارتباط دارد و این بیماری به نوبه خود با بیماری پارکینسون و زوال عقل مرتبط است.

این یافته‌های جدید به تازگی در مجله های " Neuropathology" و " Experimental Neurology " منتشر شده است.

کد خبر 349528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.