۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
چرایی گرانی لبنیات

هدایت نکردن ارز دولتی در زمینه واردات مواد اولیه دامی و همچنین صادرات بیش از حد شیر خشک، دو عامل اصلی گرانی اخیر لبنیات است.

به گزارش ایمنا، زمزمه افزایش قیمت محصولات لبنی از دو روز قبل شدت گرفت تا اینکه امروز تاثیر خود را در بازار نشان داد. جایی که مردم برای خرید شیر هزار و ۶۰۰ تومانی باید مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ تومان می‌پرداختند.

این گرانی البته ناشی از مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار و خبر آن که در نامه انجمن صنایع لبنی به کارخانجات زیرمجوعه اعلام شده بود بروز کرد، اما چرا در این زمان و بعد از مدت‌های زیاد امروز باید قیمت محصولات لبنی افزایش می‌یافت؟

گفتنی است در مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار قیمت نهایی شیر هزار و ۵۷۰ تومان اعلام شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محصول با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود. یکی از فعالان صنفی که نخواست نامی از وی برده شود در این خصوص به ایمنا گفت که پیش از این شیر هزار و ۳۰۰، بعد از آن هزار و ۵۰۰ و اکنون هزار و ۶۰۰ الی هزار و ۷۰۰ از ایستگاه‌های توزیع شیر ارائه می‌شود، اما اخیرا یکی از منابع غیر رسمی گفته که شیر هزار و ۹۰۰ تومان شده است!

این البته واکنش بازار نسبت به عدم وارد کردن مواد اولیه مود نیاز دامی و کاهش تولیدات است. حتی اخیرا دبیر انجمن صنایع لبنی هم به کاهش منابع استراتژیک لبنی مانند پنیر، شیر خشک و شیر استریل اشاره کرده و گفته درحالی که این روزها برخی از فرصت دریافت ارز دولتی و صادرات و فروش ارز با نرخ آزاد استفاده می‌کنند، صادرات به طرز چشمگیری افزایش یافته است،

رضا باکری گفته که صادرات شیر خشک تولید داخل در چهار ماهه اول سال ۹۷ معادل هفت هزار و ۷۷۴ تن بوده است که برگشت ارزی آن با دلار آزاد ۹ هزار تومانی، محرک اصلی رشد قیمت شیر خام کشور در تیرماه است. از این رو او پیشنهاد داده که باید ۲۵ هزار تن شیر خشک به کشور وارد شود شاید این بازار آرام گیرد.

لیست قیمت محصولات پس از افزایش قیمت در زیر آمده است:

کد خبر 349522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.