تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌های دولتی نگران کننده است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش کشور گفت: در حال حاضر تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌های دولتی در رشته‌های زیرگروه ریاضی فیزیک نگران کننده است و این آمار در دانشگاه‌های غیر دولتی بدتر است.

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عوامل درونی و بیرونی بر انتخاب رشته دانش‌آموزان در دوره متوسطه تاثیرگذار است، اظهار کرد: عوامل بیرونی بسته به رفتار خانواده و نیازهای درونی فرد و عوامل بیرونی نیز بیشتر در حوزه بازار کار و میزان اشتغال برای هر رشته است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با رشد فرصت اشتغال برای رشته‌های علوم تجربی و کاهش چشمگیر بازار کار برای رشته‌های زیرگروه ریاضی فیزیک رو به‌رو هستیم، ادامه داد: رفع این عامل از عهده آموزش و پرورش خارج است و باید در اسناد بالادستی این موضوع بررسی شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان در کشور امکان انتخاب تعداد محدودی از رشته‌ها را دارند، افزود: برای مثال مجموعه رشته‌های پزشکی دارای ۱۵ هزار نفر ظرفیت است و این امر باعث می‌شود تعداد زیادی از دانش‌آموزان پشت کنکوری را در رشته تجربی در سال‌های آینده شاهد باشیم که این امر به ضرر آن ها است.

وی تصریح کرد: هر نوع بازار اشتغالی که دفعتاً ایجاد شود بلافاصله از بین می‌رود و به همین دلیل خانوادها باید با نگاه بلند مدت نسبت به انتخاب رشته دانش آموزان توجه داشته باشند.

زرافشان با بیان اینکه توسعه اشتغال وابسته به رونق اقتصادی است، گفت: شرایط فعلی کشور با توجه به تحمل تحریم‌ها و نیمه تحریم‌ها مناسب نیست اما دولت طبیعتاً باید با فعال کردن چرخ‌های اقتصاد کشور زمینه اشتغال را فراهم سازد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌های دولتی در رشته‌های زیرگروه ریاضی فیزیک نگران کننده است و این آمار در دانشگاه‌های غیر دولتی بدتر است.

کد خبر 349519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.