سرمایه‌گذاری خطر پذیر در اصفهان توسعه یابد

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری خطر پذیر باید در شهر اصفهان توسعه یابد تا از مهاجرت نخبگان و طبقه خلاق به دیگر شهرهای کشور جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی با بیان اینکه کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شهر اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: این صنعت در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته و نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری خطرپذیر یک سرمایه گذار خطرپذیر یک هزار طرح را بررسی و در نهایت در ۱۰ مورد از آنها سرمایه گذاری میکند، افزود: در این بین معمولا هفت مورد به شکست می‌انجامد، دو مورد سر به سر میشود و تنها یک مورد به موفقیت میرسد که سود حاصل از این یک مورد کل فرآیند فوق را سودده می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشارکت خطرپذیر برای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تنها تزریق پول در ایده‌های جدید نیست، افزود: در این زمینه تیم مدیریت سرمایه‌گذار به کمک سرمایه‌پذیر آمده و باعث رشد سریع‌تر کسب و کار نوپا می‌شوند. البته در مواردی که احساس کنند طرح انتخاب شده شانسی برای موفقیت ندارد قبل از تزریق سرمایه بیشتر از آن خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کنار سوددهی، رونق کارآفرینی و نوآوری در محیط پیرامون را نیز شاهد هستیم، ادامه داد: وجود سرمایه خطرپذیر باعث جذب طبقه خلاق به شهرها و حفظ آن‌ها میشود. بر مبنای تحقیقات ریچارد فلوریدا، نویسنده کتاب مشهور "شهرها و طبقه خلاق"، رابطه‌ای مستقیم و متقابل میان حضور سرمایه گذار خطرپذیر در یک منطقه و نیروی انسانی ماهر که توانایی کارآفرینی در سطح تکنولوژی بالا را دارد، مشاهده می‌شود.

خسروی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ در کل دنیا ۱۶۴ میلیارد سرمایه‌گذاری خطر پذیر اتفاق افتاده است، افزود: ۴۵ درصد از این سرمایه‌گذاری در آمریکا و ۴۳ درصد در چین است.عربستان سعودی نیز با ایجاد بزرگترین صندوق خطرپذیر دنیا با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار وارد این صنعت شده و بنا دارد سالانه ۲۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، که اگر این اتفاق بیافتد در چند سال آینده باید جایگاه قابل ملاحظه‌ای برای عربستان سعودی در این صنعت پیش‌بینی کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم، رییس جمهور توجه به سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دستور کار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با همکاری سازمان بورس قرار گرفت، افزود: تاکنون ۴۷ مورد سرمایه‌گذاری در این خصوص در کشور انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها VC اصفهان صندوق پژوهش و فناوری است که سرمایه آن حدود چهار میلیارد تومان بوده و از زمان تشکیل آن در سال ۱۳۸۳ تاکنون در سه ایده کارآفرینانه مشارکت کرده و به سایر پروژه‌ها وام داده بنابراین ضروری است که این امر در اصفهان توسعه یابد.

خسروی با تاکید بر اینکه لازم است شورای شهر اصفهان در این موضوع ورود کند و مشوق‌های لازم برای ورود سرمایه گذاران اصفهانی به این صنعت را فراهم سازد، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی اصفهان با این صنعت آشنا شوند، اصفهان را به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر منطقه تبدیل میکنند.

کد خبر 349493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.