از کیپ‌تاون تا کابل؛ شهرهایی که به زودی خشک می‌شوند

افزایش گرمایش جهانی و کاهش برف و باران‌های موسمی باعث شده است تا بسیاری از شهرهای جهان نظیر کیپ‌تاون، سائو پائولو، ملبورن و ...با بحران جدی آب مواجه شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیپ‌تاون دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی بعد از ژوهانسبورگ است که محبوب‌ترین مقصد جهانگردان در قاره آفریقا به شمار می‌رود. خبر مهم اینکه شهر توریستی کیپ‌تاون به دلیل مواجه شدن با بحران شدید آب و خشکسالی به زودی اعتبار خود را نزد گردشگران از دست می‌دهد.

اما تنها آفریقای جنوبی با مشکل خشکسالی مواجه نیست، بلکه بسیاری از شهرهای جهان نیز در آینده‌ای نزدیک کمبود آب را تجربه می‌کنند. اگرچه پیش از این گفته شده بود که کمبود آب، بیش از ۴۰ درصد از شهرهای جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما به دلیل گرمایش جهانی این میزان حتی افزایش نیز پیدا می‌یابد، به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ یک نفر از هر چهار نفر مشکل کمبود آب داشته باشد.

از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، شهرها در خط مقدم بحران آب قرار دارند. در این گزارش شما را با شهرهایی که در بدترین شرایط کمبود آب قرار دارند، آشنا می‌کنیم:

سائو پائولو

شهر سائو پائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل، با  بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت است که مخزن‌های آب آن در سال ۲۰۱۵ خشک شد. در واقع کشور برزیل در ۸۰ سال گذشته، بدترین نوع خشکسالی را تجربه کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از شهروندان سائو پائولو، ۱۲ ساعت در روز از موهبت آب بی بهره‌اند.

لیما

شهر لیما، پایتخت کشور پرو در آمریکای جنوبی است که بارندگی در آن تقریبا نادر است، به صورتی که میزان متوسط بارندگی سالانه آن حدود ۷ میلی متر است. از آنجا که گرم شدن کره زمین، باعث آب شدن  یخچال‌های طبیعی آندن (Andean) شده و جریان آب با ناپدید شدن یخ ها کاهش می‌یابد، انتظار می‌رود که میران دسترسی به آب در این شهر کمتر شود.

امان

شهر امان، پایتخت کشور اردن تقریبا هیچ منبع نزدیک به آب ندارد و به طور مرتب خشکسالی را تجربه می‌کند. این در حالی است که قسمت‌های پایین تر این شهر در هنگام بارش شدید باران با سیل مواجه می‌شوند. این شهر از تصفیه حداکثر فاضلاب خود برای آبیاری استفاده می‌کند، اما هجوم پناهندگان ازکشورهای همسایه نظیر سوریه، فشار زیادی بر ذخایر آب سراسر کشور تحمیل کرده است.

مکزیکوسیتی

مکزیکو سیتی، یک شهر بزرگ با بیش از ۲۱.۳ میلیون نفر جمعیت است که با وجود بارش‌های سنگینی که در فصل بارانی در این شهر سرازیر می‌شود، مدت زیادی است که با مشکل کمبود آب و تامین آب کافی برای ساکنان خود مواجه است. مکزیکوسیتی، شهر مستعد به سیلاب، در تلاش است تا سیستم آب خود را از نو طراحی کند، به گونه‌ای که یک سوم منابع آبی از حوزه‌های نزدیک و دره‌ها تامین شود.

ملبورن

این شهر استرالیایی در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹  از "خشکسالی هزاره" رنج می‌برد که بر روی دیگر شهرهای بزرگ این کشور نظیر پرت، آدلاید و سیدنی نیز تأثیر گذاشته است. از آن زمان شهر ملبورن، مصرف سرانه آب خود را به نصف کاهش داده و اقدام به تاسیس کارخانه‌های بازیافت آب (recycling plants) کرده است.

کابل

شهر کابل، پایتخت افغانستان با جمعیت ۴.۶ میلیون نفر، چندین زمستان خشک و غیرمعمول را پشت سر گذاشته و با کمبود منابع آب مواجه است. در واقع کمبود روز افزون آب در کابل این روزها به یک نگرانی جدی تبدیل شده است و افزایش جمعیت، کاهش برف و باران‌های موسمی، استفاده شهروندان از آب‌های چاه و... سبب کم شدن آب‌های زیر زمینی شده و به این مشکل دامن زده است.  

کد خبر 349444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.