تاثیر منفی ابزار دیجیتال بر خزانه لغوی کودکان

رییس سازمان مشاوره و نظام روانشناسی استان اصفهان گفت بیش از اندازه از تبلت و یا تلویزیون باعث قطع ارتباط کودک با محیط بیرونی و همسالان می‌شود.

سالار فرامرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امکانات دیجیتالی در دسترس عموم مردم روز به روز توسعه یافته و فرهنگسازی در حوزه استفاده درست از این ابزار امری ضروری است، اظهار کرد: نمادهای دیجیتال از نظر سخت افزاری رایانه، تلفن همراه، تبلت و از نظر نرم افزاری ایمیل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

وی گفت: زندگی دیجیتالی به اشخاص این امکان را داده تا بتوانند از سخت‌افزارهای دیجیتال در راستای بهبود کیفیت زندگی استفاده کنند.

عضو نظام روانشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه گاهی فضای مجازی و تکنولوژی‌های دیجیتالی سلامت روانی خانواده‌ها را تهدید می‌کند، افزود: وابستگی بیش از حد به برخی تکنولوژی ها مانع استقلال فردی و رشد ذهنی افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه دلبستگی بیش از اندازه به ابزار دیجیتالی موجب عدم بهره‌مندی افراد از توانایی‌های بالقوه خودشان می‌شود، اضافه کرد: امروزه در دنیا بحث آموزش مبتنی بر مغز مطرح  بوده و افراد با استفاده از توانایی‌های ذهنی می‌توانند حافظه را درگیر کنند.

فرامرزی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از تبلت و یا تلویزیون باعث قطع ارتباط کودک با محیط بیرونی و همسالان می‌شود، بیان کرد: استفاده از ابزار دیجیتال در سنین پایین‌تر از پنج سال تاثیرات بسیار مخربی در زندگی کودکان بر جا گذاشته و خزانه لُغوی آنها را محدود می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد استفاده از ابزار دیجیتالی در سنین کودکی موجب از دست دادن مهارت‌های کلامی و توانایی برقراری ارتباط کودکان با دیگران شده و بخشی از علت اختلالات یادگیری در مدرسه نیز به این امر وابسته است.

عضو نظام روانشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در مغز انسان فعالیت بخش هیپوکام در جوانی موجب فعالیت بیشتر این قسمت در سنین پیری و کهولت می‌شود، بیان کرد: کاهش فعالیت هیپوکام موجب منجر به ابتلای سالمندان به آلزایمر می‌شود و در شرایط کنونی استفاده از ابزارهای دیجیتالی میزان ابتلا به فراموشی را در دوران سالمندی افزایش می‌دهد.

وی تاکید بر لزوم بهرمندی از سواد و دانش دیجیتال برای خانواده و فرزندان بیان کرد:چگونگی استفاده از این ابزار مهم بوده و اعتیاد به ابزار دیجیتال، به عنوان یک اختلال روانی تلقی می شود. دیجیتال از آغاز تولد با زندگی بشر هماهنگ شده از نگاه دیگر شاهدیم که در دوره های رشد کودکی و نوجوانی و در سنین بالاتر حضور این ابزار دیجیتالی در زندگی افراد انکار ناپذیر بوده و استفاده بهینه از این ابزار برای سهولت کارها امری ضروری است.

کد خبر 349408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.