خشکی زاینده رود هویت اصفهان را خدشه‌دار کرده است

استادیار دانشگاه هنر اصفهان گفت: تخریب خانه‌های تاریخی و خشکی رودخانه زاینده رود هویت و اصالت شهر اصفهان را خدشه‌دار کرد.

بهنام پدرام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: آنچه که تحت عنوان هویت شهر از آن یاد می‌شود، بر پایه سه مؤلفه طبیعی، مصنوعی و انسانی است و این مؤلفه‌ها در دو کلیت کالبدی و فراکالبدی قرار می‌گیرد.

وی از جمله نشانه‌های اصلی مولفه‌های طبیعی را وجود کوه، رودخانه و سایر مواردی که در طبیعت وجود دارد، دانست و افزود: وقتی صحبت از نگرانی افراد در خصوص هویت شهر اصفهان می‌شود، منظور خشکی زاینده‌رود است که اصالت و هویت شهر را خدشه‌دار کرده است.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: مولفه‌های مصنوعی هویت هر شهر در بناهای ارزشمند تاریخی، خیابان‌ها، جاده‌ها و هر آن چیزی که توسط انسان‌ها ساخته و به طبیعت شهر اضافه شده است، خلاصه می‌شود؛ از سوی دیگر مؤلفه‌ای تحت عنوان "مؤلفه انسانی" وجود دارد که نقش مهمی در بحث فراکالبدی شهرها دارد.

پدرام با بیان اینکه آنچه تحت عنوان هویت شهر از آن یاد می شود صرفاً اجزای مادی که در طبیعت یک شهر وجود دارد، نیست، تصریح کرد: به جز این موارد بخش‌هایی فراتر از اجزای مادی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها خلق خاطره است، خلق خاطره شهری زمانی شکل می‌گیرد که انسان نقش خود را به عنوان تاریخ‌ساز در شهر اجرا کند، این مهم سبب می‌شود بسیاری از وقایع تلخ و شیرین در شهر خاطره انگیز شود و برای افراد به یاد بماند.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ بر هویت شهر، گفت: مؤلفه انسانی همان فرهنگ است که باعث خلق حادثه‌ها و خاطرهها می‌شود و قطعا فرهنگ ارتباط مستقیمی با هویت شهری دارد، زیرا خالق فرهنگ، خودِ انسان است و این فرهنگ را با طبیعت شهری ترکیب می‌کند تا هویت را پایدارتر سازد.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان در ارزیابی خود از هویت شهر اصفهان، گفت: شهر اصفهان غنی‌ترین هویت‌های شهری را دارا بوده، اما نمی‌گویم اکنون نیز دارای این هویت‌ها است، زیرا در حال حاضر دو صدمه بزرگ به آن وارد شده است، یکی تخریب عمدی و روز افزون خانه‌های تاریخی در بافت‌های تاریخی شهر اصفهان و دیگری خشکاندن رودخانه زاینده رود به عنوان هویت مادرِ شهر اصفهان که متأسفانه اتفاق افتاد و ادامه یافت.

وی تاکید کرد: تخریب خانه‌های تاریخی و خشکی رودخانه زاینده رود هویت و اصالت شهر اصفهان را خدشه‌دار کرد.

پدرام به نقش جغرافیا در هویت شهرها اشاره و اظهارکرد: این کلانشهر در دامنه کوه صفه قرار گرفته ودر دو سمت شمال و جنوب رودخانه شکل گرفته و گسترش یافته، بنابراین مسایل جغرافیایی در شکل‌گیری شهر اصفهان نقش بسزایی داشته است.

وی گفت: مردم شهر اصفهان باید بخواهند هویت شهر را پایدار نگه‌ دارند، در این راستا آگاهی در خصوص اهمیت هویت و اصالت شهر اصفهان باید برای همه اقشار جامعه نه تنها قشر تحصیلکرده دانشگاهی به وجود آید، زیرا هر چه بیشتر از تخریب بافت‌های تاریخی شهر جلوگیری کنیم، بر بقای هویت شهر صحه گذاشته‌ایم.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر اهمیت احیاء زاینده رود، اظهارکرد: به هر سمت برویم و از هر منظری نگاه کنیم، باید زاینده‌رود به عنوان یک نشانه و عامل شکل‌گیری هویت شهری اصفهان احیاء شود تا به دوام این شهر باور داشته باشیم.

کد خبر 349396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.