حذف رشته ریاضی در برخی مدارس/گرایش به علوم تجربی افزایش یافت

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: برخی از مدارس رشته ریاضی ندارد و مدارس استعدادهای درخشان هم در تنوع استعدادها نمی‌تواند پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی زرافشان پیش از ظهر امروز(پنجشنبه) در چهاردهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس، با بیان اینکه دانش‌آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک نسبت به سایر رشته‌ها کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال گذشته تنها یازده از دانش‌آموزان متوسطه وارد رشته ریاضی شده‌اند.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که از لحاظ کیفیت نیز دانش‌آموزان توانمند رشته علوم تجربی را انتخاب می‌کنند و این امر  کاهش میانگین علمی دانش‌آموزان در رشته ریاضی را به دنبال دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس  آمار، ۱۴۴ هزار نفر دانش‌آموز داوطلب کنکور سراسری در رشته ریاضی فیزیک، ۶۴۲ هزار نفر در رشته علوم تجربی و ۲۰۴ هزار نفر در رشته علوم انسانی شرکت کرده اند، ادامه داد:  این در حالی است که صندلی دانشگاه‌ها برای جذب دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک بسیار بیشتر از تعداد صندلی موجود برای رشته تجربی است.

وی با بیان اینکه آموزش ریاضیات در آموزش و پرورش و آموزش عالی وضعیت مناسبی ندارد، افزود: داوطلب دانشگاه نسبت به ظرفیت کاهش پیدا کرده و خروجی در سال‌های آینده کیفیت بالایی نخواهد داشت و در  این شرایط پیشرفت کشور دچار اختلال خواهد شد.

زرافشان تصریح کرد: توجه جدی دولت به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور و توسعه بیمارستان‌ها و همچنین استخدام کادر درمانی، دانش‌آموزان را به سمت تحصیل در رشته علوم تجربی سوق داده است.

وی با بیان اینکه تسهیل در کیفیت آموزش و یادگیری لذت بخش، می‌تواند ازعوامل ترغیب دانش‌آموزان برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک برای ادامه تحصیل باشد، افزود: ضروری است که مسئولان ومدیران بالادستی برای ترغیب دانش آموزان به رشته ریاضی برنامه ریزی درستی داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دیگر کشورها نیز یافتن راه حلی برای علاقمندی دانش‌آموزان به رشته ریاضی فیزیک و کاهش اضطراب برای انتخاب این رشته در دستور کار است، اضافه کرد: در برخی کشورها پیوند میان آموزش و زندگی  را کابردی کرده‌اند.  

وی با بیان اینکه برخی از مدارس رشته ریاضی ندارد و مدارس  استعدادهای  درخشان  هم  در تنوع استعدادها نمی‌تواند پاسخگو باشد، افزود: از سویی دیگر درخواست‌های مکرر برای اضافه کردن کلاس‌های رشته تجربی داشتیم و این در حالی است تعدا متقاضیان اضافه کردن کلاس رشته ریاضی بسیار محدود است.

زرافشان همچنین راه‌اندازی علوم ترکیبی رشته ریاضی و تجربی را پاک کردن صورت مساله دانست و افزود: این راه حل مناسبی برای حل معضل عدم گرایش به رشته ریاضیات نیست و ضروری است که در این زمینه راهکار بهتری ارایه شود.

کد خبر 349302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.