از گوزن زرد اروپایی در مبارکه تا شیر آفریقایی در سپاهانشهر

صورتی آفتاب سوخته، دست‌هایی پینه بسته ذهن هوشیار و قدم‌هایی چابک دارد و از ارتفاعات چند هزار متری گرفته تا دشت‌های مسطحی که آهوها در آن با طنازی قدم می‌زنند را دیده بانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لباسی سبز  کم رنگ دارد و مایه آرامش قوچ و میش، آهو و پرنده، پلنگ ویوزپلینگ است. دلش در هوای طبیعت پر می‌کشد و سر از جان نشناخته به دفاع بر می‌خیزد، او حافظ مرزهای طبیعت و حریم خلقت خداست. نامش محیط‌بان است اما می‌توان او را عنوان نگهبان زندگی نیز نامید.

علی اکبر نوروزی نیا، مو سفید کرده محیط بانی در اصفهان است، او که امروز ۵۳ ساله شده ۳۰ سال از عمرش را در راه خدمات به محیط زیست سپری کرده است. به اعتقاد نوروزی نیا "تا عاشق نباشی نمی‌توانی محیط بان باشی"

خبرنگار ایمنا به بهانه روز محیط بان گفت‌وگویی را با او انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

۳۰ سال سابقه کاری را در کجا سپری کرده‌اید؟

چهار سال است که در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو خدمت می‌کنم، تا قبل از این هم در منطقه کلاه قاضی خدمت می کردم البته محیط بان سیار هم بودم و هر کجا نیاز بود از سوی اداره کل محیط زیست اعزام می‌شدم.

می‌گویند محیط بانی کار سختی است، شما چه نظری دارید؟

چالش‌ها و مشکلات خیلی زیاد است، حمایت‌های قانونی هم کم. شیفت کاری مان زیاد است و با هیچ قانونی همخوانی ندارد. قانون می‌گوید به ازای هر ۲۴ ساعت کار کردن باید ۴۸ ساعت استراحت داشته باشیم اما ما بین سه تا پنج روز کار می کنیم و به همین اندازه نیز استراحت داریم. ما بیشتر از همه کار می کنیم اما کمتر از همه استراحت داریم.

چه عاملی تشدید کننده سختی کار شماست؟

مهم‌ترین عامل کمبود محیط بان است، منطقه قمیشلو دارای ۵۰ هزار هکتار است و در مجموع دارای ۳۰ محیط بان است که در هر شیفت ۱۵ محیط بان فعالیت دارند.

همچنین پناهگاه‌های حیات وحش در اصفهان آهو خیز است و بیشتر تخلفات در شب انجام می شود و ماموران باید از شب تا صبح و صبح تا شب، بیداری را تحمل کند.

حقوق و مزایای محیط بانی خوب است؟

تازه کارها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و من که سابقه ام پر شده دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم، هیچ کدام از حقوقمان راضی نیستیم اما همه عاشقیم و محیط بان تا عاشق نباشد نمی‌تواند کار کند. خانواده‌ام از کارم راضی نیستند چون بیشتر اوقات سرکار هستم زمانی که به خانواده می روم دور روز می خوابم تا خستگی ام تمام شود. اما اتوماتیک وار به حیوانات علاقمند شده‌ام.

چگونه از وجود شکارچیان با خبر می‌شوید؟

ما خبره این کار شده‌ایم از تغییر صدای پرندگان هم متوجه حضور شکارچیان میشویم. هر چند شکارچیان اغلب از آخرین مدل موتورسیکلت‌های استفاده میکنند که صدای زیادی نداشته باشد اما ما از حضور آنها با خبر می‌شویم. بارها و بارها شده است که شکارچیان به سمت ما حمله و مجبور به مقابله و در بسیاری از موارد نیز ما به دلیل دفاع از محیط زیست و خود محکوم شده ایم، در حال حاضر تعدادی از همکارانمان در زندان در انتظار صدور حکم هستند اما گویا قانون حمایتی تغییر یافته و امیدوارم به زودی اجرایی شود.

از ابتدای فعالیت تا کنون تغییری در رفتار مردم نسبت به حیوانات احساس کرده اید؟

باید اعتراف کنم که طی سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی یار کمکی محیط بانان شده اند. دست به دست شدن تصاویر اذیت و آزار حیوانات در شبکه های اجتماعی مردم را نسبت به این امر حساس کرده و شاهد همکاری بسیار خوب مردم در حفاظت از محیط زیست بوده‌ایم. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند به گونه‌ای که هر شهروند یک محیط بان باشد.

به جز مقابله با شکارچیان چه فعالیتی دارید؟

محیط تحت نظر خود را همچون خانه خود می‌دانیم و با هر گونه دست درازی به آن مقابله می کنیم. برای مثال حدود یک ماه گذشته یکی از شرکت‌های دارویی شهرک رازی پسماندهای آمونیاکی خود را با خودرویی حمل و در قمیشلو ریخته بود که شهروندان این موضوع را گزارش و با فرد خاطی برخورد شد. همچنین مقابله با حیوان آزاری و قاچاق حیوانات نیز از دیگر فعالیت های ماست. در سال جاری با همکاری شهروندان حیوان آزاری یک عدد شیر آفریقایی در سپاهانشهر و یک گوزن زرد اروپایی در مبارکه گزارش شد که ما ورود کرده و این حیوانات را به جایگاه مناسب شان برگرداندیم.

تجهیزات شما برای مقابله با شکارچیان و متخلفان عرصه محیط زیست مناسب است؟

تجهیزات فعلی استاندارد نیست اما نسبت به گذشته تجهیزات بهتری داریم و اخیراً نیز شوکر، جلیقه ضد گلوله، کلاشینکف، اسپری و دستبند را در اختیارمان قرار داده‌اند.

خشکسالی برای حیوانات آزار دهنده است؟

خشکسالی بزرگترین تهدید برای محیط زیست اصفهان است اما مردم حیوانات را تنها نمی گذارند و نذر علوفه و آب  کمک کننده خوبی به محیط زیست بوده که امیدواریم ادامه یابد.

دلیل مرگ و میر گونه های مختلف در حیات وحش اصفهان چیست؟

میانگین عمر قوچ و میش و آهو حد ۱۲ سال است و بعد از این مدت در چرخه طبیعت خوراک حیوانات قوی‌تر از خودشان می‌شوند.

اگر دوباره متولد شوید محیط بانی را انتخاب می‌کنید؟

صدبار دیگر هم به دنیا بیایم باز هم محیط بانی را انتخاب می کنم. من از ابتدای زندگی با طبیعت بزرگ شده و عاشق طبیعت هستم.

کد خبر 349279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعیدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    0 0
    محیط بانان واقعا کار دشواری دارند که البته کمتر دیده میشوند‌. خسته نباشید به همگی محیط بانان عزیز