آسپرین‌ها را ایستاده مصرف کنید

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه به منظور کاهش عوارض مصرف آسپرین‌ها باید این دارو به صورت ایستاده مصرف شود، گفت: نباید آسپرین‌ها را در حالت خوابیده مصرف کرد و بعد از مصرف این دارو نیز تا ۴۵ دقیقه از دراز کشیدن خودداری شود.

شهریار نیکپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عوارض مصرف مسکن‌ها اظهار کرد: مصرف داروهای خانواده آسپرین‌ در سطح جامعه بسیار شایع است چرا که روز به روز بیماری‌های نیازمند مسکن رو به افزایش است و پزشکان نیز از سویی نگران عوارض مصرف خودسرانه آسپرین‌ها هستند.

وی آسپرین، بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، پیروکسیکام و مفنامیک اسید را از خانواده آسپرین‌ها دانست و افزود: این داروها می‌توانند دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهند  و تنها به جز یک یا دو استثنا همه این داروها مضر هستند.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه آسپرین‌ها به مری چسبیده و باعث التهاب یا زخم مری می‌شوند، افزود: همچنین این داروها در معده و اثنی‌عشر که قسمت فوقانی روده باریک است، می‌توانند منجر به ضایعات سطحی یا زخم‌های عمقی و در نهایت خونریزی معده شوند.

مصرف آسپرین عمر بیماران قلبی را افزایش می‌دهد

وی در مورد عوارض ظاهری این مسکن‌ها گفت: تهوع، استفراغ، درد شکم در قسمت فوقانی شکم تنها از عوارض ظاهری این مسکن‌ها بوده و  این در حالی است  که عوارض داخلی آنها بسیار خطرناک‌تر است.

نیکپور با تاکید بر اینکه مصرف آسپرین‌ها به هر روشی از جمله خوراکی، شیاف و با پوشش عوارض خاص خود را دارد، تصریح کرد: استفاده این دارو به هر روشی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسپرین به عنوان یکی از داروهای پرمصرف و معجزه‌گر در بیماری‌های قلب و عروق است و مشهورترین دارویی است که طول عمر بیماران قلبی افزایش می‌دهد و مصرف آن در این قشر از بیماران لازم است.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش عوارض مصرف آسپرین‌ها باید این دارو به صورت ایستاده مصرف شود، تصریح کرد:  نباید آسپرین‌ها را در حالت خوابیده مصرف کرد و بعد از مصرف این دارو نیز تا ۴۵ دقیقه از دراز کشیدن خودداری شود.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در صورت بروز خونریزی در معده باید با نظر پزشک داروهای خانواده امپرازول از جمله امپرازول، پنتوپرازول، لنتوپرازول و... را مصرف کرد، افزود: افراد مصرف کننده آسپرین و داروهای قلبی ضد پلاکت یا ترکیبات استروئیدی و کورتون مانند پردنیزولون یا دگزامتازون در هر سنی نیازمند درمان پیشگیرانه زخم معده هستند.

نیکپور در خصوص تاثیرات مصرف دخانیات در تشدید زخم‌های دستگاه گوارش گفت: سیگار، قلیان و هر ماده مخدر یا دخانی به هر روشی که مصرف شوند می‌توانند زخم ناشی از مصرف مسکن‌ها را افزایش دهند و حتی آنها را عارضه‌دار کنند.

وی با بیان اینکه عفونت هلیکوباکتر می‌تواند همراه با مسکن‌ها ایجاد و عوارض آنها را افزایش دهد، افزود: هر فردی که در بلند مدت مسکن‌ استفاده می‌کند باید تست تشخیص هلیکوباکتر انجام دهد و در صورت مثبت بودن عفونت هلیکوباکتر این عفونت ریشه‌کن شود تا دلایل ایجاد زخم کاهش یابد.

فوق تخصص کبد و گوارش تاثیر مصرف مسکن‌ها بر کلون را تایید و اظهار کرد: در کلون این مسکن‌ها باعث ایجاد زخم، پارگی و خونریزی می‌شوند و حتی گاهی مصرف مسکن‌ها نمایی ایجاد می‌کند که وقتی بیمار کلونوسکوپی می‌شود توانایی جداسازی بیماری‌های التهابی روده بزرگ از هم نیز از بین می‌رود.

مصرف آسپرین ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

وی در خصوص تاثیرات مثبت مسکن‌ها گفت: تمام منابعی که از ۵۰ سال پیش تاکنون نوشته شده درباره عوارض مسکن‌ها بوده و تنها از ۱۰ سال پیش به یک فایده از آنها اشاره شده است هرچند مسکن‌ها باعث کاهش درد انسان‌ها می‌شوند اما آسپرین به عنوان مهم‌ترین داروی بیماری قلب و عروق بوده که استفاده آن لازم است.

وی با بیان اینکه مصرف آسپرین سبب کاهش ابتلا به سرطان می‌شود، تصریح کرد: آمار سرطان روده بزرگ در افرادی که حداقل ۵ تا ۱۰ سال آسپرین استفاده کردند کاهش یافته و همچنین مصرف این دارو در زنان منجر به کاهش ابتلا به سرطان سینه و در مردان نیز کاهش ابتلا به سرطان پروستات را به دنبال دارد.

کد خبر 349269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.