از فاجعه«کثیف ترین انتخابات» تا درماندگی عربستان در باب المندب

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما انهدام ناوچه های عربستان در باب المندب، تنش لفظی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی، انتخابات پاکستان و بازگشت داعش به منطقه از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

تنش لفظی بین اردوغان و نتانیاهو بر سر فلسطین

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه-۲ مرداد- اسرائیل را «فاشیست‌ترین و نژادپرست‌ترین کشور دنیا» خواند. اردوغان با اشاره به مصوبه جدید پارلمان اسرائیل که این کشور را کشوری منحصراً یهودی دانسته، گفت که تصویب این قانون هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که اسرائیل فاشیست‌ترین و نژادپرست‌ترین کشور دنیاست.

به گزارش یورونیوز، وی همچنین گفت که «روح هیتلر در کالبد برخی رهبران اسرائیل حلول کرده استرییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش از تمام کشورها، فعالان مدنی، خبرنگاران و مدافعان آزادی خواست تا علیه اسرائیل اقدام کنند.این سخنان پس از تصویب قانون جدید توسط رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد که به موجب آن اسرائیل به کنوان «کشور یهود» معرفی شد و فقط یهودیان این سرزمین از حق تعیین سرنوشت برای آن برخوردارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در واکنش به سخنان اردوغان، ترکیه را کشوری دانست که در حال «بازگشت به دوران سیاه دیکتاتوری» است. وی گفت: اردوغان مردم سوریه و کردها را قتل عام می‌کند و هزاران نفر از مردم کشور خودش را به زندان انداخته است. ترکیه تحت لوای او به یک دیکتاتوری سیاه تبدیل می‌شود.

ثروتمندان سعودی از سرمایه‌گذاری در عربستان خودداری می‌کنند

تجار ثروتمند عربستان به دلیل ترسی که کمپین مبارزه با فساد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ایجاد کرده تمایلی به سرمایه‌گذاری در داخل کشورشان ندارند. بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد کمپینی را راه‌اندازی و تعدادی از شاهزادگان و بازرگانان را بازداشت کرد که برخی از آنها همچنان در بازداشت قرار دارند، این امر فضایی از نگرانی و بی‌اعتمادی را در عربستان به وجود آورده است.

  ایسنا به نقل از روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت: شرکت‌های خصوصی به دنبال پنهان کردن اموال خود هستند و برخی نیز به دنبال راهی برای تبدیل سرمایه‌های خود به ارز خارجی می‌گردند، اما برخی از ثروتمندان می‌ترسند که تعاملات مالی آنها به ویژه تبدیل پول خود به ارز خارجی تحت نظارت قرار داشته و از تبدیل پول‌هایشان به ارز خارجی ممانعت به عمل آید.

برخی خانواده‌های عربستانی به دنبال راهی پنهانی برای خارج کردن سرمایه‌های خود از عربستان هستند، از جمله این راه‌ها سرمایه‌گذاری در بخش تجاری کشورهای دوست مانند مصر است.

صلح افغانی در امارات

 در نشست چهار جانبه روز چهارشنبه-۳ مرداد- میان افغانستان، عربستان، آمریکا و امارات، درباره چگونگی آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان در آینده نزدیک و به میان آمدن آتش بس گفت‌وگو شد. دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهورافغانستان در رابطه با این نشست می‌گوید که در این نشست برنامه عمل مشترکی نیز میان این چهار کشور نهایی شد و قرار است که این برنامه پس از تأیید رهبران این کشورها، عملی شود.

به گزارش سایت خبری طلوع نیوز افغانستان، در این نشست چهار جانبه توافق شده است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر پاکستان برای کمک به روند صلح افغانستان فشارهای سیاسی، مذهبی و اقتصادی وارد کنند. این در حالی است که روز یک‌شنبه-۳۱ مرداد-، یک هیئت ۲۸ نفره از مقام‌های پاکستان برای آغاز روند کار کمیته‌های «اقدام عملی افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی» به کابل رفته و با مقام‌های حکومت افغانستان دیدار کرده‌اند.

در نشست چهار جانبه توافق شده است که این نشست‌ها در آینده نیز ادامه یابند. قرار است دور بعدی این نشست‌ها سه ماه بعد برگزار شود، اما تا هنوز مکان این نشست روشن نشده است.

عملیات انتحاری در «کثیف‌ترین انتخابات»

روز چهارشنبه-۳ مرداد-انتخابات پارلمانی در پاکستان برگزار شد. رقابت اصلی در این انتخابات بین دو رقیب به نام‌های عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف از یک سو و حزب حاکم مسلم لیگ شاخه نواز بود که کاندیدای اصلی آن «شهباز شریف»، برادر نواز شریف، نخست وزیر برکنار شده این کشور است. برخی به این انتخابات لقب «کثیف‌ترین انتخابات» را داده‌اند و اتهامات گسترده‌ای در آن به نیروهای مسلح زده شده که گمان می‌رود از «عمران خان» حمایت می‌کنند.

البته متأسفانه فرایند دموکراتیک انتخابات در این کشور همسایه شروع خوشایندی نداشت؛ چرا که همان بامداد چهارشنبه در نتیجهٔ انفجاری در شهر کویتهٔ این کشور دست کم ۳۱ تن کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر نیز  زخمی شدند. نظامیان و نیروهای پلیس قربانیان اصلی این انفجار بودند که در نزدیک یک مدرسه محل اخذ رأی روی داد.

امارات به جنگ داعش می‌رود!

خبری مهم دیگر از این همسایه شرقی حاکی از آن است که امارات متحده عربی در نظر دارد، نیروهای ویژه‌اش را برای جنگ با داعش به افغانستان بفرستد. در همین رابطه ژنرال جان نیکسون، فرماندهٔ ارتش آمریکا در افغانستان، روز دوشنبه اول مردادماه در یک نشست خبری این موضوع را مطرح کرده است.

تغییر تاکتیک داعش برای بازگشت به عراق

دولت عراق این روزها در حالی شاهد بازگشت نیروهای داعش در قالب نبردهای چریکی است که سال گذشته اعلام کرده بود بر داعش پیروز شده است. خبرگزاری رویترز با جمع‌آوری اطلاعات و مصاحبه با مقامات دولتی، ارتشی و اطلاعاتی عراق در گزارشی به بازگشت نیروهای داعش به این کشور با هدف تخریب دولت مرکزی با استفاده از تاکتیک‌های جنگ چریکی پرداخته است.

رویترز به نقل از ماموران اطلاعاتی عراق می‌نویسد که نیروهای داعش ماه‌ها قبل از اعلام رسمی پیروزی دولت عراق بر گروه داعش، در حال تغییر راهبرد خود بوده‌اند. بر این اساس قرار بود که نیروهای داعش در صورت شکست و از دست دادن قلمرو، تاکتیک جنگ‌های نامنظم را در پیش بگیرند.از زمان برگزاری انتخابات در اردیبهشت‌ماه، عراق بیش از پیش شاهد افزایش تعداد قتل و آدم‌ربایی به خصوص در استان‌های کرکوک، دیاله و صلاح‌الدین بوده است.

حمایت انگلیس از قطر برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲

نخست وزیر انگلیس در دیدار با امیر قطر در لندن بر تمایل کشورش برای ایجاد روابط استراتژیک با دوحه و بازگشت وحدت به شورای همکاری خلیج فارس در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد. به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، طرفین در این نشست که در محل دفتر ترزا می، نخست وزیر انگلیس برگزار شد، در زمینه تحکیم روابط دوجانبه، امور دفاعی، منطقه‌ای و سیاست خارجه رایزنی کردند.

دو طرف برای تشکیل اسکادران مشترک به منظور حمایت امنیتی از قطر برای میزبانی جام جهانی سال ۲۰۲۲ توافق کردند. در همین راستا، خبرگزاری قنا گزارش داد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از روابط راهبردی و تاریخی محکم میان قطر و انگلیس که به گفته وی برای بیش از یکصد سال در جریان بوده است، قدردانی کرد.

کمک ناتو به توسعه سیستم آموزش نظامی آذربایجان

نشست کارشناسی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در حوزه آموزش نظامی روز سه شنبه-۱ مرداد- در باکو دایر شد. به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، این نشست طبق برنامه فعالیت مشترک این کشور و ناتو درباره کمک به توسعه سیستم آموزش نظامی و در قالب برنامه توسعه آموزش نظامی با حضور کارشناسان دو طرف برگزار شد. در این نشسست کارشناسی که تا ۲۷ جولای جاری در آکادمی نظامی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ادامه خواهد یافت، روش‌های به کارگیری فن آوری های مدرن در حوزه آموزش نظامی بررسی می‌شود.

همکاری جمهوری آذربایجان و ناتو از سال ۱۹۹۴ میلادی آغازشده و دو طرف در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش نظامیان آذربایجانی براساس استانداردهای ناتو، عملیات مین زدایی در برخی مناطق جمهوری آذربایجان و مشارکت در عملیات حفاظت صلح در افغانستان ادامه دارد. مأموریت صلح نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در قالب ناتو از ماه نوامبر سال ۲۰۰۲ در افغانستان شروع شده و تاکنون ادامه دارد.

عبور نفتکش‌های سعودی از باب المندب تعلیق شد

وزیر انرژی عربستان بامداد امروز(پنجشنبه) اذعان کرد: ریاض مجبور است تا برقراری کامل امنیت در تنگه باب المندب عبور تمامی نفت‌کش‌ها را از این مسیر متوقف کند. این تصمیم عربستان بعد از اتخاذ شد که نیروی دریایی یمن روز چهارشنبه یک فروند کشتی جنگی ائتلاف سعودی را در ساحل غربی با موشک هدف قرار داده بود. در پی عملیات موشکی موفق ارتش یمن، رییس شورای عالی انقلابی یمن اعلام کرد موشک های یمن قادر است بنادر سایر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار دهد.

تقریباً همه مبادلات تجاری عربستان از تنگه باب المندب صورت می گیرد، اما پس از این اقدام ارتش یمن، عربستان عبور نفتکش‌ها در این تنگه را به حال تعلیق در آورد.

کد خبر 349266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.