راه را تسهیل می کنیم تا هنرمندان به میدان بیایند

شهردار اصفهان از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در ابتدای آذر ماه امسال خبر داد و گفت: هنرمندان صنایع دستی برای پر شور برگزار کردن این نمایشگاه برنامه ریزی کنند.همچنین برای برگزاری نمایشگاه در اصفهان و شهرهای خواهر خوانده تسهیلاتی فراهم خواهد شد،

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز _چهارشنبه سوم مردادماه_ در سی و دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصفهانِ فردا که با حضور جمعی از فعالان حوزه صنایع دستی اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری چنین نشست هایی فرصت طلایی برای مدیریت شهری است زیرا هیچ معلم و استادی بهتر از شما نمی تواند بیاموزد صنایع دستی چیست، مشکلات و چالش های آن چیست، و شما هنرمندان چگونه افرادی هستید و چه ارزش های والایی برای جامعه دارید.

وی افزود: امروز با حضور شما می دانیم صنایع دستی چه وضعیتی و نیازی دارد و چه حمایت هایی می طلبد.

بیش از پیش به میدان بیایید

شهردار اصفهان گفت: تنها چند روزی بیش‌تر از ۱۰ ماه است که بر مسند شهرداری نشسته ایم و در این ۱۰ ماه هر ۱۰ روز یک نشست با نمایندگان مردم برگزار کرده ایم و امروز جمعی از افرادی که می توانند در اقتصاد و گردشگری شهر و تولید صنایع متنوع دستی شهر و صادرات صنایع هنرمندانه شهر تاثیر گذار باشند، در این نشست حضور دارند.

وی افزود: اگر به عنوان شهردار در مجامع ملی و بین المللی سخن از اصفهان و صنایع دستی به زبان می آورم، چیزی جز هنر و توانمندی و فرهنگسازی شما نیست؛ شما برند و سرمایه شهر هستید و من به عنوان شهردار در دو مجلس بین المللی در سخنرانی ها به هنرمندان اصفهان افتخار کردم و اگر به خود می بالیدیم که شهر ما جهانی، تاریخی، میراثی و گردشگری است، چیزی جز نتیجه فعالیت های خوب هنرمندان شهر اصفهان نبوده است.

نوروزی از هنرمندان صنایع دستی خواست تا برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی، گردشگری و معرفی بهتر شهر به جهانیان بیش از پیش به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه اگر هنرمندان سابق و فعلی نبودند، اگر تولیدات سر انگشتان هنرمندان نبود، اصفهان به چه چیزی می‌خواست افتخار کند، اظهارکرد: ما بیش از اینکه آینده ساز میراث باشیم پاسدار میراث گذشته هستیم و شما می توانید بهتر از گذشته تولید کنید تا میراثی در این شهر به یادگار بگذارید که نه تنها جمعیت آینده ایران، بلکه جهان پاسداشت آن باشند و این توانمندی در شما دیده می شود.

از اصفهان تا اقصی نقاط جهان 

شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز شما هنرمندان صنایع دستی از ما گلایه ای بحق دارید، شما حقوق و مطالبات و خواسته های بحقی دارید و می خواهید شکوفا شوید و در سایه شکوفایی خود شهری آبادتر از این داشته باشید، اما اگر با هم نیاندیشیم و اقتصاد شهر و کشور را مبتنی بر این توانمندی ها قرار ندهیم و اگر به این باور نرسیم که بین گردشگری و صنایع دستی ملازمه اقتصادی است، نه گردشگری می تواند موفق باشد و نه صنایع دستی؛ بنابراین باید صنایع را صادر و کسانی که به صنایع دستی ما علاقمند هستند را به ایران و اصفهان فرا بخوانیم.

وی گفت: شهر اصفهان ۱۴ خواهر خوانده دارد که مشخص نیست تاکنون این خواهر خوانده ها چه نفعی برای شهر ما داشته اند، چه ظرفیتی ایجاد کرده اند و چه فرصت های طلایی را برای مردم ما فراهم کرده اند، اما این را می دانم که در ۱۰ ماه گذشته چندین پل از اصفهان به اقصی نقاط جهان زده ایم و آماده ایم تا هنرمندان صنایع دستی را برای استفاده از تسهیلات ایجاد شده راهنمایی و از پل های ساخته شده عبور دهیم، شما هم دیگران را دعوت کنید تا به اصفهان بیایند.

نوروزی با بیان اینکه ما در این مدت توانستیم هفته فرهنگی اصفهان را در پاریس برگزار کرده و صدای اصفهان را در مراکز رسمی پاریس به  گوش فرانسوی ها برسانیم و اصفهان را با بسیاری از نقاط جهان مقایسه کرده و بگوییم که چهارباغ اصفهان قابل قیاس با شانزلیزه نیست، تصریح کرد: به عنوان شهردار شهر خلاق که در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده، در شهر کراکوف لهستان بین ۲۵۰ شهردار و مسئول شهرداری، اصفهان را با صنایع دستی اش معرفی کردم؛ وقتی در یک پنل با ایتالیایی ها، تایلندی، فرانسوی‌ها، اردنی‌ها و برخی دیگر از کشورهای دیگر گفت‌وگو می‌کردیم، آنجا صنایع دستی اصفهان برتر از همه بود.

چاه نفت اصفهان

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست شهرداری قرارداد خواهرخواندگی با برخی از شهرها ببندد و فقط به آمد و شد دو شهردار خاتمه پیدا کند، گفت: انعقاد قرارداد خواهرخواندگی به معنای پلی است برای عبور بخش خصوصی، گردشگران، صنایع دستی، فرش ایران و کسانی که می خواهند آنجا نمایشگاه برگزار کنند، و من باور دارم که می توانیم با کمک هنرمندان، صنایع دستی را به گنجینه‌ای پر درآمد برای همه ایران تبدیل کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: بارها تاکید داشتم چهارباغ اصفهان و میدان امام خمینی(ره) چاه نفت است، اما باید نحوه استحصال آن را یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه تصمیم داریم چهارباغ اصفهان را به مرکز بزرگی مملو از جمعیتی که از کشورهای دیگر آمده اند، تبدیل کنیم تا صنایع خلاق اصفهان در آنجا به عنوان کالای هنرمندان شهر عرضه شود، تاکید کرد: درصدد هستیم با تحقق اهدافمان در چهارباغ جایی برای نشستن وجود نداشته نباشد، دیگر خودرویی به چهارباغ ورود نکند، پیاده راه شود و هفت حوض زیبا از میدان امام حسین(ع) به میدان انقلاب وصل شود و در سطح این خیابان ها میزها، فروشگاه ها و کافه ها باشد، در گوشه و کنار آن صنایع دستی به فروش برود و خریداران آن ایرانیان و گردشگران خارجی باشند، بی شک این ظرفیت می تواند تحول عظیمی ایجاد کند.

قولی نمی‌دهم که شدنی نباشد

نوروزی گفت: امیدهای زیادی داریم، اما تحقق این امیدها بدون حضور جدی و برنامه ریزی شما هنرمندان دست یافتنی نیست، از این رو ما راه را تسهیل می‌کنیم تا شما به میدان بیایید.

وی با بیان اینکه تنها هنرمندان صنایع دستی نیستند که در این جلسه از نور کم شهر و یا کمبود سرویس های بهداشتی میدان امام خمینی(ره) گلایه دارند بلکه گردشگران نیز این مسایل را گوشزد کرده اند، افزود: کارشناسان میراث تاکید دارند میدان امام خمینی(ره) میراث تاریخی است و در این میدان نباید این مسایل اتفاق بیفتد.

شهردار اصفهان با اشاره به درخواست برخی هنرمندان صنایع دستی  مبنی بر در اختیار قرار دادن فرهنگسرا یا خانه ای به هنرمندان و  یا رایزنی با شرکت نمایشگاه‌ها برای دایر کردن نمایشگاهی از محصولات آنها گفت: من عادت ندارم قولی بدهم که شدنی نباشد، بنابراین کمتر از آنچه می توانیم انجام دهیم می گوییم تا چنانچه مشکلی در مسیر تحقق آن به وجود آمد بتوانیم حداقل ها را انجام دهیم.

برگزاری نمایشگاه صنایع خلاق در اصفهان

نوروزی به مکاتبه خود با تمام خواهر خوانده ها برای معرفی هر چه بیشتر شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: تلاش می کنیم زمینه ورود شهرهای خواهر خوانده به شهر اصفهان را فراهم کنیم تا گردشگری، صنایع دستی و اقتصاد شهر رونق پیدا کند.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان آمادگی دارد به هنرمندان صنایع دستی کمک کند و در عین حال از شما کمک بگیرد، تلاش می کنیم رونق کار و فروش تولیدات هنرمندان افزایش پیدا کند زیرا هر چه شما شاداب تر باشید و هنرتان رونق داشته باشد، شهر را سرزنده می بینیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه در اصفهان و در شهرهای خواهر خوانده تسهیلاتی فراهم خواهد شد، اظهارکرد: ابتدای آذرماه امسال نمایشگاه صنایع خلاق در اصفهان برگزار می شود و هنرمندان صنایع دستی باید برای پر شور برگزار کردن این نمایشگاه برنامه ریزی کنند.

وی تاکید کرد: باید نگاهمان را توسعه دهیم، مدیران آستانه تحمل خود را بالا ببرند و همه نگاه خود را متفاوت کنند.

پرهیز از تنگ نظری‌ها، حرف‌ها و رفتارهای کودکانه 

نوروزی با بیان اینکه در هفته فرهنگی با دو نفر همراه در پاریس شرکت کردیم زیرا اگر می خواستیم با ۳۰ نفر ۳۸ برنامه را در آن شهر اجرا کنیم این اقدام امکان پذیر نبود، گفت: باید از تنگ نظری‌ها، حرف‌های بچه‌گانه، رفتارهای کودکانه عبور کرد تا بتوانیم کارهای خلاقانه را انجام دهیم و البته در این مسیر باید جسارت نیز به خرج داد.

شهردار اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه طرح جامع گردشگری هر چه زودتر در اصفهان تهیه و نیازهای شهر احصاء شود، افزود: اگر بتوانیم مردم را در اداره امور شهر مشارکت دهیم و نظرات آنها را بشنویم، آینده شهر بهتر از گذشته خواهدشد.

کد خبر 349249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.