صادرات صنایع دستی اصفهان نیم درصد دنیا است

پیشکسوت میناکاری و از اعضای اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان گفت: اصفهان به عنوان شهر خلاق، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و هم‌چنین با دارا بودن ۱۹۹ صنایع دستی و بیشترین تعداد هنرمند، تنها نیم درصد صادرات صنایع دستی دنیا را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعلی فیض اللهی عصر امروز _چهارشنبه سوم مردادماه_ در سی و دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصفهان فردا که با حضور جمعی از فعالان حوزه صنایع دستی اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: مهم‌ترین علتی که باعث شده نتوانیم علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان، صنایع دستی اصفهان را به جهان معرفی کنیم، عدم حضور مؤثر در سطح بین‌الملل است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بعضی از کشورها از هنرهای هنرمندان ایرانی هیچ اطلاعی ندارند، تصریح کرد: هنرمندان نباید توانمندی‌های خود را نادیده بگیرند و باید خلاقیت‌های خود را به رخ جهانیان بکشند.

این فعال صنایع دستی گفت: شهرداری باید به هنرمندان صنایع دستی کمک کند تا در نمایشگاه‌های ۱۴ شهر خواهر خوانده شهر اصفهان حضور داشته باشند تا هنر هنرمندان اصفهان به فرا مرزها معرفی و پتانسیل‌ها در شهرهای جهان شکوفا شود.

وی با بیان اینکه امروزه با توجه به عدم حضور هنرمندان در عرصه‌های بین المللی، هنرمند بازار هدف را نمی‌شناسد، اظهارکرد: یکی از گام‌های ارزشمند برای شکوفایی صنایع دستی برقراری ارتباط خوب با خواهر خواندهها است.

فیض اللهی ادامه داد: هنرمندان فاخر باید از خانه‌نشینی خارج و محلی به عنوان فروشگاه برای فعالیت آنها در نظر گرفته شود.

عضو اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان با بیان اینکه علی‌رغم وجود پتانسیل هنری فراوان، در معرفی آثار صنایع دستی اصفهان به شهرهای جهان بسیار ضعیف عمل شده است، گفت: امروزه در معماری اصفهان به عنوان شهر خلاق  بسیار از آجر استفاده می‌شود در حالی که ماهیت آجر افسردگی و مردگی دارد، به همین دلیل در دوره سلجوقی در معماری بناها در کنار آجر کاشی نیز به کار رفت.

وی افزود: اگر میدان امام علی(ع) از رونق افتاده و جذابیتی برای تماشا در آن دیده نمی شود، دلیل آن استفاده از آجر به تنهایی در معماری است، از این رو به نظر می رسد استفاده از کاشی و گره چینی در معماری اقدام ارزشمندی است که باعث جذابیت معماری بناها می‌شود.

کد خبر 349246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.