کوانتوم ارتباطی با برجام ندارد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم در رابطه با فناوری کوآنتوم در فاصله هفت کیلومتری کار را به انجام برسانیم.

به گزارش ایمنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه رونمایی از یک فناوری جدید در حوزه کوآنتوم در مرکز ملی علوم، فنون لیزر ایران در جمع خبرنگاران گفت: فناوری کوآنتوم در حوزه ارتباطات، کامپیوترها و ماشین‌های محاسبات، بیولوژی، حسگرها و شبیه‌سازی مورد استفاده است.

وی اظهار کرد: خوشحالم امروز در این مکان اعلام کنم اولین آزمایشگاه مجهز به تحقیقات مرتبط با فناوری کوآنتوم در ایران در حال کار است که این آزمایشگاه در نوع خود در منطقه و جهان اسلام بی‌نظیر است.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: دو سال پیش بنده این دستور را دادم که به عرصه فناوری کوآنتوم وارد شویم. این فناوری درباره پدیده‌هایی است که در سطح اتم و زیراتم اتفاق می‌افتد و با برداشت‌های ما از پدیده‌های طبیعی ناسازگار است. به عنوان مثال اگر در یک چاهک کوآنتوم یک سنگ کوآنتوم را بیندازید این انتظار می‌رود که این سنگ خود به خود به بیرون بیاید، اما در حالت طبیعی چنین توقعی از سنگی که در یک چاه می‌افتد وجود ندارد مگر آنکه یک نفر داخل چاه برود و یا به وسیله‌ای از چاه خارج شود.

صالحی ادامه داد: در فناوری کوآنتوم اگر چنین پدیده‌ای به خوبی مهار شود می‌تواند دربسیاری از تکنولوژی‌های جدید به کار رود. رییس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند با سرعتی مناسب به کشورهایی که در عرصه کوانتوم فعالیت دارند برسد.

وی گفت: اتحادیه اروپا بر اساس نقشه راه خود سال ۲۰۱۵ به این عرصه وارد شد و ما اکنون اولین گام را در ۲۰۱۸ برداشته‌ایم. به نظرم فاصله زیادی نیست و می‌توانیم با برخی اقدامات و همکاری‌ها، این فاصله به وجود آمده را پر کنیم. کوانتوم انقلاب دوم فناوری در عصر ماست و باید خود را برای ورود به این عرصه آماده کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه این فناوری در عرصه‌های مختلف کاربرد دارد به اثرات این فناوری در عرصه بیولوژی اشاره کرد و گفت:‌ ما گفت‌وگوهایی را با موسسه رویان در حوزه بیولوژی آغاز کرده‌ایم.

صالحی ادامه داد: مهم‌ترین بخش فناوری کوانتوم مربوط به حوزه حسگرهاست. به این معنا که اگر بتوانیم با این فناوری جاذبه زمین را با دقت اندازه‌گیری کنیم، در اکتشافات خود در حوزه‌های مختلف می‌توانیم با دقت بسیار بالا این کار را انجام دهیم؛ چرا که جاذبه زمین از یک نقطه به نقطه دیگر متفاوت است.

وی علاوه بر این در ادامه صحبت‌هایش از معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم و همچنین وزارت ارتباطات برای همکاری‌ها با سازمان قدردانی کرد و افزود: نیاز است تا بخش‌های مختلف بویژه معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه کوانتوم وارد شود و فرصت‌های زیادی را در این حوزه ایجاد کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که این فناوری تا چه اندازه در حوزه برجام تعریف می‌شود و آیا محدودیت‌های برجام تا پایان سال هشتم شامل این فناوری می‌شود، با تاکید بر اینکه کوانتوم ارتباطی با برجام ندارد، گفت: در برجام آمده است که هر گونه فعالیت مرتبط با مواد هسته‌ای، اما ما در اینجا هیچ ماده هسته‌ای نداریم و طبق تعریف آژانس از برجام، فعالیت خاص هسته‌ای انجام نمی‌شود.

وی گفت: این فناوری به دست توانمند نیروهای داخلی به وجود آمده است. البته برخی تجهیزات را از خارج خریدیم و آن هم برای سرعت در کار بوده است. امیدوارم یک بسیج عمومی در کشور به راه بیفتد و ما این رشته تحصیلی را در دانشگاه‌ها نیز داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، مراسم رونمایی از فناوری کوآنتوم عصر روز چهارشنبه با حضور وزیر علوم، ستاری معاون علمی رییس جمهور و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و معاونان این سازمان برگزار شد.

منبع:ایسنا

کد خبر 349241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.