دو نکته مهمی که رییس کل بانک مرکزی باید در پیش گیرد

استاد اقتصاد دانشگاه شیخ بهایی اصفهان گفت: اصلاح ساختار و کاهش نرخ بهره بانکی دو کار اصلی است که باید در دوران جدید مدیریت بانک مرکزی صورت گیرد.

مهدی کارنامه حقیقی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به رویه‌ای که باید بانک مرکزی در دوره مدیریت جدید در پیش گیرد افزود: شرایط فعلی بسیار سخت و پیچیده است، اما در همین شرایط اولین کاری که باید از سوی بانک مرکزی صورت گیرد، وابسته نبودن به دولت، حفظ استقلال و اصلاح ساختاری است. این درحالی است که وابستگی بانک مرکزی به دولت ریشه بسیاری از مشکلات است. بخشی از اصلاح ساختار به نحوه مدیریت بانک مرکزی باز می‌گردد، همچنین شبکه بانکی یا همان بانک‌ها باید اصلاح شود.

وی افزود: دومین کاری که باید بانک مرکزی در پیش گیرد، تلاش برای کاهش نرخ بهره است و از سوی دیگر از طریق ابزارهای سیاستی که در پیش دارد به جمع آوری نقدینگی بپردازد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی بانک‌ها و اقتصاد نرخ بهره بالاست، البته این نگرانی وجود دارد که با کاهش نرخ بهره، سرعت گردش سپرده‌های بانکی افزایش یابد، از این رو همزمان باید ابزارهای سیاستی در پیش گرفته شود که این نقدینگی را جمع آوری و سرعت گردش را کاهش دهد. در صورتی که این اقدامات انجام نشود بعید است که بانک مرکزی موفق شود.

کارنامه با اشاره به لزوم شناور کردن نرخ ارز افزود: دولت باید اجازه دهد تا نرخ قابل کنترلی کشف شود و آن را مدیریت کند و سپس رانت‌های حاصل از ارزهای دولتی را از بین ببرد.

این اقتصاددان در خصوص اینکه رییس کل بانک مرکزی موفق به رفع مشکلات خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد: پیش از این مدیریت ایشان را در بیمه و بانک سینا دیده‌ایم اما شرایط امروز «وخیم» است و باید عملکرد ایشان را دید و سپس گفت که می‌توانند موفق باشند یا خیر. اما در صورتی که به موارد گفته شده عمل شود می‌توان به موفقیت سیستم بانکی امیدوار بود.

کد خبر 349190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.