سلاطین قاچاق

از افراد گمنامی که پشت پرده اقتصاد غیرشفاف ایران، پول روی پول می‌گذارند تا آشناترین شرکت‌های واردکننده خودرو که سال‌هاست در بازار خودروی کشور فعال هستند، در فهرست ۱۹صفحه‌ای واردات غیرقانونی خودرو، مشهور به پرونده «هک سایت ثبت سفارش» دیده می‌شوند.

به گزارش ایمنا، محمد مساعد در گزارشی در روزنامه شرق با اشاره به داستان حک سایت ثیبت سفارش خودرو و تخلفاتی که در این باره رخ داده است نوشت: تیرماه سال ۹۶ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه ثبت سفارش خودرو را از دسترس خارج کرد. از دسترس خارج‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو معنایی ضمنی هم داشت.

ثبت سفارش خودرو، یکی از مراحل لازم و غیرقابل چشم‌پوشی برای واردات خودرو بود و از دسترس خارج‌شدنش به این معنی بود که دیگر هیچ شرکتی نمی‌توانست برای واردات خودروهای جدید به کشور اقدام کند. اگرچه در آن زمان دلیل از دسترس خارج‌شدن سایت ثبت سفارش «به‌روزرسانی سامانه» اعلام شد، اما گذشت زمان نشان داد این تصمیم کاملا هدفمند و با برنامه‌ریزی قبلی برای ممنوعیت واردات گرفته شده است.

فرصت‌های بر آب رفته

حجت رضاییان نیز در یادداشتی در روزنامه شرق از مصرف بیش از حد آب در حوزه کشاورزی نوشت: یکی از مسائلی که به بازنگری اساسی و جدی نیاز دارد، میزان «مصرف بخش کشاورزی» در کشورمان است. طبق آمار وزارت نیرو، حدود ۹۲ درصد و طبق آمار مجلس شورای اسلامی، بیش از ۸۰ درصد از آب شیرین کشورمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

آمار خود وزارت کشاورزی اما عددی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد را به‌عنوان آب مصرفی در این بخش عنوان می‌کند. حتی با درنظرگرفتن آمار خود این وزارتخانه، اعداد مصرفی در این بخش آن‌قدر شوکه‌کننده بودند که تصمیم گرفتیم برای مقایسه، آمار آب مصرفی کشاورزی در آمریکا  -یکی از بزرگ‌ترین مراکز کشاورزی دنیا– را بررسی کنیم.   بر این اساس، تنها ۳۷ درصد آب‌های شیرین در آمریکا صرف کشاورزی می‌شود، ۴۱ درصد سهم ترموالکتریک یا نیروگاه‌های حرارتی در این کشور شده، ۱۳ درصد سهم آب آشامیدنی است، پنج درصد سهم صنایع و چهار درصد نیز سهم سایر مصارف است.

افزایش بیکاری و تبعات اجتماعی آن

محمدرضا جهان هم در بخشی از یادداشت خود در روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشورها، توسعه اشتغال است که در سرفصل افزایش نهاده‌های تولید (افزایش سرمایه یا نیروی کار) می‌گنجد، اما در همین جا بسنده نمی‌شود بلکه در شاخص‌های دیگر نیز حضور موثری دارد.

به‌طور مثال در افزایش بهره‌وری عوامل تولید و به‌کارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد، تولید ناخالص داخلی از بخش‌های متعددی به وجود می‌آید که هرکدام از ساختار متفاوتی تشکیل شده‌اند. بنابراین مجموع تولیدات در بخش‌های مختلف اقتصادی و محصولات آنها تولید ناخالص داخلی را به وجود می‌آورند.

روند تاریخی تحولات جهانی در بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدمات که سه بخش عمده شکل‌گیری تولید ناخالص داخلی هستند، بیانگر اهمیت بالای بخش کشاورزی و عدم رونق فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی در دوران اقتصاد سنتی بوده است؛ به‌طوری که عمده نیروی کار شاغل، در بخش کشاورزی فعالیت می‌کردند.

رواج قاچاق ارز به دنبال ممنوعیت‌ها

آرمان نیز در مطلبی آورده است: بیش از سه ماه است که صرافان رسمی و دارای مجوز از بانک مرکزی از ارائه خدمات ارزی به مسافران و تعداد زیادی از متقاضیان ارز منع شده‌اند. این موضوع باعث شده تقاضاهایی که در بازار رسمی بدون پاسخ مانده بوده ناچارا به بازار غیررسمی و قاچاق ارجاع داده شوند.

این مساله باعث شد تا قبح قاچاق ارز تا حدودی ریخته شود. همچنین خرید و فروش غیرقانونی ارز آسیب‌هایی نظیر کلاهبرداری و رواج ارز تقلبی در پی دارد. حتی اگر در شرایط خوش‌بینانه هم حاشیه سود معامله‌گران چندین برابر عرف باشد، باز هم عواقب خریدوفروش غیرقانونی ارز گریبانگیر معامله‌گران می‌شود.

اگر فرض کنیم در جامعه‌ای شغلی مورد نیاز باشد، دولت‌ها به صاحبان آن حرفه مجوز فعالیت می‌دهند، اما اگر مجوز فعالیت رسمی به شاغلان داده نشود، ناگزیر کسانی پیدا می‌شوند که به طور غیرقانونی آن خدمات را ارائه دهند که این نوع فعالیت غیرشفاف و ناسالم است.

کد خبر 349174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.