روحانی از کارت حوثی‌ها برای تهدید ترامپ بهره برد

استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان درمورد صحبت‌های اخیر رییس جمهور کشورمان خطاب به دولت آمریکا گفت: روحانی تلاش کرد نشان دهد حوثی‌های یمن به طور غیرمستقیم از ایران حرف شنوی دارند و تنگه فوق العاده استراتژیک و مهم باب المندب نیز در تیررس ایران است.

علی امیدی درمورد سخنان حسن روحانی درجمع دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به خبرنگار ایمنا گفت: حسن روحانی براساس گفتمان اعتدال به ریاست جمهوری رسید و سعی کرد سیاست خارجی و  داخلی را بر این اساس هدایت کند، اما حال این ادبیات آقای روحانی کمی از اعتدال به دور است.

امیدی با تاکید بر این که  دولت باید به دیپلماسی فرصت و مجال بدهد تا اروپا، چین و روسیه در حفظ برجام بتوانند کارهای لازم انجام دهند گفت: برجام باید بتواند خواسته‌ها و مطالبات به حق ایران را تامین کند و تنها در صورت شکست این سیاست است که روحانی می تواند سیاست‌ها و اقدامات شدیدتری علیه کشورهای متخاصم خارجی در پیش بگیرد.

وی گفت: معمولا کشورهای قدرتمند زیاد درمورد قدرتشان لفاظی نمی کنند و قدرت را در عمل نشان می دهند، بنابراین بهتر است جمهوری اسلامی ایران نیز در عمل قدرت خود را به جهانیان نشان بدهد؛ نه اینکه لفاظی کند.

باید به دیپلماسی مجال داد

این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: بخش‌هایی از صحبت‌های آقای روحانی محل انتقاد است؛ چراکه در آن یک نگرش توطئه انگارانه وجود دارد و نکته مهمی در این رابطه این است که صحبت‌های رییس جمهور بر تصوری که جهانیان از ایران در ذهن شان پیدا می کنند؛ اثر گذار است.

این استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر جهان خارج، نظام سیاسی ایران را دارای سیاستی چندگانه قلمداد می کند که برخی در آن به دنبال سیاست‌های رادیکال و گروهی دیگر به دنبال سیاست‌های تعامل گرایانه و میانه رو هستند.

وی تأکید کرد: اما اگر این منش آقای روحانی ادامه پیدا کرده و لفاظی‌های دو رییس جمهور ادامه داشته باشد، ممکن است نگاه سایر کشورها نسبت به ایران تغییر کند و به این نتیجه برسند که نظام سیاسی ایران به طور یکدست درگیر تندروی شده است. این رویکرد به ویژه ممکن است اروپایی‌ها را در تلاش‌هایی که برای خنثی سازی عواقب خروج آمریکا از برجام انجام می دهند، دلسرد کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، ارزیابی این است که موضع‌گیری روحانی در این برهه از زمان شایسته نبود؛ باید مجال داد تا دیپلماسی پروسه خود را طی کند چون دیپلماسی پروسه زمان‌بر، حساس و شکننده ای دارد.

ترامپ با توییت به دنبال قدرت نمایی است

امیدی گفت: نکته دیگری راکه  باید در صحبت‌های آقای روحانی در نظر داشت اصطلاحاتی بود که وی در سخنرانی خود استفاده کرد؛ وقتی که گفت «صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌ها است»؛ در زبان عربی به این اصطلاح «ام المعارک» گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر تحلیلگران افرادی که زیاد لفاظی می کنند، در عمل دارای قدرت کمی هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در میدان عمل و با اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی خود قدرتش را به رخ رقیب و حریف بکشد تا نشان دهد که ما مرد عمل هستیم و می توانیم، اما صحبتهای آقای روحانی در واقع حالت پوپولیستی و جهان سومی داشت.

امیدی افزود: ترامپ در توییتر خود جواب آقای روحانی را داد؛ چرا که او شخصیتی جنجال برانگیز و بهانه‌جو دارد و به دنبال همین فرصت‌ها است تا بلافاصله توییت کرده و خودش را مطرح کند. وی از این که با توییت قدرت آمریکا را نشان بدهد لذت می‌برد.

استفاده از کارت حوثی‌ها برای تهدید آمریکا

این استاد دانشگاه افزود: اگر این لفاظی‌ها ادامه پیدا کند و آقای روحانی هم بخواهد دوباره جواب ترامپ را بدهد، جدال‌های لفظی پایانی ندارد، بنابراین بهتر است که جمهوری اسلامی ایران با اقدامات عملی  قدرتش را به رخ جهانیان بکشاند.

 امیدی با اشاره به سخن رییس جمهور که گفت ایران علاوه بر تنگه هرمز قادر است تنگه‌های زیادی را ببندد، گفت: روحانی نخستین بار در جمع ایرانیان مقیم سوئیس به این نکته اشاره کرد که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری صادر نمی شود و بعد از اینکه مقام رهبری صحبت وی در این زمینه را تایید کردند، حال روحانی می خواهد مراتب بالاتری از قدرت ایران را با طرح تنگه‌های دیگر به جز هرمز به رخ جهانیان بکشد.

وی افزود: یکی دیگر از تنگه‌های مد نظر ایران، تنگه باب المندب است که در تیررس ایران قرار دارد؛ این تنگه اقیانوس هند را به دریای سرخ و دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می کند و این دریا باعث اتصال دو قاره است، به همین دلیل باب المندب برای جهان فوق العاده استراتژیک ومهم است و بسیاری از مبادلات تجاری اروپا و آسیا از طریق کانال سوئز به دریای سرخ و تنگه باب المندب انجام می شود.

این تحلیگر مسائل بین الملل  ابراز عقیده کرد: منظور آقای روحانی از این جمله این بوده است که حوثی‌های یمن به طور غیرمستقیم از ایران حرف شنوی دارند؛ البته حوثی ها تنها بندر الحدیده رادراختیار دارند ولی بر بندر عدن که مشرف بر تنگه باب المندب است، تسلط ندارند. با این حال، از بندر الحدیده تا تنگه باب المندب فاصله زیادی نیست و به نظر من آقای روحانی به طور غیر مستقیم می خواهد بگوید تنگه باب المندب که فوق العاده استراتژیک و مهم است، در تیررس ایران قرار دارد.

کد خبر 349170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.