زنگنه: خصوصی‌سازی موجب رها شدن پالایشگاه‌ها شده است/ ۳ هزار میلیارد تومان بدهی

وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس خاطرنشان کرد: خصوصی سازی‌هایی رخ داده که موجب شده پالایشگاه ها ارتباط مالی و رگولاتوری با مجموعه وزارت نفت نداشته باشند و در واقع رها شده اند و هرکاری که می خواهند انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال نادر قاضی پور مبنی بر اینکه چرا شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت همچنان گرایش زیادی به واردات لوله‌های گاز دارند، در حالی که کارخانه‌های لوله سازی به ورطه تعطیلی کشانده می شوند، گفت: بخشی از مطالب آقای قاضی پور ربطی به سوال نداشت و باید در چارچوب سوال توضیح داده می شد.

وزیر نفت دولت دوازدهم با بیان اینکه موضوع واردات لوله بحثی طولانی است که آقای قاضی پور از زمان دولت احمدی نژاد آن را دنبال می کند، افزود: اینکه در دولت‌های قبل میلیاردها دلار لوله درز دار به کشور وارد شد، قابل انکار نیست، البته لوله در صنعت نفت مانند رگ‌های خونی است و ما به انواع لوله نیاز داریم. یکی از رایج ترین این لوله ها، لوله های فولادی درز دار است که ۴ کارخانه بزرگ در کشور آنها را تولید می کنند.

کدام لوله را از خارج وارد کرده ایم!

زنگنه یادآور شد: طی ۵ سال فعالیت خود در وزارت نفت هزاران کیلومتر و بیش از یک میلیون تن سفارش به کارخانه‌های داخلی داده شد و همه نیازهای شرکت گاز در رابطه با لوله های درز دار از داخل تامین می شود و اخیراً نیز لوله‌های خطوط انتقال که بیش از یک هزار کیلومتر است در مناقصه به شرکت‌های داخلی واگذار شد، بنابراین از آقای قاضی پور تقاضا داریم که مطرح کنند کدام لوله را طی این سال‌ها می توانستیم از داخل بخریم که از خارج وارد کرده ایم!!

وی تصریح کرد: پیچیده‌ترین لوله‌های بدون درز برای فشارهای بسیار بالا استفاده می شود، یعنی این لوله ها با آلیاژهای بسیار مقاوم و بدون خردگی ساخته می شوند و این لوله ها برای چاه های پارس جنوبی به طول ۴ کیلومتر نیاز است و ما به صدها کیلومتر لوله نیاز داریم و این یکی از نقاط ضعف ما در دوره قبل از تحریم بود که نمی‌توانستیم آنها را تامین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در سال ۹۶ قراردادی به مبلغ حدود ۵۵۰ میلیون یورو با شرکت داخلی به همراه شریک معتبر خارجی امضا کردیم که ساخت این لوله ها در داخل کشور محقق شود و این موضوع با موفقیت در حال پیشروی است و یک میلیون یورو سرمایه گذاری داخلی باید برای انجام آن صورت گیرد که این یکی از افتخارات صنعت نفت برای حمایت از تولید داخلی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: بخش دیگر لوله های بدون درز لوله هایی است که با آلیاژهایی با پیچیدگی کمتر ساخته می شوند و از آنها برای استفاده در داخل چاه ها استفاده می شود و تنها کارخانه موجود فعلی کارخانه فولاد اسفراین است. خرید از این شرکت فراز و نشیب دارد، اما به خوبی پیش می رود و در بخشنامه ای واردات لوله هایی که در اسفراین ساخته می شود، را ممنوع کردیم.

به دلیل کمبود منابع قادر به خرید برخی سفارشات نیستیم

وزیر نفت ادامه داد: تصور برخی بر این است که چون از برخی شرکت های داخلی سفارش خرید نداریم، از خارج وارد می کنیم، در حالی که در هم اکنون ۳ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و بر روی دست ما مانده است و قادر به پرداخت آنها نیستیم، در حال حاضر به دلیل کمبود منابع قادر به خرید برخی سفارشات نیستیم.

وی در رابطه با برخی مباحث در مورد فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: هنوز برای این فاز خریدی صورت نگرفته است و حتی مناقصه ها نیز انجام نشده است و طرح خط لوله پاکستان نیز ارتباطی با سوال نداشت. همچنین خرید کاتالیست به ما ارتباطی ندارد و ما در مورد عملکر بخش خصوصی پاسخگو نیستیم. 

زنگنه گفت: دولت در سال ۹۴ مصوبه ای داشته و در سال ۹۶ نیز تمدید شده و براساس آن واردات برخی پمپ ها از خارج ممنوع است و از سویی در بخشنامه ای برخی از پمپ ها را نیز از طریق مناقصه تامین می کنیم.

۵۰۰ میلیون دلار گاز مایع را به خاطر برخی مشکلات می سوزانیم

این عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و پالایشگاه خلیج فارس گفت: این فازها با قرارداد انجام می شود و هیچگونه شکی در علاقه مسئولان قرارگاه خاتم (ص)  برای ارتقای تولید داخلی و فناوری ملی نیست و این چنین اظهاراتی ظلم به این مسئولان است که تمامی تلاش خود را برای خرید از داخل داشته اند. مپنا یک شرکت عظیم درجه یک داخلی است و در بخشی از پارس جنوبی مشغول است که پمپ ها را از داخل خریداری می کند. حمایت از شرکت های داخلی اولویت ماست.

زنگنه با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون دلار گاز مایع را به خاطر برخی مشکلات می سوزانیم، گفت: هم اکنون به پمپ های آب آتش نشانی که دارای ساختار پیچیده ای هستند، نیاز است، این مهم از طریق تولید داخل تامین شد اما دچار مشکل شده ایم در حالی که پمپ های آتش نشانی سیستم دفاعی تلقی می شوند.

وزیر نفت اظهار کرد: باید اذعان کرد وزارت نفت مصرف کننده نهایی نیست از این رو باید از فعالیت آن حمایت شود.

وی با اشاره به سوال نمایندگان در خصوص مسئله قیر نیز گفت: در سال ۹۶، ۲۴۰۰ میلیون تومان طبق قانون بودجه حواله قیر تحویل داده شده است؛ البته این مهم در حالی است که محل تامین آن شفاف نبود.

چرا به افرادی که زحمت کشیده اند تهمت مافیای نفت می زنید؟

زنگنه با اشاره به اینکه امسال نیز ۳ هزار میلیارد تومان قیر طبق قانون بودجه باید تحویل شود، افزود: خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته در کمیسیون مربوطه در مجلس محل تامین اعتبار آن نیز مشخص شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه وزارت نفت قیر تولید نمی کند، بلکه باید پول به کارخانه های قیرساز پرداخت کند، اظهار کرد: اگر پول ندهیم این کارخانه ها قیری تحویل نمی دهند؛ این مهم در حالی است که وزارتخانه تسلطی بر پالایشگاه‌های دستگاه‌های دیگر ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که پالایشگاه اراک، آبادان و غیره دولتی باشند می توان به آن‌ها دستور داد، اما در غیر این صورت امکان پذیر نیست.

زنگنه با اشاره به وجود اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و قیرسازان تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد این مجموعه ۷۵۰ میلیارد تومان بدهی به قیرسازان دارد در حالی که تولیدکنندگان عنوان می کنند وزارتخانه ۹۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با انتقاد از قاضی نماینده ارومیه در مجلس گفت: چرا به افرادی که زحمت کشیده اند تهمت مافیای نفت می زنید. اگر دلیلی برای اظهارات‌تان دارید می توانید به قوه قضاییه ارائه کنید وگرنه این مباحث قابل پیگیری است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طبق دستور رهبر انقلاب باید به سمت خرید کالاهای تولید داخل حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: البته نباید از موضوع کیفیت و زمانبندی ارائه کالاهای ساخت داخل غافل شد، زیرا برای خدمت رسانی و تولید در شرایط سخت با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایمنا، نادر قاضی پور در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت، با انتقاد از اینکه چرا وزارت نفت در حوزه پتروشیمی به دنبال چشم آبی ها است، تاکید کرد: چرا بازار میلیارد دلاری ایران در اختیار خارجی ها قرار می گیرد و شرکت های ایرانی را خودتحریمی می کنند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صنعت لوله سازی حوزه نفت و گاز چند شرکت فعالیت کرده و توانمندی های خود را نشان داده اند، اما امروز حتی در مناقصه فاز ۱۱ پارس جنوبی شرکت داده نشده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرکت توتال اطلاعات ایران را به سرقت برده و سپس قرارداد را ترک کرد، افزود: آقای زنگنه با قرارداد کرسنت کشور را متحمل هزینه کرد و سبب شد که قرارداد انتقال گاز ایران به هند و پاکستان به سرانجامی نرسد. وزارت نفت فاز ۱۱ پارس جنوبی را معطل توتال نگه داشت و با انتصاب ژنرال های نفتی در شرکت های داخلی صنعت نفت که می تواند در زمان تحریم ها به ما کمک کنند، کشور را از این ظرفیت محروم کرد.

در پایان، از ۲۰۰ نماینده حاضر، ۸۹ نماینده از سخنان وزیر قانع شدند ۸۷ نماینده قانع نشدند و ۵ نماینده رای ممتنع دادند.

کد خبر 349121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.