تلاش کنیم تا میان اهالی فرهنگ شکاف ایجاد نشود/تئاتر به هنرستان هنرهای زیبا بازمی‌گردد

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا میان اهالی فرهنگ شکاف ایجاد نشود، گفت: تاریخ فرهنگ و هنر اصفهان بی‌بدیل است، اما با نگاه رو به جلو به تلاش بیشتری نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمدعلی انصاری در نشست خبری  که امروز _سه شنبه دوم مردادماه_  در مجمتع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما یک کشور فرهنگی است. مردم ما فرهنگی هستند و ارزش کار فرهنگی را می‌دانند. آنچه که امروز ما را در دنیا متمایز کرده حوزه ارزشمند فرهنگی است. یکی از طمع‌های دشمن برای مبارزه با کشور هجوم به حوزه‌های فرهنگی است که مقام معظم رهبری بارها این مسئله را یادآوری کرده‌اند و دشمن نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: یکی از بسترهای بسیار مهمی که دشمنان نیز به آن رسیده‌اند بستر فرهنگی است. رسانه‌ها در فرهنگ نقش بسیار مهمی داشته‌ و دارند. امروز رسالت مطبوعات با توجه به نیاز همه به اطلاع رسانی دقیق و سریع، رسالت خطیری است. اگر ما در این حوزه کم کاری کنیم نتیجه ای برعکس خواهد داشت. شاید در بسیاری از زمان‌ها رسانه ها از مسئولان مطالبه گری نمی‌کنند، اما در اصفهان این مطالبه گری بسیار خوب انجام می‌شود.

مدیر پروازی نیستم

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که در بهمن سال جاری نظام ما تبدیل به یک نظام کامل و قوی می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم تا میان اهالی فرهنگ شکاف ایجاد نشود. اطلاع‌رسانی درست و به موقع می‌تواند شکاف‌های تبلیغاتی دشمن را از میان ببرد و این اهمیت کار خبر و خبرنگاران را نشان می‌دهد.

وی دلیل عدم برگزاری نشست با اهالی رسانه را از ابتدای تصدی این پست، مشغله زیاد خود دانست و گفت: شاید افرادی که در این حوزه خدمت می‌کنند به دلیل مشغله زیاد، برخی از فعالیت‌ها را از قلم بیندازند، اما این مسئله را بر کم لطفی تعبیر نکنید.

انصاری در پاسخ به انتقادی مبنی بر پروازی بودن خودش، افزود: تعبیری به عنوان مسئول پروازی را قبول ندارم از نخستین روزی که در اصفهان منصوب شدم همراه خانواده ام به این شهر آمدم. همه مسئولانی که در مسئولیت های مختلف به فعالیت می پردازند گاهی مجبور به سفرهایی به مرکز کشور می شوند، اما من از مسئولیتم کم نمی گذارم و نزدیک به صد درصد توان و زمانم را برای کار فرهنگ و ارشاد اسلامی صرف می کنم.

 اصفهان جایگاه ویژه برای تئاتر ندارد

وی درخصوص دلیل کمرنگ شدن هنرهای نمایشی در اصفهان تصریح کرد: نباید کم شدن این هنر را به تغییر مسئولان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط کنیم. تئاتر را جزئی از رشته های مادر در حوزه فرهنگ و هنر می دانم که ارتباط معناداری با ادبیات و شعر دارد و باهم عجین هستند. تئاتر در صنعت سینما نیز نقش آفرینی می کند، بسیاری از افرادی که در سینما به فعالیت می پردازند در تئاتر نیز نقش آفرینی می کنند. در اصفهان باید از ظرفیت‌هایمان استفاده کافی ببریم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه یکی از ویژگی های تئاتر ایجاد ارتباط زنده میان بازیگران و تماشاگران است، گفت: یکی از نواقص بزرگ اصفهان نداشتن جایگاه ویژه برای اجرای تئاتر است، در همین راستا پنج طرح ویژه به سرمایه گذاران پیشنهاد داده و جلسات مختلفی برای این مسئله برگزار کرده‌ایم.  

انصاری با اشاره به حذف تئاتر از رشته های هنرستان هنرهای زیبا، تصریح کرد: حذف رشته تئاتر از این هنرستان موردنظر ما نبوده، اما به دلایل مشکلات فضا و امکانات مورد نیاز برای این رشته و تغییر شیوه آموزشی این رشته حذف شده است، اما به زودی به برطرف کردن این مشکلات می پردازیم و این رشته را به هنرستان بازمی گردانیم. این هنرستان صرفاً باید به کارهای فرهنگی و هنری بپردازد و کمتر درگیر حاشیه شود. در مرکز علمی کاربردی نیز این رشته را آموزش می دهیم.

راه برای برگزاری کنسرت های موسیقی بسته نیست

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص برگزاری کنسرت ها تصریح کرد: معیار و ملاک هرکاری در ابتدا باید دینی و قانونی باشد، آنچه که با ارزش های دینی مغایرت دارد را مردم نمی پسندند و نباید هم بپسندند، اما موسیقی نباید برخلاف شرع تعبیر شود. هرکاری می تواند در جهت مثبت و یا منفی انجام شود، باید به دنبال نصایح علما در این زمینه باشیم.

انصاری با اشاره به الزام ایجاد تعامل میان بخش های مختلف اظهار کرد: در این زمینه باید به دو مسئله مهم توجه کنیم یکی ارزش های دینی است که نباید چیزی برخلاف ارزش های مردم رخ دهد، از طرف دیگر نمی توانیم نیازهای مردم را رد کنیم، بنابراین باید ضمن دقت به ارزش ها، نیاز های مردم را نیز دریغ نکنیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان راه برای برگزاری کنسرت های موسیقی بسته نیست، تصریح کرد:  ارشاد روی محتوای متن کنسرت ها نظارت دارد، کسی که موسیقی ایرانی و اسلامی را دوست دارد به دنبال ایجاد حاشیه نیست، اما برخی افراد با ایجاد حاشیه مشکلاتی را به وجود می آورند.

وی با اشاره به سختی کار خبرنگاران تصریح کرد: تشکل های صنفی و رسانه ها باید به دنبال برقراری امنیت شغلی خبرنگاران باشند، با توجه به سختی کار خبرنگاران این امر باید در دستور کار تشکل های صنفی قرار بگیرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درخصوص بیمه خبرنگاران گفت: همه تلاش وزارت فرهنگ این است که اهالی فرهنگ و هنر  از خدمات کشور بهره مند شوند. بیمه هایی که می توان برای خبرنگاران تعریف کرد یکی از طرف انجمن های صنفی خبری و دیگری از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد است.

مهم ترین مشاوران من اهالی فرهنگ و هنر هستند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به سهم تقسیم کاغذ در کشور، تصریح کرد: اگر در کشور کاغذ تقسیم شود اصفهان نیز سهم خود را دریافت می کند. تاکنون در استان اصفهان ۳۵۲ مجوز برای مطبوعات صادر شده است که از این تعداد ۲۲۰ رسانه چاپی هستند و از میان رسانه های چاپی ۱۰ روزنامه وجود دارد.

انصاری با بیان اینکه اصلی ترین و مهم ترین مشاوران من در این حوزه اهالی فرهنگ و هنر هستند، اظهار کرد: یکی از آسیب های جدی هنر استان اصفهان شاید عدم وجود حس نیاز و همکاری میان اهالی فرهنگ و هنر است. با توجه به این مسئله در هفته های نخست کارگروهی مبنی بر هیأت اندیشه‌ورزی فرهنگ و هنر تشکیل دادیم تا بتوانیم دغدغه های اهالی هنر را پاسخ دهیم.حوزه فرهنگ و هنر، حوزه ای پرمشکل است و یکی از دلایل این مشکلات می تواند کوتاه آمدن و عدم فعالیت مسئولان در این حوزه باشد.

وی با اشاره به فعالیت های مختلفی که در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است و با بیان اینکه نمایشگاه های قرآن یکی از بهترین نمایشگاه های این حوزه نسبت به گذشته است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ بیش از دوهزار درخواست برای چاپ کتاب داشته ایم که این آمار پس از تهران و قم بالاترین آمار در کشور است.

انصاری با بیان اینکه تاریخ فرهنگ و هنر اصفهان بی بدیل است، اما با نگاه رو به جلو به تلاش بیشتری نیاز داریم، تاکید کرد: تعداد سالن های سینما در اصفهان رشد کرده و وضع ما از بسیاری از استان های دیگر بهتر است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به ارایه پنج طرح در زمینه فرهنگ و هنر افزود: تأسیس شهرک چاپ در اصفهان، احداث شهر کتاب که همه محصولات فرهنگی را داشته باشد، پیشنهاد مردم سرای جشنواره سینمایی برای پوشش فعالیت های سینمایی، تئاتر شهر و شهرک فرهنگ و هنر از جمله طرح های ارایه شده است که باید بدون بودجه دولت اجرا شود.

وی گفت: بسیاری از هنرمندان خانه هایشان به انبار هنری تبدیل شده است و باید در شهرک فرهنگ توانمندی های اصفهان را به نمایش بگذاریم. اینکه بگوییم هیچ اتفاقی در فرهنگ و هنر اصفهان نیفتاده اشتباه است. بسیاری از شهرها حتی زیرساخت های هنری ندارند اما باید با نگاه رو به جلو حرکت کنیم. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در اجرا کمترین عمل را داشته باشد و بیشتر به پشتیبانی بخش های فرهنگی بپردازد.

کد خبر 349105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.