اجرای طرح ساماندهی سیمای سی‌وسه پل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه طرح ساماندهی اتاقک‌های روی سی‌وسه پل آغاز شده است، از اجرای طرح حفاظ‌های کابلی در دهانه‌های این پل همزمان با طرح ساماندهی آن خبر داد.

فریدون اله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طرح ساماندهی سیمای کالبدی و منظری سی‌وسه پل درحال اجرا است، گفت: باتوجه به اینکه برخی اتاقک ها و مسیرهایی که به سمت بالای سی‌وسه پل منتهی می‌شد قبلاً با درهای فلزی و درهای نامتجانسی مسدود کرده بودند، ما تصمیم گرفتیم طرح ساماندهی این پل را عملیاتی و اجرایی کنیم و درهای چوبی شکیل با گره چینی و تزئینات متناسب در آن محل اجرا کنیم که تاحدی سیما و مبلمان آنجا تغییر کند.

وی افزود: دو اتاقکِ روی سیوسه پل که به آنها اتاقک های شاه نشین یا اتاق های تشریفاتی می گویند دارای تزئینات ویژه هستند، قبلاً افراد به آنجا ورود پیدا کرده و آتش روشن می کردند و این اتاق‌ها را دود گرفته بود به همین چند دهه پیش دلیل برای حفاظت این اتاق ها را با تیغه های گچی مسدود کردند. درحال حاضر در این طرح ساماندهی، این اتاقک ها هم بازشدند و درهای آن درحال آماده شدن است، سپس دودهای اتاق ها هم پاکسازی و تزئینات آن مرمت می شود و بعد از اینکه درها را درجای خود قرار گرفتند کاربری های مناسبی برای این اتاقک ها تعریف خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: صحبتی که در مورد انواع کاربری این اتاقک ها مطرح شد این بوده که این اتاقک ها را به محلی برای راهنمایان گردشگری تبدیل کنیم تا در آنجا اطلاعات لازم در اختیار گردشگران قرار بگیرد.

اله‌یاری با بیان اینکه پروسه ساماندهی سیمای کالبدی و منظری سی‌وسه پل تا دوماه آینده با پایان خواهد رسید، گفت: طرح ایجاد حفاظ در دهانه های این پل تاریخی نیز همزمان با ساماندهدی اتاقک های آن در حال انجام است و شاید خیلی زودتر از طرح ساماندهی نیز کامل شود.

وی هم‌چنین به آتش سوزی در انبار خانه طباطبایی کاشان اشاره کرد و گفت: خسارت زیادی به این خانه وارد نشده و فقط به دودزدایی و تمیز کردن نیاز دارد و باتوجه به اینکه این خانه دراختیار شهرداری کاشان است شهرداری کاشان اقدامات لازم را شروع کرده است.

کد خبر 349084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.