«ناتوی عربی»، دستاویز جنگ نیابتی آمریکا است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دغدغه اصلی آمریکا محدود کردن دایره نفوذ و حضور و محاصره جمهوری اسلامی در خارج از مرزها است و یکی از این طرح‌های مقابله، تشکیل ائتلافی تحت عنوان «ناتوی عربی» است.

اصغر زارعی با اشاره به طرح مجدد ناتوی عربی از سوی دولت ترامپ، به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها به دنبال موضوع ایران هراسی و مقاومت در برابر انقلاب اسلامی به عنوان یک اصل بوده و هستند تا از صدور و گسترش حضور جمهوری انقلاب اسلامی در منطقه جلوگیری کنند.

وی افزود: در سال‌های شروع دفاع مقدس، تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۰ اولین گامی بود که بخشی از کشورهای جنوب خلیج فارس را تحت عنوان شورای همکاری، دور هم جمع کرد و این سازمان به زعم آن‌ها با هدف مقابله با تهدیدهای انقلاب اسلامی و پیشگیری از سقوط رژیم بعثی عراق تشکیل شد.

زارعی خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی نظام سلطه آمریکا، محاصره و محدود کردن دایره نفوذ و حضور جمهوری اسلامی در خارج از مرزها بوده، در این راستا طرح تشکیل یک ائتلاف در قالب کشورهای عربی در دستور کار قرار گرفت، اما به مرحله اجرا درنیامد؛ تا اینکه طرح «ناتوی عربی» برگرفته از سازمان پیمان آتلانیک شمالی ناتو در دستور کار قرار گرفت و هدف برجسته نمایی تهدیدات نظام جمهوری اسلامی ایران برای متحدین منطقهای امریکا در منطقه را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: آمریکا جنگ نیابتی خود را بر دوش کشورهای عرب منطقه به ویژه عربستان سعودی قرار داده‌ و این امر سبب آسیب دیدگی و بحران در اقتصاد عربستان شده است، از سوی دیگر این سیاست باعث شد آمریکا هزینه‌های اقدامات خود در منطقه را با سایر کشورهای عربی نیز شریک شود که نمونه آن را در سوریه، عراق، بحرین و همچنین نرسیدن به هدف در یمن می بینیم.

زارعی با اشاره به اختلافاتی که بین اعضای اتحادیه عرب و در سطح پایین‌تر بین شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد، گفت: پیش بینی می شود که طرح ناتوی عربی هم مانند طرح ائتلاف ضد تروریستی که با محوریت آمریکا و عربستان شکل گرفت، با شکست مواجه شود؛ افزایش دایره اختلافات بین این کشورهای عربی، به ویژه اختلافات قطر، عربستان، عمان و برخی دیگر از کشورها و نیز تبعیت نکردن سوریه، عراق و الجزایر از سیاست‌های عربستان، همگی جزو موانع شکل گیری نهایی این طرح است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: نکته دیگر که امکان تحقق طرح ناتوی عربی را تضعیف می کند، اعتراضات و حرکت‌های انتقادی و تند در لایه های مختلف بدنه حاکمیت در خود عربستان است، این حرکت‌های زیرپوستی انتقادی و اعتراضی در بین اقشار مختلف اجتماعی عربستان رو به افزایش است و این امر تهدیدی برای آل سعود  و سیاست های شکست خورده آن به شمار می آید.

کد خبر 349042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.