چای کم رنگ بخورید تا کلیه سالم داشته باشید

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس پژوهش های علمی مشخص شد که علت اصلی سنگ کلیه در مردم اصفهان به خاطر وجود اگزالات بالا در ادرار است که عامل بالا رفتن اگزالات، مصرف زیاد چای و نوشابه‌ است.

به گزارش سرویس علمی ایمنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مژگان مرتضوی  گفت: در بین خانوارهای ایرانی شاهد مصرف بالای چای و نوشابه هستیم که طبق پژوهش‌های علمی در این مرکز مشخص شده که هر دو آنها نقش بارزی در بروز بیماری های کلیوی و به ویژه سنگ کلیه دارد و به مردم پیشنهاد می کنم حداقل چای کم رنگ مصرف کنند.

این متخصص کلیه با بیان اینکه عوامل متعددی در نارسایی کلیوی نقش دارد، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که آب سالم را جایگزین چایی کنید و همچنین نمک و گوشت قرمز را کمتر بخورید.

 مرتضوی همچنین مصرف داروهایی مثل بروفن، ژلوفن و دیکنوفناک را در طولانی مدت عامل نارسایی کلیه خواند و ادامه داد: تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی هستند البته افزایش سن احتمال بروز نارسایی های مزمن کلیوی را بالا می برد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به این که بیماری های دیابت و پرفشاری خون زمینه ساز بیماری های کلیوی است و نارسایی کلیوی یک بیماری بی علامت است یعنی بیماری مخفی که پس از سالها ابتلا به آن، نشانه های بیرونی بیماری رخنه می‌کند، لذا به افرادی که تاکنون فشار خون خود را کنترل نکردند و آزمایش کلیه ندادند توصیه می شود که یک بار در طول عمر خود این آزمایش را انجام دهند. همچنین چکاب سالانه قند و فشار خون به پیشگیری از بیماری های کلیوی کمک می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: علائمی مثل رنگ پریدگی، کم خونی، ورم دور چشم، بی حالی و ضعف از نشانه‌های نارسایی کلیوی است و با علائم کم خونی مشابه است و باید حتما طبق آزمایش، نارسایی کلیه مشخص شود، شهروندان با یک آزمایش ساده ادرار و چکاب سالانه می توانند از نارسایی کلیه جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه دیابت و فشار خون نیز جزو بیماری های پنهانی است که تنها با چکاب سالانه می توان متوجه آن ها شد، تاکید کرد: به دلیل اینکه بعضی از مردم پس از سالها متوجه بیماری خود می شوند و در آن زمان نیز در معرض نارسایی کلیوی قرار گرفته اند، بایستی چکاب سالیانه خود را برای پیشگیری از این بیماری ها جدی بگیرند.

 مرتضوی به راهکارهایی برای محافظت از کلیه اشاره کرد و گفت: بیماری کلیه به عنوان قاتل خاموش عمل می کند و تأثیر عمیقی روی کیفیت زندگی فرد دارد لذا رسیدن به وزن مناسب و پرهیز از چاقی به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری مزمن کلیه کمک می کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نیمی از بیماران دیابتی دچار تخریب بافت کلیه می شوند، تاکید کرد: افراد دیابتی باید به طور منظم عملکرد کلیه خود را چک کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی گفت: خیلی از مردم آگاه هستند که پرفشاری خون باعث سکته مغزی و حمله قلبی می شود، ولی عده کمی از اثرات مخرب فشار خون بالا بر روی کلیه اطلاع دارند، فشار خون نرمال کمتر از ۱۲ روی هشت می باشد و فشار خون بیشتر از  ۱۳ روی هشت و پایین تر از ۱۴ روی ۹ از مراحل قبل از پرفشاری خون محسوب می شود که توصیه به رعایت رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی می شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: فشار خون بایستی به طور منظم مانیتور شود، پرفشاری خون به ویژه اگر همراه بیماری قند و یا افزایش چربی یا بیماری قلبی عروقی باشد باعث آسیب بیشتر کلیه می شود.

وی افزود: میزان نمک مصرفی توصیه شده در شبانه روز  ۵ میلی گرم است که به اندازه یک قاشق چایخوری می باشد، لذا توصیه می شود حتی الامکان از مصرف غذاهای رستورانی و آماده پرهیز شود و نمکدان به سر سفره غذا آورده نشود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان گفت: جهت حفظ سلامت کلیه بایستی آب سالم بنوشید و اگر سابقه سنگ کلیه دارید بقدری مایعات مصرف کنید تا روزانه بیش از ۲ لیتر ادرار داشته باشید.

کد خبر 349004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.