۲۴۳ مار در خانه اصفهانی‌ها پیدا شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ۲۴۳ مار طی چهار ماه امسال در منازل شهروندان اصفهانی مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مارها حیوانات خونسردی هستند که از قدرت بینایی و شنوایی خوبی برخوردار نبوده اما به خوبی می‌توانند ارتعاشات اطراف را حس کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

این حیوان در فصل گرما زاد و ولد و پوست اندازی می‌کند و تمایل به حضور در نقاط خنک ودارای پوشش گیاهی دارد. از این رو با توجه به گرمی هوا این حیوان در نزدیک‌ترین و خنک‌ترین نقطه مستقر می‌شود.

این روزها نیز با توجه به افزایش دمای هوا تعداد مارهای مشاهده شده در منازل مسکونی شهروندان اصفهان افزایش یافته و آمار مشاهده مار در منازل مسکونی از فروردین امسال تاکنون روند رو به رشدی را داشته است.

برخی خشکی زاینده رود را دلیل افزایش مشاهده مارها در منازل مسکونی می‌دانند و این در حالی است که محمد شریعتی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان این نظریه را رد کرده و گفت: با توجه به پراکندگی مارهای مشاهده شده در سطح شهر نمی‌توان دلیل افرایش تعداد مار را خشکی رودخانه زاینده رود دانست.

وی ادامه داد: همه ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی در سطح شهر اصفهان گزارش مارگیری داشته و حتی مواردی را نیز در طبقات بالا به ویژه در طبقه پنجم یک ساختمان شاهد بوده‌ایم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان تعداد مارهای مشاهده شده در منازل شهروندان اصفهان در چهار ماهه امسال را ۲۴۳ مورد اعلام کرد و گفت: قبل از این هر گونه مار پیدا شده توسط آتش نشانی به محیط زیست تحویل می‌شد اما با توجه به افزایش تعداد مارها به همه ایستگاه‌های آتش نشانی ابلاغ شد که مارها را پس از زنده گیری به خارج از شهر برده و در طبیعت رها کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت مارها به خانه مردم هجوم می‌آورند، افزود: باید توجه داشت که ما انسان‌ها به حریم زندگی مارها دست درازی کرده‌ایم و با ساخت خانه‌هایمان بر روی محل زندگی مارها منجر به آزار آنها شدهایم.

شریعتی با بیان اینکه برخی از مارها نیز همراه با وسایل نقلیه‌ای که در طبیعت تردد و توقف می‌کنند به منازل مسکونی آورده می‌شوند، افزود: همه شهروندان باید توجه داشته باشند که در صورت مشاهده هر گونه مار بدون هیچ اقدامی با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند تا نیروهای امدادی بدون آسیب مار را زنده بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه به باور کارشناسان آتش نشانی همه مارها سمی هستند مگر خلاف آن ثابت شود، ادامه داد: همچنین چنانچه فردی دچار مارگزیدگی شود باید در اولین گام شکل ظاهری مار را در نظر داشته باشد و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه و پادزهر آن را دریافت کند.

کد خبر 348994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.