۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
غول‌ها به فکر کاربران!

روز جمعه فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و توییتر پروژه Data Transfer Project را که آغازی برای ساخت یک پلت‌فرم متن باز اطلاعات قابل حمل سرویس به سرویس است را معرفی کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان، کاربران این سرویس‌ها با استفاده از این پروژه به راحتی می‌توانند داده‌های خود از یک پلت‌فرم به دیگری منتقل کنند.

پس از انتشار پروژه به صورت متن باز در روز جمعه، این چهار غول تکنولوژی امیدوار هستند که بقیه‌ی سرویس‌ها نیز با مشارکت در پروژه امکان ایجاد یک سرویس متصل به همه سایت‌ها را فراهم آورند؛ که در آن کاربرها می‌توانند داده‌هایشان را از یک پلت‌فرم به دیگری بدون دردسر و ساختن پروفایل برای تمام سرویس‌هایی که استفاده می‌کنند، انتقال دهند.

این چهار شرکت ادعا کرده‌اند که علاوه بر دیتای پرتابل  بر بستر DTP، می‌توانند با ساخت ابزار و نرم افزار مناسب بر این بستر، استخراج و نسخه پشتیبان از اطلاعات ذخیره شده در شبکه‌های اجتماعی را امکان‌پذیر سازند. همچنین می‌تواند ابزاری برای حذف سابقه حضور کاربر در شبکه‌های اجتماعی طراحی شود.

براساس مقاله علمی مربوط به این پروژه مشترک که روز جمعه منتشر شده، این بستر برای  دسترسی و تبدیل داده به یک قالب مشترک، از سیستم های احراز هویت و APIهای موجود استفاده می‌کند، و نیاز به تغییرات کوچکی از  طرف شرکت‌ها می‌باشد.

قابلیت‌های امنیتی درون این پروژه در نظر گرفته شده  و یک گروه ناظر نیز برای نظارت بر  توسعه‌ی این فریم‌ورک و قابلیت‌هایی که در ادامه به آن اضافه خواهد شدتشکیل شده است.

برایان ویلارد مهندس نرم افزار و گرگ فیر مدیر تولید گوگل ادعا می‌کنند که نمونه اولیه آن‌ها می‌تواند برخی داده‌ها شامل عکس، مخاطبین  ایمیل، تقویم و  لیست کارهارا با استفاده ازAPIهایی از گوگل، مایکروسافت، توییتر، فلیکر، اینستاگرام ، Milk و Smugmug که برای عموم قابل استفاده‌اند ، انتقال دهد.

معاون مدیر استاندارد های مایکروسافت نیز معتقد است برای کاربرانی که پهنای باند پایینی دارند، به دلیل محدودیت‌های زیر ساختی و هزینه انتقال داده از سیستم خودشان به سرویس‌ها و برعکس بسیار دشوار بوده و امری غیرعملی است، اگر نزدیک به غیر ممکن نباشد؛ از این رو این سرویس می‌تواند به این طیف از کاربران نیز کمک کند.

مدیر بخش حریم خصوصی و  سیاست‌های عمومی فیس‌بوک  درباره‌ی مشکلاتی که این پروژه با آن‌هاه رو به رو است می‌گوید: پروژه در ابتدای راه است و امیدواریم شرکت‌ها و متخصصین بیشتری در این پروژه همکاری نمایند.

مسئول حفاظت از داده توییتر نیز معتقد است که این پروژه وقت زیادی نیاز دارد و نیاز به همکاری با افراد خلاق و علاقه‌مند از شرکت‌های دیگر وجود دارد تا پروژه به بلوغ برسد و اولویت اصلی که کاربران هستند محقق شود.

کد خبر 348971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.