زمزمه پایان خاموشی‌ها در شهرضا

شهرضا - رییس اداره برق شهرضا از تلاش کارشناسان برای پایان قطعی‌های برق در این شهرستان از نیمه مردادماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مجتبی باقی امروز (یکشنبه) در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا، اظهار کرد: مهمترین رسالت مدیریت دیسپاچینگ ملی، حفظ شبکه توزیع برق است، گاهی با افزایش شدید بار شبکه توزیع، پست‌های ۶۳ و ۲۰۰ کیلووات نیز از مدار خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه برق زیرساخت اصلی توسعه پایدار در همه کشورهای جهان است، تصریح کرد: اهمیت برق در زندگی مردم، ضرورت استمرار فرایند برق رسانی را دوچندان کرده است.

رییس اداره برق شهرضا با بیان اینکه تجربه ثابت کرده در جنگ‌ها حمله به تأسیسات برقی مهمترین راهکار شمن در ایجاد اختلال در فعالیت‌های کشور مقابل است، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، ۵۸ حمله به نیروگاه‌های برق کشور انجام شد.

باقی ادامه داد: در حال حاضر ایجاد اختلال در شبکه برق‌رسانی کشورها نیازمند استفاده از بمب‌ها و موشک‌ها نیست، بلکه این کار با استفاده از بمب‌های الکترومغناطیسی و گرافیتی و حملات سایبری نیز امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به قطعی برق در هفته‌های اخیر، تأکید کرد: بروز چنین شرایطی اهمیت رعایت اصول پدافند غیر عامل در صنعت برق را بیشتر ثابت کرده است، زیرا در صورت بی‌توجهی به این اصول ممکن است خاموشی‌ها تا پایان فصل گرما و حتی در فصل سرما نیز ادامه داشته باشد.

رییس اداره برق شهرضا اضافه کرد: کارشناسان امور برق شهرستان در تلاش هستند تا از نیمه مردادماه، خاموشی‌ها پایان پذیرد، البته این مسئله نیازمند همکاری مشترکان در کاستن از میزان بار شبکه و مدیریت مصرف است.

باقی در خصوص راهکارهای افزایش ضریب ایمنی شبکه توزیع برق، گفت: تمرکززدایی در تأمین برق، کاهش خاموشی‌ها به دلیل تبعات اجتماعی و کاستن از نارضایتی عمومی در این زمینه و افزایش امنیت بانک‌های اطلاعاتی و تأمین برق مراکز مهم و حیاتی از این راهکارها هستند.

وی  افزود: افزایش سالانه پنج تا شش درصد به تعداد مشترکان و همچنین افزایش تعداد وسایل مصرفی به همین نسبت، مهمترین علل افزایش میانگین مصرف در هر سال است.

رییس اداره برق شهرضا ایجاد نیروگاه‌های جدید را از جمله راهکارهای پاسخگویی به نیاز مشترکان شرکت توزیع برق برشمرد و تصریح کرد: رشد مصرف برق به میزان سالانه پنج تا شش درصد، به معنای نیاز به افزایش پنج تا شش هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور است که تحقق این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری در حدود شش هزار دلار در سال است.

باقی با بیان اینکه در شهرضا ۸۲ هزار مشترک برق خانگی وجود دارد، اظهار کرد: این تعداد ۷۹.۵ درصد تعداد مشترکان شهرضا را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که تنها ۲۱ درصد برق شهرستان در این بخش مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۴.۵ درصد مشترکان شهرستان تجاری، ۱.۷ درصد صنعتی، دو درصد عمومی و ۱.۷ درصد کشاورزی هستند، این در حالی است که پنج درصد برق شهرستان در بخش تجاری، ۳۵ درصد در بخش صنعت، پنج درصد در بخش عمومی و ۳۴ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

رییس اداره برق شهرضا با اشاره به راه‌اندازی پست ۴۰ مگاواتی سیار در شهرک رازی این شهرستان، اظهار کرد: پست جدید ۶۳ به ۲۰۰ مگاواتی هم در این شهرک ایجاد و تا پایان سال ۹۸ وارد مدار می‌شود که نیاز این شهرک را تا حدود ۱۵ سال آینده تأمین می‌کند.

باقی با اشاره به اختلال‌های ایجاد شده در برنامه خاموشی‌های اعلامی از سوی شرکت توزیع برق استان، تصریح کرد: در ابتدا این برنامه به صورت یک ماهه تدوین شده بود، اما حجم بار شکبه و در نتیجه خاموشی‌ها بیشتر از میانگین پیشبینی شده بود که منجر به اصلاح این برنامه در هر سه روز شد.

کد خبر 348942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.