لزوم تقویت زمینه های دو اصل حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: زمینه‌های تقویت دو اصل مهم حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور خود در چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) با بیان اینکه شورای شهر در پنجمین دوره به پایان سال اول نزدیک می‌شود، اظهار کرد: در این مدت فراز و فرودها و اتفاقات بسیاری را سپری کرده‌ایم. اتفاقاتی که در جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل توجه بوده و حکمرانی جدید را در تحقق حقوق شهروندی به نمایش گذاشت.

وی لغو عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد توسط شورای نگهبان آن هم پس از انتخاب توسط مردم و کسب آرای لازم را از اتفاقات نامیمون این دوره یک ساله دانست و افزود: این تصمیم مبتنی بر نگرشی خاص به حقوق ملت و تفسیری از قانون اساسی رخ داد که با انتقاد و مخالفت بسیاری از حقوق‌دانان و مردم شهرهای مختلف روبه‌رو شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه قصد واکاوی سرچشمه تفکر موجود و قرائتی از قانون و حدود نظارت نهادی مانند شورای نگهبان را ندارم و آن را به اهل فن واگذار می‌کنم، ادامه داد: آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که ایران در ادوار مختلف همواره تحت ظلم و فشار بیرونی بوده و آنچه کشور را در برابر هجمه‌ها استوار نگه داشته وحدت و یکپارچگی ملت در کنار یکدیگر بوده است.

وی اضافه کرد: آنچه امروز به عنوان ثمره خون هزاران شهید و تدبیر امام انقلاب‌مان در دست داریم، قرار گرفتن دو واژه "اسلامیت" و "جمهوریت" در کنار یکدیگر برای شکل‌گیری این نظام است و همین در کنار هم قرار گرفتن دو واژه و ساختار اسلامی بودن و جمهوری بودن به معنای اتکا و احترام به آرای مردم است.

روشن با بیان اینکه "آزادی" و "حقوق شهروندی" دو رکن اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: در پرونده سپنتا نیکنام به دلایل مختلف و برداشت‌های شخصی و حقوقی این دو اصل مورد خدشه واقع شد اما با توجه به اعتدال و تدبیر حاکم بر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در کنار هم قرار گرفتن طیف‌های مختلف سیاسی حاضر در جلسه، این تهدید به فرصتی برای نشان دادن توجه نظام به حقوق اقلیت‌های مذهبی تبدیل شد.

وی ابراز امیدواری کرد مخالفان این حق قانونی روش‌ها و بهانه‌های دیگر را مورد دستاویز قرار ندهند و مانع زیست آزادانه اقلیت‌ها در جامعه اسلامی نشوند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان ضمن تقدیر از خردورزی و قانون‌گرایی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تائید عضویت سپنتا نیکنام و صحه گذاشتن به قانونی بودن عضویت اقلیت‌های رسمی و شناخته شده در قانون اساسی در شوراهای شهر اظهار کرد: ضروری است زمینه‌های تقویت دو اصل مهم حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد: نهادهایی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند تصمیمی که در خصوص حضور اقلیت‌ها اتخاذ کردند با شناخت و تمکین از رای مردم، ضمن عمل به قانون و تحقق روح آزادی، استقلال و جمهوریت نظام، با احترام و تلاش برای تحقق حقوق ملت، زمینه همبستگی بیشتر و افزایش وحدت مردم را فراهم کنند.

کد خبر 348938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.