تامین سیاسی برق همسایه

وزیر نیرو در سفر خود به سیستان‌وبلوچستان طرحی را افتتاح کرد که امکان افزایش صادرات برق به افغانستان را فراهم می‌کرد.

به گزارش ایمنا، لیلا مرگن در گزارشی با مقدمه بالا که در روزنامه شرق منتشر شده است نوشت: این در حالی است که همین چند روز پیش، صدور برق به عراق به دلیل مشکل ایران در تأمین نیازهای داخلی متوقف شد و دولت عراق که بدهی میلیاردی به ایران دارد، عربستان را جایگزین ایران کرد.

فعالان صنعت برق بر این باورند که صادرات اگر با برنامه باشد، برای کشور مزیت محسوب می‌شود اما همه در یک نقطه اتفاق نظر دارند و آن این است که در شرایطی که ایران قادر به تأمین نیازهای خود نیست، صدور برق به کشورهای همسایه کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

افکار عمومی هم که این روزها خاموشی‌های بابرنامه و بی‌برنامه را تحمل می‌کند، ‌می‌خواهد بداند که چرا طرح‌هایی اجرا می‌شود که زمینه صدور بیشتر برق ایران به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند. آیا منطق اقتصادی به سیاست‌گذاران اجازه چنین رفتاری را می‌دهد؟

قاچاق کالا و حمایت از کالای ایرانی

فریده محرمی هم در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: یکی از پدیده‌هایی که به عنوان یک معضل اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی امروزه در جوامع مختلف مطرح است، پدیده قاچاق است. قاچاق معمولا از طریق مبادی ورودی مرزها و شهرهای مرزی که از موقعیت ژئوپلیتیکی خاصی برخوردارند، صورت می‌گیرد.

شرایط جغرافیایی مناطق مرزی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث گسترش و توسعه قاچاق کالا و... شده است. وجود محرومیت‌های شدید اقتصادی و میزان نرخ بالای بی‌کاری در مناطق مرزی سبب شده است که زمینه‌های مناسبی جهت ایجاد اشتغال سالم و پایدار ایجاد نشود و ساکنان آن مناطق جهت کسب درآمد به فعالیت‌های غیرقانونی و قاچاق کالا، مواد مخدر، اسلحه، سوخت و... روی آورند.

ارز مسافری می‌رود؟

اما و اگرهای ارائه ارز دولتی به مسافران بالا گرفته است. از سویی بانک مرکزی اعلام کرده که به مسافران از ۵۰۰ الی هزار یورو ارز اختصاص میدهد و از سویی دیگری برخی میگویند که هیچ ارزی به مسافران اختصاص نمی یابد.

روزنامه وطن امروز در این خصوص در گزارشی نوشت: خبرسازی‌ها درباره ارز مسافری روز گذشته ابعاد جدیدی از سیاست‌های غلط ارزی را آشکار کرد. احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اعلام کرد از دیروز ۳۰ تیرماه با دستور بانک مرکزی پرداخت ارز مسافری به مسافران متوقف شد. بلافاصله بعد از این اظهارات بانک سامان و بانک ملی با تکذیب خبر متوقف کردن ارائه ارز مسافری اعلام کردند همچنان دلار ۴۲۰۰ تومانی به مسافران خارج از کشور پرداخت می‌شود. دیروز مسافرانی که در فرودگاه‌ها بودند دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما اظهارات مهدی کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف ارز مسافری ظرف چند روز آتی نشان از آن دارد که بانک مرکزی در حال بررسی کاهش میزان ارز مسافری یا توقف آن است.

عدم نظارت، سودجویی در بازار تلفن همراه را زیاد کرده است

روزنامه عصر ایرانیان هم در گزارشی در خصوص رجیستری نوشت:  اگرچه طرح ریجستری با رصد واردکننده اصلی و مصرف کننده نهایی قاچاقچیان را از حضور در بازار موبایل ناامید کرده اما عدم نظارت بر طول زنجیره تامین، به سودجویی در قیمت‌ها دامن زده است.

اواسط سال ۸۵ بود که طرح ریجستری برای اولین بار در کشور به اجرا درآمد اما به دلیل اشکالات فراوانی که داشت، در اوایل سال ۸۶ متوقف شد. تقریبا از سال ۹۴ بود که اجرای طرح رجیستری جدی تر شد و کارگروه هایی برای بررسی تخصصی این طرح تشکیل شدند. اما از پاییز ۹۶ که مجدد این طرح کلید خورد و در نهایت اول اردیبهشت ماه سال جاری به طور کامل در کشور به اجرا درآمد. هدف اصلی طرح رجیستری، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی های هوشمند است

کد خبر 348914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.