۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
صنایع دستی موجود زنده است

میزگرد خبری بررسی فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی صنایع دستی با رویکرد راهکارهای نوین برندینگ و بازاریابی و صادرات صنایع دستی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای این نشست که امروز _شنبه ۳۰ تیرماه_ در سالن کنفرانس تالار فرشچیان برگزار شد، محمدرضا اخلاقی مدیر خانه صنایع‌دستی استان اصفهان به معرفی ساختار کلی خانه صنایع دستی استان اصفهان پرداخت و گفت: مجموعه خانه صنایع دستی استان اصفهان، شرکت تعاونی است که از ۲۳ بهمن‌ماه سال ۹۵ ثبت آن انجام شد. فعالیت این مجموعه با آموزش آغاز شد و بعد از آن در حوزه تولید و تامین ملزومات وارد شدیم. مجموعه خانه صنایع دستی با چهار محور اصلی که شامل خدمات آموزشی، تولیدی،  فروش و  اشتغال و کارآفرینی است، فعالیت می‌کند.

وی افزود: در زمینه آموزش سه حوزه کلی با عنوان‌های آموزش هنرهای سنتی(میناکاری، خاتم، قلمکار، فیروزه‌کوبی و...)، هنرهای کاربردی(طراحی لباس، طراحی کیف و کفش، طراحی زیورآلات و ...) که همه این آموزش‌ها علاوه بر اینکه در قالب استانداردهای تعیین‌شده‌ای هستند، با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در هنرهای سنتی داریم، آن‌ها را پیاده‌سازی خواهیم کرد.

 اخلاقی گفت: سومین حوزه آموزشی در مجموعه خانه صنایع دستی، آموزش اقتصاد هنر در راستای ضعفی که در حوزه صنایع‌دستی و بازاریابی و فروش آن وجود دارد انجام می‌شود. در این بخش دوره‌هایی همچون سبک فروش، سبک فروش بازارچه، تربیت بازاریابان صنایع‌دستی، مباحث زبان تخصصی هنر، عکاسی هنر و استفاده از فضای مجازی آموزش داده می‌شود تا یک هنرمند بتواند محصولات خود را نیز معرفی کند.

مدیر خانه صنایع‌دستی استان ادامه داد: در حوزه تولید نیز سه محور کلی داریم که تامین ملزومات، طراحی- تولید و تولید، محورهای اصلی این حوزه هستند. در محور تامین ملزومات، فروشگاه ملزومات صنایع‌دستی دست‌آرت، که ارایه‌دهنده مواد اولیه، ابزار، تجهیزات و بسته بندی در کلیه رشته‌ها است را برای اولین بار در کشور در تالار فرشچیان استان اصفهان، راه‌اندازی کرده‌ایم. هدف این فروشگاه، ارایه ملزومات صنایع‌دستی به‌طور یکجا است.

خانه صنایع‌دستی اصفهان بسترساز بازار است

وی تصریح کرد: رکن بعدی این حوزه، مسئلۀ طراحی‌ است که در صنایع‌دستی، چیزی تحت عنوان طراحی صنایع براساس نیاز بازار نداریم و بازارهای بین‌المللی را نیز درنظر نگرفته‌ایم. در این راستا نیز، در حال تصویب دفتر تخصصی طراحی صنایع‌دستی هستیم. محور بعدی، بحث تولید را موردنظر دارد. اینکه اگر قرار است کالای کاربردی تولید شود، باید بر اساس استانداردها صورت بگیرد. هدف این حوزه، حرکت از تولید کالاهای تزئینی به سمت کالاهای کاربردی است.

اخلاقی افزود: حوزه فروش نیز یکی دیگر از ارکان خانه ‌صنایع است که در سطح مقطعی اقداماتی در آن صورت گرفته است. در این دو سال فعالیت با مشکل نبود بازار مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که این بازارها را خودمان ایجاد کنیم. خانه صنایع‌دستی اصفهان قرار است بسترساز بازار باشد و به جای فروش محصولات، سرویس فروش ارایه بدهد. در این راستا، اقداماتی در جهت ایجاد بازارچه، گالری، سایت فروش اینترنتی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و صادرات محصولات صنایع‌دستی، انجام شده‌است.

وی با بیان اینکه حوزه اشتغال و کارآفرینی دو بخش اصلی را دنبال می‌کند که اولی مرکز توسعه کسب و کار و دومی مرکز شتاب‌دهی است، گفت: برای اولین‌بار قرار است مرکز شتاب‌دهی صنایع‌دستی ایجاد شود که مانند همه مراکز هم‌نوع، با فراخوان جذب ایده‌های خلاق آغاز به کار خواهد کرد و پس از آن با تیم‌سازی، و حمایت از آن‌ها، به رواج کسب و کار منتهی خواهد شد.

صنایع دستی مهم‌ترین نوع تولید ملی است

در ادامه این نشست، جلیل جوکار رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان اصفهان درخصوص نحوه فعالیت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی اظهار کرد: در ۲۵ آبان سال ۹۶ اولین مجمع عمومی انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان استان اصفهان در اتاق بازرگانی شکل گرفت و با حضور هسته اولیه هنرمندان و انجام رای‌گیری، هیئت مدیره انجمن مذکور تشکیل شد.

وی افزود: در این انجمن هدف غایی، توسعه بازارهای هدف و هم‌چنین صادرات صنایع دستی است که در این راستا با همه ارگان‌های مربوطه شامل از اتاق بازرگانی، وزارت ارشاد، شهرداری، استانداری و غیره، تعامل داشته‌ایم تا به هدف نهایی نزدیک‌تر شویم. محوریت فعالیت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی بر روی صادرات صنایع دستی است. اعضای محترم انجمن همگی فعال‌اند که شامل بازرگان صنایع دستی، هنرمند و تولید کننده، صاحبان دفاتر توسعه صادرات هستند که به عنوان بازوهای مختلف انجمن در حال فعالیت‌اند.

جوکار گفت: صنایع دستی فقط یک کالا نیست، صنایع دستی مهم‌ترین و دقیق‌ترین نوع تولید ملی است زیرا که هویت ملی و فرهنگی ما است. یک کالای صنایع دستی، وجه گفتمان فرهنگی دارد و یک موجود زنده است که با مخاطب خود سخن می‌گوید. بنابراین ما علاوه بر اینکه درحال صادرکردن کالایی هستیم، به نوعی درحال انجام گفتمانی فرهنگی هستیم که بتوانیم از لحاظ هنری و فرهنگی با جوامع مختلف ارتباط برقرار کنیم. این مسئله امروزی نیست و از هزاران سال قبل با صنایع‌دستی زاده شده است. اما باید به شکل استانداردی برسد تا بتوانیم با رقبای سرسخت رقابت کنیم. رقبای ما، کشورهای چین و هند با گردش‌های میلیون‌دلاری در عرصه صادرات صنایع دستی هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان با بیان اینکه سه کمسیون صادرات و توسعه بازار، کمسیون آموزش و پژوهش و کمسیون هماهنگی و پایش را برای این انجمن در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: از ۱۵ مردادماه ثبت‌نام هنرمندان در این انجمن برای ارائه خدمات ذکر شده آغاز خواهد شد و هنرمندان می‌توانند به منظور ثبت‌نام به صورت حضوری در دفتر موقت انجمن واقع در دفتر آموزش مجتمع فرشچیان و برای ثبت‌نام اینترنتی به سایت IHMEA.com  مراجعه کنند. حمایت‌هایی که در انجمن انجام خواهد شد حمایت‌های آموزشی است که به هنرمندان برای استاندارسازی بیزینس هنری که دارند کمک می‌کنند. بسیاری از هنرمندان در ساختار یا روش تولیدشان دچار مشکل‌اند. این استانداردسازی‌ها، به معنای دست کشیدن از سنت‌هایمان نیست. اما بررسی ذائقه فرهنگی هنری کشورهای هدف، تاثیر بسزایی در موفقیت یک هنرمند دارد.

ماموریت ما، صادرات صنایع دستی است

وی ادامه داد: تا کنون عموما تولیدات ما سلیقه محور بوده است و فرد، تمام سرمایه‌اش را آورده و کالایی را تولید کرده که فروش نرفته است و در انبار آن‌ها را جمع‌آوری کرده است. باید روند را تغییر داد و در این حوزه به روز رسانی انجام شود. این به روز رسانی، نهی ریشه‌ها نیست. همچنین خلاقیت حتما شکستن چهارچوب‌ها نیست. قصد ما در کنار حفظ چهارچوب‌های سنت و فرهنگمان، ارایه متدهای خلاقانه‌ای است که هنرمند بتواند کالای کاربردی‌تری خلق کند.

جوکار گفت: درباره صادرات دو رویه را در پیش گرفته‌ایم، یکی گره زدن بیش از پیش صنایع دستی با گردشگری است. در این راستا، طرح آموزشی برای تورلیدرها طراحی شده تا بتوانیم آن‌ها را در حوزه صنایع دستی آموزش بدهیم و دومین روش برای ارایه صنایع دستی، ایجاد دفاتر دائمی صنایع دستی در نقاط مختلف جهان هست. که مذاکراتی با کشورهای فرانسه، اتریش، چین و هند در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بستر ساز است، تصریح کرد: این انجمن به هیچ‌وجه نه قصدش را دارد و نه هویتش به شکلی است که موازی کاری با سایر نهادهای فعال در حوزه صنایع دستی داشته باشد. ماموریت ما، صادرات صنایع دستی است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان افزود: طبق آمار یونسکو در اصفهان، ۱۹۹ رشته صنایع‌دستی فعال وجود دارد که این آمار در جهان بی‌سابقه ‌است. در این عرصه حمایت اول را از خود هنرمندان طلب می‌کنیم و در کمسیون‌ها شرکت کنند و ایده بدهند تا طرح‌های خوبی به اجرا برسد. از تمام شرکت‌های مرتبط، درخواست می‌کنم با انجمن دست یاری بدهند و با یک همدلی و مودت اتفاقات خوبی را در آینده نزدیو رقم بزند.

صنایع دستی زبان گفتمان ملت‌ها است

سپس علی گرامی مدیر فرهنگسرای تالار فرهنگی‌ هنری استاد فرشچیان درباره همکاری با انجمن و خانه صنایع دستی گفت: صنایع دستی به لحاظ فرهنگی و هنری، زبان گفتمان ملت‌ها است. صنایع دستی و هنرهای تجسمی به لحاظ فرهنگی برای توسعه پتانسیل بسیاری دارد. از طرفی وجه اقتصادی صنایع‌دستی نیز مطرح است و بهره‌برداری از این فرصت‌ها خیلی کم است.

وی افزود: هرکس درجایگاه خودش باید بهروند توسعه‌ای کمک کند و ما در جایگاه موسسه فرهنگی کمک خواهیم کرد تا اتفاقات خوبی رقم بخورد و شاهد پیشرفت کشور در عرصه صنایع دستی باشیم.

کد خبر 348880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.