طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را از نقش جهان ببینید

۵ مرداد، ماه گرفتگی مهمی اتفاق می افتد که تمام مراحل آن در ایران هم قابل مشاهده است. در اصفهان نیز مردم می توانند از میدان نقش جهان با راهنمایی کارشناسان نجوم این ماه گرفتگی را ببینند .

به همین بهانه خبرنگار ایمنا گفت وگویی با عمران مرادی، کارشناس نجوم انجام داده که در ادامه می خوانید:

ماه گرفتگی در اصفهان هم رصد می شود؟

ماه گرفتگی  ۵ مردادماه در نیم کره شمالی اتفاق می افتد و مردم در برخی مناطق زمین از جمله  قاره آسیا، اروپا حتی مناطقی از استرالیا و آفریقا می توانند این پدیده را تماشا کنند. تمام مراحل گرفتگی در ایران و اصفهان هم  قابل مشاهده است. کارشناسان مرکز نجوم در میدان نقش جهان تا پاسی از شب آماده رصد و پاسخگویی به سوالات مردم و علاقمندان هستند.

 این پدیده درچه ساعتی قابل مشاهده است؟

ماه گرفتگی در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه و ۴۹ ثانیه اتفاق می افتد که سایه زمین روی ماه قرارمی گیرد و ماه وارد منطقه نیم سایه می شود. پس از آن لبه های ماه شروع به تیره شدن می کند که تشخیص آن کار آسانی نیست و با تلسکوپ قابل رویت است ولی حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه  بعد که ماه آرام آرام وارد نیم سایه شده و قسمتی از آن تاریک می شود با چشم غیرمسلح هم قابل تشخیص است. ماه گرفتگی جزئی نیز در ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه و ۲۷ ثانیه رخ می دهد.

گرفت کلی در چه ساعتی رخ می دهد؟

 گرفت کلی از ساعت ۲۴ آغاز می شود و  اوج گرفتگی در ساعت ۵۱ دقیقه بامداد است که  به همین شکل باقی می ماند. پایان گرفت کلی از ساعت ۱ و ۴۳ دقیقه بامداد است و ماه آرام آرام از حالت کدری کامل در می آید. پس از آن دوباره ماه گرفتگی جزئی را شاهد هستیم و آرام آرام ماه روشن می شود.

 پایان ماه گرفتگی جزئی در چه ساعتی است؟

 ساعت ۲ و ۴۹ دقیقه بامداد هنوز ماه تیره است. پس از آن وارد نیم سایه می شود تا ساعت ۳ و ۵۸ دقیقه بامداد از منطقه نیم سایه خارج می شود. اوج  کل فرایند ماه گرفتگی ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه است و ساعت و گرفت کامل ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه به طول می انجامد.

  وجه تمایز این ماه گرفتگی و دلیل طولانی بودنش چیست؟  

بعضی اوقات ممکن است ماه  از مرکز جنوبی سایه زمین عبور کند گاهی نیز این عبور از مناطق شمالی سطح زمین اتفاق می افتد. دایره قسمت بالایی وجنوبی قطر و فاصله کمتری دارد ولی در این ماه گرفتگی، ماه از مرکز سایه زمین عبور می کند و این موجب می شود که مدت زمان عبورش  از مرکز سایه افزایش پیدا کند.

چه عوامل دیگری در ماه گرفتگی موثر است؟

 در تابستان زمین در دورترین فاصله اش با خورشید قرار دارد، برای همین سایه زمین  عریض تر است. ماه به دور زمین در حال گردش است و گاهی به زمین دور و یا نزدیک می شود. در ماه گرفتگی زمین دور می شود و در دورترین فاصله قرار می گیرد و قرص ماه کوچکتر می شود. مجموعه این سه عامل استثنایی باعث شده که  ۵ مرداد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن رخ دهد که برای منجمان و مردم جذاب است.

چرا  ماه به رنگ مسی در می آید؟

زمانی که ماه گرفتگی کامل می شود، ماه به شکل توپ قرمز مسی در می آید. دلیلش این است که نور خورشید وقتی که از جو زمین عبور می کند به سطح ماه می رسد و در واقع جو زمین به شکل یک طیف آبی در جو زمین پراکنده می شود اگر می شد از روی ماه زمین را نگاه کرد آنهایی که روی ماه بودند خورشید گرفتگی راتجربه می کردند. در واقع  این نور قرمز از خورشید است که  به سطح ماه می رسد. ماه را روشن می  کند و باعث می شود ماه قرمز رنگ دیده می شود.

کد خبر 348860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.