فروش دو برابری تانکر آب در اصفهان!

افت شدید فشار آب، در هفته‌های اخیر به میزانی بوده که آب در بسیاری از منازل به حالت قطعی در آمده است. حتی در تعدادی از مناطق در ساعات پایانی شب هم با قطعی آب روبرو هستیم، از این‌ رو بسیاری از شهروندان برای رفع چنین معضلی اقدام به تهیه تانکر آب کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، تبدیل کمبود آب به بحرانی بی‌سابقه از موضوعات قابل پیش‌بینی بود که از مدت‌ها قبل بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دادند. بحرانی که این روزها شهروندان را به‌شدت درگیر خود کرده و تنها توصیه مسئولان به آن‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب است.

با توجه به چنین شرایطی تعدادی از خانواده‌ها اقدام به خرید پمپ و عده‌ای بیشتر اقدام به خرید تانکر ذخیره آب کرده‌اند و این باعث شده کسب و کار برخی از مشاغل چون سازندگان و فروشندگان تانکر و مشاغل وابسته به آن از رونق خوبی برخوردار شوند. در این میان با وجود تبلیغات و گفته‌های فعالان این بخش، برخی مخزن آب پلاستیکی و برخی منبع آب فلزی را با توجه به ویژگی‌هایی چون تخفیف ویژه و گارانتی برای ضد قارچ و جلبک بودن، جداره قوی، مقاوم بودن در برابر انواع اسید و مواد شیمیایی و قابلیت نصب انواع اتصالات و قابلیت بسیار زیاد حجم ذخیره آب انتخاب می‌کنند. با امید آنکه خود را برای همیشه از بحران بی‌آبی نجات دهند.

حال با توجه به استقبال زیادی که از خرید تانکرها می‌شود سؤال این است که هر خانوار تا چه میزان مجاز به ذخیره آب در این منابع است؟ و آیا وجود همین تانکرها منجر به بی‌آبی بیشتر نمی‌شود؟ چرا که اگر با کمبود آب مواجه هستیم پس ذخیره آن‌هم می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و مورد آخر مربوط به‌سلامت مصرف‌کنندگان است، اینکه مردم بیشتر به کدام جنس از تانکرها برای ذخیره آب اعتماد داشته باشند؟ در این‌باره با کارشناسان و مسئولان مربوطه گفتگویی انجام شد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

ذخیره آب برای هر نفر

در این زمینه سید اکبر بنی طبا، سخنگوی آبفا استان اصفهان با اشاره به میزان ذخیره آب مصرفی برای هر نفر به ایمنا می‌گوید: به ازای هر ۱۲ ساعت برای هر فرد، ۷۲ لیتر آب می‌توان ذخیره کرد که متناسب با این میزان، بر اساس تعداد افراد خانواده باید اقدام به نصب تانکر و ذخیره آب شود.

به گفته این مسئول شرکت آب و فاضلاب از نظر قانونی مجوز هیچ نظارتی براین موضوع را ندارد. فقط مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف به سازمان‌های مربوطه مانند اصناف و تعزیرات مراجعه و شکایت کنند.

بنی طبا از کاهش ۹ درصدی مصرف آب در ۳ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و می‌افزاید: امید است با مصرف صحیح آب توسط مردم از افت فشار و قطعی آب ممانعت شود.

تانکرهایی که مرغوب نیست

همچنین یدالله رضائیان، رئیس اتحادیه دفاتر فروش تانکر اصفهان در این‌باره به ایمنا می‌گوید: امسال بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته تانکر فروخته‌ایم. وی می‌افزاید: خرید تانکر از سوی مردم باعث می‌شود که گاها عده‌ای آب زیادتر از مصرفشان را ذخیره کنند و این مورد خود بر کم‌آبی دامن می‌زند.

به گفته این مسئول تنها راه مقابله با کم آبی افزایش نرخ آب است تا مردم از مصرف خود بکاهند. وی در رابطه با تولید تانک‌های ذخیره آب در اصفهان می‌گوید: تعداد تولیدکنندگان تانک گالوانیزه به ۱۰ نفر رسیده است زیرا مشکلات مختلف به‌ ویژه مشکلات اداره دارایی باعث شده بسیاری از کار کناره‌گیری کنند. تانک‌هایی هم که از جنس پلی‌اتیلن هستند و از نظر من به مرغوبیت گالوانیزه نیست اغلب از یزد وارد می‌شود.

این مسئول تصریح می‌کند: با وجود تانک‌های پلی‌اتیلن، تانکرهای آب گالوانیزه از دور خارج‌شده‌ و اغلب متمایل به خرید پلی‌اتیلن است. اگر تانک‌های پلی‌اتیلن دارای کیفیت مناسب نباشد مشکلاتی برای آب‌های ذخیره‌شده ایجاد می‌کند که ترجیح می‌دهم کارشناسان مربوطه در این‌باره نظر دهند.

به گفته رضائیان با افزایش دما و گرم شدن هوای اصفهان و استفاده از کولرهای آبی، مصرف آب بیشتر شده، از این‌ رو احتمالاً مجبور به تأمین آب مورد نیاز خود از مراکز سیار توزیع آب خواهیم شد.

تانکرهای استاندارد

با توجه به نقش کیفیت تانکرهای آب در سلامت مصرف‌کنندگان ناهید زمانی نژاد، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره دو استان اصفهان به ایمنا چنین می‌گوید: با وجود کمبود جدی آب و با ضرورت در نظر گرفتن نکات بهداشتی برای کالاها و مواد مصرفی در بخش‌های مختلف تأمین، تصفیه و توزیع آب شرب در راستای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان، لازم است برای تهیه تانکرهای آب نکاتی رعایت شود.

به گفته این کارشناس بر اساس بخشنامه صادره به مراکز بهداشت، ضروری است که تمام محصولات، کالاها و مواد مصرفی در بخش‌های مختلف تأمین، تصفیه و توزیع آب شرب دارای مجوز food grade باشد. وی در رابطه با این اصطلاح توضیح می‌دهد: جنس مورد نظر باید استاندارد مناسب برای نگهداری از مواد غذایی و آشامیدنی را دارا باشد و اثر سوء بر مواد خوراکی بر جای نگذارد. همچنین جنس مخازن مورد استفاده برای مصارف آب‌رسانی بایستی با ضخامت کافی باشد و مواد اولیه آن شامل گرانول، مواد افزودنی و رنگ، دارای پروانه ساخت و یا مجوز ورود معتبر باشد.

این کارشناس می‌افزاید: مخازن مورد استفاده برای مصارف آب‌رسانی باید به‌ راحتی قابل شستشو، ضدعفونی کردن و تخلیه باشد و طراحی آن‌ها به نحوی باشد که مانع آلودگی ثانویه آب شود. ضمن آنکه جنس مخازن مورد استفاده از جنس گالوانیزه، استیل و پلی اتیلن سنگین بوده و حجم آن برای تأمین آب به مدت حداقل ۲۴ ساعت در مواقع بحران بوده و آب آنها باید دائماً در حال گردش باشد. همچنین روکش‌ها و رنگ‌های مصرفی در مخازن مورد استفاده برای مصارف آب‌رسانی باید از نوع غیر سمی و از نظر بهداشتی مورد تائید بوده و تحت تأثیر عوامل شیمیایی آب آسیب نبیند.

وی اظهار می‌کند: در نهایت آنکه مواد مصرفی، افزودنی و جنس تأسیسات مورد استفاده برای آب آشامیدنی بایستی food grade بوده و در خصوص استفاده از رنگ‌های مورد نظر پس از هماهنگی با معاونت غذا و دارو و ارائه مجوزهای مورد نیاز اقدام لازم صورت گیرد.

کد خبر 348801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.