بنگاه‌های اقتصادی اصفهان خود را مسئول اشتغال نمی‌دانند

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان به بیکاری ۳۵ درصد از فارغ‌التحصیلان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات کنونی هم راستا نبودن فعالیت‌های دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است ضمن اینکه بنگاه‌های اقتصادی خود را مسئول ایجاد اشتغال نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوطالب جلالی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت با بیان اینکه ارائه خدمات آموزش مهارتی در راستای کاهش مشکلات و آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: امروز بخش زیادی از دغدغه‌های جامعه، بیکاری جوانان، اشتغال و مهارت‌آموزی آنها بوده و بررسی مطالعات تطبیقی حاکی از آن است که اتفاقات خوب در بحث توسعه، وابسته به انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه انسان‌های توسعه یافته در هر جامعه موجب رشد و توسعه جامعه می‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که در کشور با فقر مهارتی روبه‌رو هستیم و با توجه به پتانسیل‌های جامعه چنانچه به موقعیت اجتماعی خوبی دست نیابیم، خانواده‌ها هم چنان با چالش های اجتماعی روبه رو خواهند بود.

سرپرست اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از ۶۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۳۹ میلیون نفر غیرفعال هستند، اضافه کرد:۲۲ میلیون نفر شاغل جود دارد که البته بسیاری از آنها اشتغال پایدار ندارند و باید در این زمینه نیز توجه لازم را داشت.

وی با بیان اینکه با ۳.۵ میلیون نفر افراد بیکار در جامعه رو به رو هستیم، یادآور شد: در کشور فرصت‌های متنوعی در بحث اشتغال فراهم شده و باید کارجویان مهارت‌های لازم را برای اشتغال در یافت کنند.

جلالی  ظرفیت‌های موجود در حوزه گیاهان دارویی،  وجود ۸۰۰۰ واحد صنعتی و ۱۶۰ هزار واحد صنفی را فرصتظهای اشتغال در استان اصفهان دانست و گفت: همچنین ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری برای اشتغالزایی در اصفهان وجود دارد.

وی به بیکاری ۳۵ درصد از فارغ‌التحصیلان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات کنونی هم راستا نبودن فعالیت‌های دانشگاهها و بنگاه‌های اقتصادی است ضمن اینکه بنگاههای اقتصادی خود را مسئول ایجاد اشتغال نمی‌دانند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه افزایش رشته‌ها و دانشگاه‌ها ناکارآمدی نظام آموزشی در حوزه کارآفرینی را نشان می‌دهد، افزود: بر این اساس در استان اصفهان ۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است که حدود ۱۲۰۰ حرفه مهارتی را در دستور کار خود قرار داده و سعی در ایجاد اشتغال برای مهارت آموزان داریم.

وی با بیان اینکه به منظور ارزیابی شاخص‌های مهارتی در کشور نیازمند بانک اطلاعاتی هستیم، افزود: همچنین باید شاخص مهارت‌یابی در جامعه اندازه‌گیری شود چرا که هنوز با روش‌های سنتی شاخصها برآورد می‌شود.

جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص مهارت‌آموزی زنان کارآفرین و سرپرست خانوار استان اظهار کرد: در طی چند سال اخیر نرخ مشارکت زنان در حوزه اقتصادی بالا رفته، اما واقعیت این است که اکنون عمده فرصت‌ها از نظر فرهنگی و ساختاری برای آقایان فراهم شده و از سویی وجود علاقه و مشارکت‌ها می‌طلبد که برنامه‌های متنوع‌تری را برای زنان در استان و کشور فراهم کنیم.

کد خبر 348748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.