مقابله با بحران اعتیاد تنها وظیفه یک دستگاه اجرایی نیست

سمیرم- معاون فرماندار شهرستان سمیرم گفت: مقابله با بحران اعتیاد تنها وظیفه یک دستگاه اجرایی نبوده و موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی و مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، محمدرضا عسگریان در همایش پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه طبق آمار موجود بیش از پنج درصد از جمعیت جهان حداقل یک‌بار از مواد مخدر استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به دوره مشابه خود در سال ۲۰۰۹ مصرف انواع مواد مخدر رشد ۷۰۰درصدی داشته است.

وی افغانستان را پیشتاز در تولید مواد مخدر دانست و گفت: سطح زیر کشت مواد مخدر در این بازده زمانی در کشور افغانستان چهار هزار و ۲۱۲ درصد افزایش داشته که این آمار بسیار تکان‌دهنده است.

معاون فرماندار شهرستان سمیرم خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۱ تولید تریاک در این کشور بالغ‌ بر ۱۸۵ تن بوده که این آمار در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسیده که افزایش چهار هزار ۷۰۰درصد را نشان می دهد.

وی با اشاره به آسیب های مصرف مواد مخدر بر جامعه افزود: مصرف مواد مخدر در حوزه‌های مختلف سیاسی، روانشناسی، فرهنگی اثرات مخربی دارد همچنین باعث زیاد شدن بیماری‌ها جسمی و روانی همچون ایدز می‌شود.

عسگریان با اشاره به اقدامات چهار سال گذشته کشور برای مبارزه با مواد مخدر گفت: در چهار سال گذشته شاهد افزایش ۳۰درصدی مبارزه علیه قاچاقچیان، افزایش ۱۱درصدی انهدام باندهای قاچاق، افزایش ۴۳درصدی در حوزه دستگیرشدگان مرتبط با مواد مخدر و ... بوده ایم.

وی تاکید کرد: در کل کشور بیش از ۹ هزار مرکز مجاز دولتی و غیردولتی در بحث درمان معتادان فعالیت دارند.

معاون فرماندار شهرستان سمیرم گفت: ۶۵درصد از موضوعات همسر آزاری، ۵۵درصد از موضوعات مربوط به طلاق ۳۰درصد از موضوعات کودک‌آزاری در ارتباط مستقیم با مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرند.

وی نقش مردم برای مقابله با مواد مخدر و کاهش مصرف آن را بسیار مهم برشمرد و گفت: تا زمانی که مردم به کمک دولت نیامده اند نمی‌توان برای این موضوع گام اساسی برداشت.

عسگریان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان برای کاهش این معضل خانمان سوز گفت: انجمن معتادان گمنام شهرستان سمیرم که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است بیش از یک هزار نفر بهبود یافته دارد.

کد خبر 348730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.