برق عربستان عراقی ها را گرفت

کشورهای همسایه ایران در هفته ای که گذشت شاهد تحولات سیاسی، امنیتی و اجتماعی مختلفی بوده اند، اما اعتراضات مردم عراق به وضعیت بی برقی و معیشتی، توافقات امنیتی ایران و پاکستان و لغو وضعیت اضطراری در ترکیه، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

درخواست طالبان برای مذاکره با آمریکا رد شد

روز سه شنبه -۲۶ تیر- طالبان افغانستان اعلام کرد نمایندگان سیاسی این گروه در قطر منتظر ارتباط مقامات آمریکایی برای مذاکره است. به نوشته روزنامه دیلی تایمز، این خبر پس از این منتشر شد که دولت دونالد ترامپ،  به دیپلمات‌های ارشد خود برای انجام مذاکرات مستقیم با طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ ۱۷ ساله دستور داده است.

در همین رابطه یک مقام طالبان در دفتر سیاسی قطر اعلام کرد: ما گزارش‌هایی درباره قصد و نیت آمریکا برای برگزاری مذاکرات مستقیم مشاهده کردیم. اکنون منتظر پیشنهاد رسمی برای مذاکرات مستقیم هستیم. هنوز به صورت رسمی این پیشنهاد را دریافت نکرده‌ایم.ما می‌خواهیم نام رهبران‌مان از لیست تحریم سازمان ملل خارج شود و این اقدام می‌تواند برای اعتماد سازی میان دو طرف انجام گیرد. این نماینده طالبان اعلام کرد که ما می‌خواهیم مذاکراتمان درباره خروج نیروهای خارجی باشد.

این در حالی است که یورونیوز گزارش داد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گزارشهای منتشر شده مبنی بر آمادگی این نیرو برای «مذاکره مستقیم» با گروه طالبان را تکذیب کرد. در بیانیه ای که از سوی جان نیکلسون، فرمانده آمریکایی ماموریت ناتو در افغانستان منتشر شده سخنان منتسب به وی مبنی بر احتمال برگزاری مذاکره با طالبان با مشارکت آمریکا رد شده است. جان نیکلسون در این بیانیه تاکید کرده است: «آمریکا جایگزین مردم افغانستان یا دولت این کشور [در مذاکره صلح] نیست.»

مردم عراق ۷۲ ساعت به دولت برای عمل به خواسته‌هایشان فرصت دادند

طی یک هفته گذشته، استان‌های جنوبی عراق شاهد اعتراضات گسترده مردم به وضعیت معیشتی و اوضاع نابسامان اقتصادی و خدمات رسانی در روزهای گرم تابستان بوده است که دامنه آن حتی به اشغال فرودگاه نجف و لغو پروازها نیز رسید.

در تشریح ابعاد مختلف این اعتراضات؛ مسعود اسدالهی، تحلیلگر مسایل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا گفت:  تظاهراتی که در شهر نجف به صورت ناگهانی اتفاق افتاد، در واقع در اعتراض به وضعیت اجتماعی، رفاهی و اقتصادی عراق است؛ عده ای از مردم اعتراض خود را به وضع بیکاری، تورم و قطع برق های شدیدی که در عراق رخ داده(البته کمبود برق سابقه دیرینه دارد)، به صورت راهپیمایی و حمله به فرودگاه نجف، نشان دادند و این امر باعث شد کلیه پرواز ها لغو و در درگیری نیروهای امنیتی یک نفر هم کشته شده شود.

البته پیش از این نیز  تظاهراتی در مبارزه با فساد اتفاق می افتاد، اما اعتراضات اخیر خود آقای مقتدی صدر را نیز غافل گیر کرده و باعث شده همه علما، از جمله آیت الله سیستانی و حتی خود مقتدی صدر ضمن تأیید خواسته های مردم، از تظاهر کنندگان بخواهند از اعمال خشونت آمیز و حمله به تاسیسات عمومی و خصوصی خودداری کنند.

تظاهرکنندگان عراقی لیستی از ۱۲ خواسته خود شامل لغو شورای استان‌ها را به مرجعیت عالی قدر عراق ارائه کرده و به بغداد ۷۲ ساعت برای عمل به این خواسته‌ها فرصت دادند.

عراق از بی برقی به عربستان متمایل شد

عراق طبق یک توافقنامه بخشی از برق مورد نیاز خود را از ایران خریداری می کرد. در روزهای گذشته با توجه به نیاز کشور به برق، و بر اساس مفاد این توافقنامه مبنی بر اینکه در صورت نیاز کشور صادر کننده، صادرات متوقف می شود، ایران از ارایه برق به عراق خودداری کرد.

به گزارش انتخاب،  بعد از آنکه هیئت عراقی که به تهران سفر کرده بود نتوانست طرف ایرانی را برای ادامه فروش برق به عراق متقاعد کرده و در این کار ناکام ماند، حیدر العبادی ،نخست وزیر عراق وزیر نیروی این کشور را مکلف کرد تا برق مورد نیاز عراق را از عربستان سعودی دریافت کند.

عربستان در زمینه تولید برق در مرحله ای است که توان صادرات برق به دیگر کشورها را دارد و در صدد است تولید خود را افزایش داده و تبدیل به یکی از صادر کنندگان این منبع انرژی در جهان شود.

سند جامع همکاری اطلاعاتی - امنیتی ایران و پاکستان

کشور پاکستان با دارا بودن ۹۰۹  کیلومتر مرز مشترک با ایران، همسایه جنوب شرقی ایران محسوب می‌شود، این کشور با دارا بودن یک سری مشترکات، عوامل همگرایی بسیاری با ایران دارد. لذا لازم است با تعامل بین مسولین بلند پایه دو کشور بهبود در روابط دو کشور ایجاد گردد. از این رو سفر این هفته مسئولان نظامی بلند پایه کشور به ریاست سرلشگر باقری، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  به پاکستان و دیدار با مسئولان سیاسی و نظامی بلند پایه آن کشور منجر به صدور بیانیه همکاری متقابل شده است که در آن همکاری های انتظامی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور اتقویت می شود.

به گزار ش ایسنا، رییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تشریح دستاوردهای سفر هیات عالیرتبه نظامی ایران به پاکستان، گفت: همکاری راهبردی دو کشور به ویژه در زمینه اطلاعاتی و امنیتی افزایش یافته و به زودی سند جامع همکاری اطلاعاتی و امنیتی تهران - اسلام آباد امضا می شود.

تهران و اسلام آباد در پایان سفر سه روزه رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران به پاکستان بر توسعه همکاری مدیریت مرز، همکاری اطلاعاتی و امنیتی و اقدام برای بازگشایی گذرگاه های مرزی جدید در مرز مشترک تاکید کردند.

از طرف دیگر روز دوشنبه -۲۵ تیر- ایران میزبان، «رانا تنویر»، وزیر تولیدات دفاعی پاکستان بود و معاون اول رییس جمهور ایران در نشست مشترک، زمینه های همکاری دو کشور را  مساعد ارزیابی کرد. جهانگیری با برشمردن مناسبات مشترک بین دو کشور ابراز امیدواری کرد در آینده ای نه چندان دور مسایل دوجانبه رفع و روابط بین دو کشور تقویت شود. زمینه های همکاری مطرح شده در این دیدار در بر گیرنده همکاری های تجاری، تبادل انرژی، ایجاد راه های ارتباطی و همکاری در زمینه های دفاعی است.

لغو وضعیت فوق‌العاده در ترکیه

ترکیه امروز (پنجشنبه) در ساعت یک بامداد به وقت محلی پس از دو سال به حالت فوق‌العاده اعمال شده در این کشور پایان داد. دولت آنکارا در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال کودتای نافرجام صورت گرفته توسط سازمان "تروریستی" فتح الله گولن و رهبر این گروه که در آمریکا مستقر است برای نخستین بار حالت فوق‌العاده‌ای را در ترکیه اعلام کرد؛ کودتایی که در جریان آن ۲۵۱ تن کشته و نزدیک به ۲۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

وضعیت اضطراری برای دوره‌ سه ماهه بود که هفت بار تمدید شد. برای اعمال یک حالت فوق‌العاده دولت باید نشانه‌های جدی خشونت گسترده را که ممکن است با جو دموکراتیک یا آزادی‌ها و حقوق اولیه و قانونی شهروندانش در تداخل باشد، پیش‌بینی کند.

تحت این حالت فوق‌العاده ده‌ها هزار تن از مردم بازداشت و یا از مشاغل خود برکنار شدند. با این حال دولت آنکارا در آوریل سال جاری میلادی تصمیم گرفت تا برای هفتمین بار حالت فوق‌العاده را به مدت سه ماه تمدید کند.

کد خبر 348716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.