رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: حقوق شهروندی در شهر اصفهان باید رعایت شود که این امر کوتاه کردن مسافت دسترسی به مراکز فرهنگی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه وزارت کشور در دهه ۷۰ با صدور بیانیه‌ای شهرداری‌ها را به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها مکلف کرد، گفت: در ابتدا کارکرد خدماتی در کنار فعالیت فرهنگی مطرح شد و در ادامه در دهه ۸۰ توسعه ارتباطات و ارتباط با کشورهای خواهرخوانده‌ها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شهر موجودی زنده است و باید با آن همانند موجود زنده رفتار کرد، ادامه داد: شهر دارای دو فَضای کاربردی و شبکه ارتباطی است و باید رابطه انسان و بناها را متوازن کنیم که در نتیجه مقوله پیوست فرهنگی مطرح شد و هزینه‌های تعاملی هم افزایش پیدا کرد.

همه باید به سمت شهر فرهنگی گام بردارند

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از اواخر دهه ۸۰ با پدیده شهر فرهنگی روبه‌رو شدیم، ادامه داد: در این بازه زمانی شهرها به سمت شهر خلاق، شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، شهر صنایع دستی و ... رفت و به نظر می‌رسد در وهله‌ای هستیم که همه ما باید به سمت شهر فرهنگی گام بردارند.

وی زیست‌پذیر، انسان‌محور و معناگرا بودن را سه شاخصه شهر فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای تحقق شهر فرهنگی نباید به صورت کارکردی به حوزه فرهنگی نگاه کنیم و باید نگاهمان به فرهنگ ساخت‌گرایانه باشد.

عیدی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های شهر فرهنگی بروز فعالیت فرهنگی است، گفت: خلاقیت فرهنگی الزاماً امری فردی نیست چراکه جامعه خلاق باعث بروز فرد خلاق می‌شود و کالبد شهری با نمادهایی که در خود دارد می‌تواند باعث تقویت این موضوع شود.

وی گفت: حقوق شهروندی در شهر اصفهان باید رعایت شود که این امر کوتاه کردن مسافت دسترسی به مراکز فرهنگی شهر است.

غفلت از اقتصاد فرهنگ در اصفهان

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان توجه به اقتصاد فرهنگ را مورد اهمیت دانست و اظهار کرد: متاسفانه در ایران توجه زیادی به امر اقتصاد فرهنگ نشده است در جایی که این مهم می‌تواند ثروت پایداری برای شهرداری‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید دست افراد فرهنگی، هنرمندان و سرمایه‌های شهر را که به‌عنوان بازار اولیه هستند در دست بازار ثانویه بگذاریم و زیرساخت‌های فرهنگی لازم را در شهر برای این افراد فراهم کنیم، گفت: فعالیت‌های فرهنگی باعث افزایش درآمد شهر می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: باید در سمن‌ها و خیریه‌ها انگیزه ایجاد کنیم و با خیران وارد تعامل شویم تا با کمک این افراد باعث رفع آسیب‌ها شده و فعالیت‌های فرهنگی را بروز و ظهور دهیم.

کد خبر 348648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.