معمای کارت‌های بازرگانی

در یک سال اخیر و با شرایط جدید اقتصادی ۶هزار کارت بازرگانی جدید صادر شده که رقم بی‌سابقه‌ای است، ۸۰ درصد این کارت‌ها متعلق به دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولت است.

به گزارش ایمنا، روزنامه فرهیختگان در گزارشی با این مقدمه به مشکلات اخیر صدور بی رویه کارتهای بازرگانی اشاره کرده و نوشته است: اواخر آذر ۹۶ بود که یک نماینده مجلس از واردات ۶۰۰ پورشه توسط یک پیرزن روستایی پرده برداشت. با توجه به اینکه کارت‌های بازرگانی مجوز واردات است، طی یک سال اخیر همواره صدور و تعداد این کارت‌ها محل بحث بوده است.

بررسی نشان می‌دهد طی یک سال اخیر تعداد کارت‌های بازرگانی با افزایش ۶‌ هزار فقره‌ای، از ۳۴ هزار به ۴۰ هزار فقره رسیده است که این میزان در مقابل فعالیت ۱۰ هزار فعال در زمینه صادرات غیرنفتی، چهار برابر بیشتر است. در کنار افزایش ۶ ‌هزار فقره‌ای صدور کارت بازرگانی، ثبت سفارش ۲۰ میلیارد دلاری کالا در ۷۰ روز ابتدایی سال نیز رقم بی‌سابقه در تاریخ واردات کشور است که در سال «حمایت از کالای ایرانی» حسابی خودنمایی می‌کند.

آینده ایران چه خواهد شد؟

صادق الحسینی هم در یادداشتی در روزنامه ایران به نگرانی مردم از نابسامانانی های اقتصادی اشاره کرده و گفته که در این باره روزانه ۱۰ پیام دریافت میکند. او در بررسی این وضعیت توضیح داده است: نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در ایران بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

طبق آمار IMF نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی ٤٠ درصد و بدهی خالص دولت به تولید ناخالص داخلی ٢٩ درصد است. نکته مهم این است که بدهی خارجی نداریم و این حجم پایین از بدهی هم داخلی و به ریال است که عملا سقفی به لحاظ ثبات مالی برای آن وجود ندارد.

این ویژگی منحصربه‌فرد می‌تواند به مهم‌ترین ابزار برای ساختن یک راه‌حل برای برون رفت تبدیل شود. راه‌حلی که با انتشار اوراق دولتی هم به رونق اقتصاد کمک خواهد کرد، هم با عملیات بازار باز به مدیریت نرخ بهره و هم مشکل نظام بانکی را می‌تواند تخفیف دهد.

رفت و برگشت بازار ارز و سکه

دنیای اقتصاد هم در گزارشی در مورد بازار سکه و ارز نوشت: روز گذشته اتفاقی غیرمنتظره در بازار رخ داد؛ در حالی که معامله‌گران انتظار داشتند، با آغاز دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند این فلز گرانبها کاهشی شود، سکه افزایش قیمت را تجربه کرد.

سکه و دلار معاملات خود را تحت‌تاثیر انتظارات کاهشی با افت قیمت آغاز کردند؛ اواسط روز روند صعودی را تجربه کردند و در ساعات پایانی معاملات، از سقف روزانه فاصله گرفتند. برخی معامله‌گران باور داشتند، عدم ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت بود. ممکن است در روزهای آینده با ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند قیمت تغییر کند.

آرایش جنگی

این روزها در تمامی مجالس صحبت از جنگ اقتصادی است. جنگی تمام عیار که تمامی سطوح جامعه را در نوردیده است. جهان صنعت در گزارشی در این باره نوشته است: داستان از روزی شروع شد که رییس‌جمهور آمریکا با بالا بردن تابلوی اعلان جنگی‌اش، برای اقتصاد داخلی‌مان فراخوان جنگ اقتصادی داد اما سرآغاز این جنگ با کوله‌باری از سرخوردگی‌های اقتصادی همراه شد که این روزها در جای‌جای بخش‌های اقتصادی‌مان خود را بروز می‌دهد و نشانه‌های روشن‌تری از آن در حال نمایان شدن است‌.

هرچند جنگ اقتصادی که ما را به خود فراخوانده از اردیبهشت ماه دامن فضای اقتصادی‌مان را گرفت و بیم و امیدها از بازگشت تحریم‌ها را بیش از پیش افزایش داد، با این حال هرچه به موعد تمدید تحریم‌های اقتصادی نزدیک‌تر می‌شویم، این احساس که در حال وارد شدن به یک فضای ملتهب و هراس‌آور اقتصادی هستیم، تمام اذهان جامعه را به خود مشغول کرده است‌

کد خبر 348621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.