۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
رمقی برای سبز ماندن نیست

تراژدی بحران آب ادامه دارد، نفس درختان شهر به شماره افتاده و دیگر رمقی برای سبز ماندن نیست.

به گزارش ایمنا، کافی است در چهارباغ، ناژوان، حاشیه زاینده‌رود قدم بزنید، برگریزان درختان و تن خشکیده مخازن اکسیژن شهر را مشاهده می‌کنید، گویا امسال قرار است دو بار پاییز را تجربه کنیم، اما پاییزی که هوایی سوزان دارد.

اما بحران کم‌آبی تنها به درختان پارک‌های حاشیه زاینده رود و ناژوان ختم نمی شود، یک هزار هکتار جنگل شرق اصفهان نیز در حال نابودی است و به گفته مدیران شهری اکنون با یک دهم آب مورد نیاز به شکل پساب به صورت بسیار بی‌کیفیت آبیاری می‌شود.

با این شرایط گویا بسیاری هنوز بحران آب را جدی نگرفته‌اند چرا که همچنان در کوچه پس کوچه‌های شهر هدرروی آب را با شستن خودرو یا آب و جارو کردن کوچه‌ها می‌توان مشاهده کرد. با توجه به این شرایط شهرداری اصفهان از مدت‌ها قبل به طور جدی و اساسی، اقداماتی را در نحوه مدیریت مصرف آب، شیوه آبیاری و کاشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی آغاز و پیگیری کرده تا فضای سبز اصفهان، کمتر دچار آسیب شود، اما در کنار این اقدامات، باید با راهکارهای مناسب، تدوین آیین نامه‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه آب، فضای سبز زیبای شهر اصفهان را حفظ کرد.

تشکیل ستاد مقابله با خشکسالی

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: مدیریت ۳۵۰۰ هکتار از پنج هزار هکتار فضای سبز موجود شهر اصفهان بر عهده شهرداری اصفهان است که حفظ و نگهداری از آن دغدغه بزرگ مدیریت شهری به شمار می رود.

علیرضا نصر اصفهانی افزود: با توجه به اینکه تهدید کم‌آبی و حفظ سبزینگی فضای سبز شهری اصفهان یکی از دغدغه‌های جدی و مطالبات بحق مردم در جلسات متعدد با اعضای شورای شهر بود، موضوع در شورای شهر مورد تاکید قرار گرفت و با استقبال شهرداری و دیگر مسئولان از جمله آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ستاد مقابله با خشکسالی تشکیل شد.

وی تاکید کرد: پیگیر حقابه شهر اصفهان هستیم، زیرا اگر حقابه شهر داده شود می‌توانیم حتی به سایر نقاط آب تحویل دهیم، اما امروز خودمان از کمبود آب رنج می‌بریم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: رفع مشکل آب جزء ماموریت‌های شورای شهر نیست، متولی بحث آب استانداری و وزارت نیرو هستند و شورای شهر تنها به عنوان مطالبه‌گر و نماینده مردم در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی اظهارکرد: اینکه آب همیشه در رودخانه زاینده‌رود جریان داشته باشد و این رودخانه تبدیل به رودخانه‌ای فصلی نشود، یک مطالبه عمومی است و شورای شهر این موضوع را دنبال و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

نصر اصفهانی گفت: ارتقاء فرهنگ مصرف آب و جلوگیری از اسراف را می‌توان در قالب فرهنگ شهروندی مورد توجه قرار داد، فکر می‌کنم بخشی از مشکلات کمبود آب را بتوان از این مسیر برطرف کرد. با توجه به اینکه اصفهان در حال حاضر با بحران کم آبی مواجه بوده و خشکسالی به طور جدی این جهان‌شهر تاریخی را تهدید می‌کند، استفاده بهینه از منابع آب نیاز به یک همت و بسیج همگانی دارد.

تشنگی ۳۰ درصد چاه‌های شهرداری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز گفت: با فصلی‌شدن رودخانه زاینده رود از سال ۹۱ و بسته شدن یکسال اخیر این شریان حیاتی اصفهان، مشکل کمبود منابع آبی و خشک شدن چاه‌ها تشدید شده به طوری که آب چاه‌ها روزانه در حال خشک شدن است.

فروغ مرتضایی‌نژاد افزود: بحران کم‌آبی ۳۰ درصد چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان را خشک و دبی بسیاری از چاه‌ها را کاهش داده است، حتی آب بعضی از چاه‌ها شور شده و نمی‌توان از آنها برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

وی ادامه داد: شهرداری توافقی را با شرکت آبفا انجام داده تا در صورت حاد شدن شرایط بحران کم آبی ۱۵ عدد چاه مطلوب خود را در اختیار بخش شرب قرار دهد و در ازای آن پساب در اختیار شهرداری قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در موضوع تامین و مدیریت مصرف آب، برنامه‌های متعددی از جمله تهیه ۳۸ دستورالعمل مختلف برای جلوگیری از هدر رفت آب، ابلاغ کاهش هفت درصدی کشت چمن، اجرای کشت سه هزار نوع گیاه به صورت دیم و آموزش به معاونان، کارکنان و کارگران شهرداری انجام شده است.  

درختان شهر قطره‌ای آب شرب نمی‌خورند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان پنج هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز و ۵۴۰ هکتار چمن وجود دارد، گفت: مردم اطمینان داشته باشند که برای آبیاری درختان حتی قطره‌ای از آب شرب استفاده نمی‌شود.

وی یادآور شد: دستورالعمل چگونگی آبیاری تمام گونه‌های گیاهی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان وجود دارد و به پیمانکارانی که عرصه‌ها را کنترل می‌کنند، ابلاغ شده است.

مرتضایی‌نژاد گفت: در حال حاضر تعداد ۲۲۰۰ کارگر فضای سبز شهر اصفهان آموزش‌های لازم برای آبیاری بهینه و جلوگیری از هدررفت آب را فرا گرفته‌اند، اما باز هم گاهی هدررفت آب دیده می‌شود و دلیل آن اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه امسال بحران کم آبی کنترل می‌شود، اما تا برون رفت از این بحران و فراهم شدن آب پایدار فاصله زیادی وجود دارد، افزود: امسال با استفاده از ۱۷۰ دستگاه تانکر در سطح استان آبرسانی انجام می‌شود، اما این اقدامات تا چه زمانی می‌تواند استمرار داشته باشد؟ امسال با هزینه‌های سنگین شهر را نگهداری می‌کنیم اما تا چه زمانی می‌توان این اقدامات را انجام داد؟

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه درختان و فضای سبز ریه شهر است، گفت: با توجه به شرایط آبی موجود استفاده از گونه‌های مقاوم به خشکی با نیاز آبی کم در دستور کار قرار گرفته و گونه‌های چمن مقاوم به خشکی آماده می‌شوند تا در مکان‌هایی که نیاز به چمن داریم از آنها استفاده کنیم، همچنین در پارک‌های جدید از گونه‌های درخت و درختچه‌هایی با نیاز آبی کم که حدود ۱۳۰ گونه آنها در حال تکثیر است، استفاده خواهیم کرد.

توسعه بر اساس ظرفیت‌های زیست بومی

یک فعال محیط زیست حذف فوری گونه‌های پرمصرف و استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌مصرف آبی را در شرایط فعلی بسیار ضروری دانست و به ایمنا گفت: باید از توسعه بر مبنای سرانه، خارج شده و به سمت توسعه بر اساس ظرفیت‌های زیست بومی حرکت کنیم.

محمد کوشافر ادامه داد: بحران کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود پیامدهای مختلفی دارد که یکی از آنها تاثیرات منفی بر فضای سبز شهری است، البته انتظار می‌رود اصفهان بتواند فضای سبزی مبتنی بر شرایط موجود طراحی و پیام کم‌آبی را گوشزد کند.

وی با بیان اینکه فضای سبز شهر باید متناسب با شرایط کم‌آبی باشد و در این میان انتخاب گونه‌هایی متناسب با شرایط اکولوژیک اصفهان اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد: در شرایط فعلی نباید توسعه فضای سبز انجام شود بلکه باید فضای سبز موجود را مدیریت کرد، همچنین گل‌های فصلی باید از فضای سبز شهری اصفهان حذف، اصلاح سیستم‌های آبرسانی در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد و کف پوش‌های مختلف مثل مالچ چوب و یا گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی را می‌توان جایگزین چمن های موجود کرد.

به گزارش ایمنا، تغییر اقلیم بر اثر آلاینده‌های صنعتی، گرمای شدید، خشکی رودخانه و چاه‌ها، استرس مستمر کم‌آبی به ویژه در فصل تابستان، تردد روزانه یک میلیون خودرو، ریزگردهای معلق در هوا از جمله عوامل خشکی زودرس درختان شهر اصفهان است، به طوری که در پارک‌های شهر می‌توان آثار کم‌آبی  به عنوان بی سروصدا ترین بلای طبیعی را به وضوح مشاهده کرد،امیدواریم با عزم جدی مردم و مسئولان بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

کد خبر 348615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.