فریاد صنعتگران سکوت را شکست + فیلم

صحبت‌های اسرافیل احمدیه، رییس سازمان صنعت و معدن اصفهان در بیست و سومین همایش روز صنعت و معدن، جرقه‌ای بود تا بعد از چند سال انبار باروت عصبانیت صنعتگران گُر بگیرد.

به گزارش ایمنا، صحبت‌هایی که همانند همیشه با آمارهای دهن پرکنی از سهم اصفهان در میزان اشتغال و صنعتی بودن مطرح شد این بار بر خلاف تمامی جلسات سکوت شکسته شد و یکی از صنعتگران در کمال ناباوری مسئولان از جا بلند شد و گفت: «دروغ می‌گویید!»

شنیدن این جمله البته برای مسئولان سنگین تمام شد زیرا همیشه پس از اعلام آماری مانند حضور ۹ هزار واحد صنعتی در اصفهان و دومین قطب صنعت ایران بودن، سری به نشانه تایید از سوی حضار تکان داده می‌شد، اما این بار تنها یک جمله برای پایان دادن به این آمار سازی‌ها کافی بود.  

گوشی امریکایی در جیب مسئولان

اکبر کُراُقلی یکی از صنعتگرانی بود که برای اولین بار در مقابل صحبت‌های مسئولان واکنش نشان داد و با توپی پر صحبت‌هایش را بی پروا بیان کرد.

او در این همایش پس از برخاستن از صندلی اش پس از سخنرانی احمدیه اظهار کرد: فقط خوب دروغ می‌گویند. به قدری اوضاع به هم ریخته است که هر کسی هر کاری بخواهد می‌کند. من نخبه اقتصاد هستم که ۱۴ ثبت اثر دارم اما هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد اما مسئولان از بی ثباتی و مشکلات صحبت می‌کنند.

این صنعتگر با اشاره به اینکه با ارزهای دولتی تنها موبایل و ماشین‌های لوکس وارد می‌شود، افزود: الان موبایل مسئولان «اپل» است و گمرک ما پر از ماشین‌های لوکس است! در صورتی که باید این هزینه ها برای ورود مواد اولیه بشود.

کراقلی تصریح کرد: مسئولان در حالی که گوشی امریکایی در جیبشان است چطور فریاد مرگ بر امریکا سر می‌دهند؟

وی تصریح کرد: من ماشینی تولید کرده‌ام که با مشابه خارجی رقابت می‌کند، اما اجازه ورود لوازم آن را نمی‌دهند، ما از بیرون تحریم و از داخل «تحریم تر» هستیم! چه کسی به فکر ما تولید کنندگان خواهد بود؟ نماینده‌های کشور ترکیه محصول مرا دیده‌اند و حاضرند آن را بخرند و من را به کشورشان برده و آن را تولید کنم. اما من دوست دارم در ایران بمانم و کار کنم.

این صنعتگر افزود: اگر امروزه کره به نقطه‌ای از صنعت رسیده است به دلیل حمایت‌های دولتی است. چرا باید برای صادرات ۵۰ درصد گمرکی وضع شود، با این اوضاع توان رقابتی برای تولید کننده باقی نخواهد ماند.

مسئولان اعتمادی به کالای داخلی ندارند

فرید نجات بخش مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به مشکلات صنعت اظهار کرد: مهمترین چالش در صنعت حمایت‌های مالی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در جهت تولید است که این زیر ساخت‌ها می‌تواند شامل موارد زیادی از جمله فراهم کردن مواد اولیه وارداتی باشد.

وی با بیان اینکه باید مسئولان قانون ممنوعیت واردات کالای خارجی که مشابه آن در ایران تولید می‌شود را اجرایی کنند که این مصداق واقعی حمایت از کالای ایرانی است، افزود: کیفیت کالای داخلی با خارجی برابری می‌کند اما مسئولان اعتمادی به کالای تولید داخلی ندارند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان تصریح کرد: اگر کالای ایرانی کیفیت بالایی داشته باشد نیازی به تبلیغات گسترده نیست. کیفیت بالا مبلغ کالا است که بازاریابی داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی در مقابل دریافت وثیقه‌های سنگین از تولید کننده گفت: اکثر تسهیلات برای صرف در بخش سرمایه در گردش است که سودهای ۱۱ تا ۱۸ درصدی برای آن وضع می‌شود، این در حالی است که تسهیلات توسعه با بهره ۴ درصدی باید ارائه شود.

مدیرعامل شرکت بهیار سپاهان افزود: خدمات صندوق‌های وابسته به معاونت علمی شامل حال همه تولید کنندگان می‌شود اما سیکل بسیار پیچیده و طولانی دارد که از تولید طرح‌ها و محصولات پیشرفته کاسته می شود، این روند در دراز مدت به کشور آسیب می‌زند و ارز بیشتری از کشور خارج می‌شود.

نجات بخش پیشنهاد داد: اتاق فکری تشکیل شود که صنعتگران و تولید کنندگان برتر در آن حضور داشته باشند و سیاست‌هایی اتخاذ کنند و آن را برای وزارتخانه‌های مسئول ارسال کنند، در این صورت قوانین جنبه منطقی تری خواهد داشت و شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

گفتنی است، صنایع اصفهان با مشکلاتی از قبیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های بالای تامین مواد اولیه، عدم تسهیل در وارد کردن مواد اولیه و ... دست و پنجه نرم می‌کنند. این درحالی است که اخیرا عدم ارائه ارز دولتی به این صنعتگران هم مشکلات گذشته را دوچندان کرده است. با این حال تنی چند از صنعتگران در این همایش دغدغه‌های خود را مستقیما به گوش مسئولان رساندند، اما باید دید و منتظر ماند که آیا مسئولان گامی مثبت در راستای حل مشکلات این افراد بر می‌دارند؟

کد خبر 348597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    0 0
    خبر بسیارعالی بود