خیران نمی‌خواهند پولشان صرف اعتیاد شود!

شهرضا –اعتیاد پدیده زندگی مدرن و مسئله اجتماعی بزرگی است که دامنه آسیب زایی آن گروه سنی خاصی را نمی شناسد اما قشر جوان که نیروی مولد جامعه محسوب می شود بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، «از کودکی به دنبال هیجان بودم، بارها تنبیه شدم، اما تکلیف مدرسه را انجام نمی‌دادم تا دوستانم فکر نکنند بچه مثبت کلاسم؛  همیشه این تصور را داشتم که با بقیه فرق دارم. گاهی سر جیب پدرم می‌رفتم و سیگار خاموش را بر لب می‌گذاشتم و رفتارهای بزرگترها را تقلید می‌کردم. ۲۰ ساله بودم که برای نخستین بار به یک مهمانی دوستانه دعوت شدم در آن جا تقریبا از انواع مخدرها بود با اصرار دوستانم مجبور به کشیدن حشیش شدم چون نمی خواستم کم بیاورم. در  ۲۳ سالگی خماری را تجربه کردم؛ تجربه‌ای که برایم خیلی گران تمام شد چون مجبور شدم دزدی کنم. چند بار بازداشت شدم و به زندان افتادم، اما همه این‌ها باعث نشد تا از راهی که رفته بودم بازگردم.»

این تنها بخشی از حرف های رضا جوان 32 ساله ای است که مدت ها در دام این معضل خانمان سوز گرفتار شده البته شاید این سرنوشت بسیاری دیگر از جوانان این شهر باشد که خواسته یا ناخواسته به دام اعتیاد افتاده اند و سرانجامی جز تباهی ندارند. او که روزگاری فکر می‌کرد با همه فرق دارد و اعتیاد حریفش نمی‌شود، این روزها در حالی دوران پاکی را می‌گذراند که پدر و مادرش را از دست داده و همسرش طلاق گرفته و حتی فرزندش دیگر او را نمی‌پذیرد.

اعتیاد به موادمخدر یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه های مختلف می شود همچنین ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و به مرور زمان سلامت جامعه را به طور جدی به مخاطره می اندازد.

رسیدگی به مشکلات جوانان، یکی از مؤثرین عوامل در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است. هنگامی که جوان در زندگی مشکلی روبه رو شود جامعه را پشتیبان خود بداند، می کوشد رفتاری متناسب با خواست جامعه خود داشته باشد و در برابر جامعه ای که خود را مسئول رفع مشکل او می داند، احساس مسئولیت کند و با بروز مشکل، به سرعت به سوی اعتیاد یا قاچاق مواد مخدر کشیده نشود.

اعتیاد پله اول سقوط

علی موسوی، رییس اداره بهزیستی شهرضا پیشگیری را بهترین راه درمان اعتیاد می‌داند و می‌گوید: باتوجه به اینکه یکی از خدمات بهزیستی در حوزه مشاوره و آموزش است در سال گذشته ۲۶ هزار و ۴۸ نفر ساعت آموزش توسط گروه‌های همیار اداره بهزیستی در شهرستان برگزار شده که در این آموزش‌ها مهارت‌های زندگی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و حتی کودکان پیش دبستانی، زندگی سالم و پیشگیری از اعتیاد آموزش داد شد، تجربه ثابت کرده ارایه این آموزش‌ها تأثیر زیادی در پیشگیری و آگاه سازی جامعه دارد.

رییس اداره بهزیستی شهرضا ادامه می‌دهد: وقتی فردی در خانواده به اعتیاد مبتلا می‌شود، مخصوصا اگر پدر خانواده باشد همه افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به همین منظور در آموزش‌ها تمامی اعضای خانواده در نظر گرفته می‌شوند، اما بیشتر بانوان از این آموزش‌ها استقبال می‌کنند.

خیران نمی‌خواهند پولشان صرف اعتیاد شود

موسوی می‌گوید: به طور کلی مردم وحشت زیادی از اعتیاد و معضلات اجتماعی دارند، به همین دلیل راحت معتادان و بهبودیافتگان را نمی‌پذیرند، این مسئله درباره سایر آسیب‌های اجتماعی نیز صادق است، مثلا اکثر مردم از کسی که سابقه سرقت دارد رویگردان هستند.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه حتی خیران جامعه نیز از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه اعتیاد استقبال نمی‌کنند، آنان گمان می‌کنند که وقتی پولی در اختیار بهبودیافته از اعتیاد قرار دهند باز هم در راه اعتیاد مصرف می‌شود؛ البته ترس خیران تا حدودی قابل احترام است، هرچند جای فرهنگ سازی در این زمینه وجود دارد.

لزوم تأسیس کمپ زنان

رییس اداره بهزیستی شهرضا از مراکز درمانی معتادان شهرستان این گونه می‌گوید: در حال حاضر در مراکز اقامتی سرپایی که در شهرستان وجود دارد خانم‌ها نیز پذیرش می‌شوند، اما مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در شهرضا وجود ندارد، حتی متقاضی ایجاد این مراکز در شهرستان بوده‌ایم، اما تاکنون موفق به راه اندازی آن نشده‌ایم.

وی ادامه می دهد: باتوجه به اینکه مرکز ترک اعتیاد برای زنان شهرضایی وجود ندارد با مشکلات زیادی برای رفت و آمد آنان به مرکز استان روبه رو بوده ایم که در این زمینه پیگیری های زیادی انجام شده چرا که با ایجاد این مرکز در شهرضا می‌توان به شهرستان‌ها اطراف هم خدمت رسانی کرد.

آمار دقیقی از معتادان نداریم

موسوی ضافه می‌کند: در مراکز درمانی سرپایی ۱۱ نفر خانم در سال گذشته و چهار نفر در سه ماه نخست امسال مراجعه کرده‌اند، ولی آمار دقیقی از تعداد خانم‌های معتاد در شهرستان شهرضا در دست نیست چون مرکز اقامتی برای این افراد وجود ندارد.

وی نبود آمار دقیق از اعتیاد کودکان در این شهرستان را معضلی بزرگ می داند و می‌گوید: خانواده‌های در معرض طلاق و خانواده‌های با پدر معتاد بیشتر در معرض آسیب هستند، اما درباره میانگین سنی و تعداد این افراد در شهرستان نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

رییس اداره بهزیستی شهرضا پیشگیری را مهم ترین اقدام برای مقابله با خطر اعتیاد عنوان می کند و می افزاید: پیشگیری از اعتیاد در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه وجود دارد که در بخش نخست آگاهی رسانی را به عنوان مهم ترین و بهترین راهکار، در دستور کار بهزیستی قرار داده ایم، البته درصد کمی از افراد هم ممکن است با وجود آموزش‌ها به انحراف کشیده شوند؛ در پیشگیری ثانویه با ایجاد مراکز اقامتی و میان مدت ترک اعتیاد مداخله می‌شود، در بخش سوم نیز به دنبال بازتوانی و درمان معتادان هستیم.

وی تصریح می کند: حدود ۶۰ نفر در سال گذشته تسهیلات اشتغالزایی ویژه بهبودیافتگان از اعتیاد دریافت کرده‌اند، این افراد دارای یک سال سابقه پاکی و مدارک فنی و حرفه‌ای بوده‌اند.

پذیرش در کمپ‌ها با هدف درمان

موسوی می‌گوید: در شهرستان دو کمپ اقامتی میان مدت عطش برای رهایی و گامی برای خوشبختی وجود دارد؛ براساس آمار سال گذشته تعداد ۴۵۶ نفر در کمپ عطش برای رهایی و ۳۸۸ نفر در کمپ گامی برای خوشبختی پذیرش و در سه ماه نخست امسال نیز ۸۶ نفر در مرکز گامی برای خوشبختی و ۱۲۳ نفر در مرکز عطش برای رهایی پذیرش شده‌اند.

وی ادامه می دهد: بهزیستی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، برای رفع معضل اعتیاد تلاش می‌کند؛ به افرادی که به مراکز درمانی سرپایی مراجعه می‌کنند حداکثر ۵۰ هزار تومان و به کسانی که به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند تا یکصد هزار تومان در قالب "یاری برگ" برای یک بار در سال، به نیازمندان اعطا می‌شود. کمپ‌ها هم با اهداف خیرخواهانه ایجاد شده و در بعضی مواقع حتی خدمات رایگان ارایه می‌کنند.

کد خبر 348555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.