برومندفر: نگاه جنسیتی به آسیب ها  ما را به بیراهه می برد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر آموزش تربیت جنسی در مدارس و دوران کودکی گفت: افرادی که منتقد آموزش جنسی به کودکان هستند باید بدانند که اگر این آموزش‌ها ارایه می‌شد این میزان آمار در حوزه تجاوز نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا برومندفر پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در میزگرد "زنان خارج از متن شهر" که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد با بیان اینکه نگاه جنسیتی به بحث آسیب‌ها ما را به بیراهه می‌برد، اظهار کرد: به طور قطع باید آسیب‌های حوزه مردان را هم مورد توجه قرار داد  در این صورت زنان مصون خواهند بود.

وی در خصوص تعریف سکونت‌گاه‌های غیر رسمی افزود: سلامت اقتصادی و اجتماعی در بروز و ایجاد این نوع سکونت‌گاه‌ها نقش مهمی دارد و در این نوع سکونت‌گاه‌ها زنان، کودکان و سالمندان آسیب بیشتری می‌بینند، اگرچه همواره دوران جنگ دورانی پر آسیب بوده اما در حال حاضر هم که شرایط صلح است زنان در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه زنان در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی سواد پایین‌تری نسبت به مردان دارند، افزود: موانع بازدارندگی تحصیل دختران نیز در چنین سکونت‌گاه‌هایی بسیار زیاد بوده است. همچنین ازدواج‌های زودرس، عدم وجود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و وجود خانواده‌های ناکارآمد از عوامل و زمینه‌های وارد شدن زنان به جرگه بزهکاری است.

زنان در حاشیه‌ها امنیت ندارند

وی با تأکید بر اینکه امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای زنان در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی وجود ندارد، اظهار کرد: این زنان در قالب روتین شهرها نمی‌گنجند و این خود عامل بروز یک فرهنگ جدید برای این زنان می‌شود. بر این اعتقاد هستم که آموزش‌ها باید برای مردان بیش از زنان در نظر گرفته شود چرا که مردان با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو هستند در حالیکه تمام عواقب و ترکش های این آسیب ها به سمت زنان می‌آید.

برومندفر با تأکید بر اینکه اهداف هزاره توسعه انسانی هشت هدف را دنبال می‌کند، تصریح کرد: تنها سه هدف از این اهداف به طور مستقیم به حوزه سلامت زنان مربوط می‌شود و این لزوم توجه به حوزه زنان را مشخص می‌کند.

رییس هیئت مدیره سامان سرای زنان خورشید با اشاره به انجام مصاحبه‌های میدانی بسیار در حوزه زنان آسیب دیده گفت: متأسفانه اولین، آخرین و مهم‌ترین حلقه جرم خیزی و آسیب دیدگی در زنان، سکونت‌گاه‌های غیررسمی خانواده بوده و هیچ چیزی مانند خانواده در آسیب‌پذیری آنان نقش نداشته است. کلماتی چون خانواده بدون امنیت یا خانواده بدون تکیه‌گاه واژه‌هایی است که در مصاحبه‌های میدانی بسیار از آن استفاده کرده‌اند.

برومندفر با تأکید بر اینکه تغییرات اجتماعی در کلان شهرها بیشتر دیده می‌شود، افزود: در روستاها و مناطقی که از نظر فرهنگ اقتصادی شرایط خوبی ندارند رشد بالندگی برای زنان به طور ناقص انجام می‌شود. همچنان زنان در کانون غیرامن خانواده رشد می‌کنند. مردانی که دچار خشونت، خیانت یا اعتیاد هستند را نمی‌توان از چنین خانواده هایی حذف کرد و عامل آسیب دیدگی زنان در بسیاری از موارد این موضوعات است.

توان حذف آسیب‌ها را نداریم

وی با اشاره به اینکه توان حذف آسیب‌ها در جامعه وجود ندارد، اظهار کرد: آیا تا به حال HIV یا آبله با تمام تعهدات کشورها حذف شده است؟ این موضوعات حذف شدنی نیست بلکه باید سامان دهی و کنترل شود. اینها جزئی از افراد این جامعه هستند که نتوانسته اند شرایط زندگی خود را با کلان شهرها تطبیق دهند و باید با ایجاد یک زندگی متوسط به کاهش آسیب‌ در بین آن‌ها کمک کرد.

برومندفر با اشاره به فعالیت دو مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و یک مرکز تحت پوشش بهزیستی در حوزه کاهش آسیب زنان، اظهار کرد: این مراکز با استفاده از وجود "همتا" در حال فعالیت هستند. این افراد پاتوق‌ها را شناسایی می‌کنند. افراد شناسایی شده در این مراکز دارای پرونده بوده و خدمات مورد نیاز به صورت رایگان به آنها ارایه می شود.

وی تعداد مراکز فعال در حوزه کاهش آسیب زنان در اصفهان را بسیار کم دانست و گفت: متأسفانه مناطق و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شرایط غیرقابل مقایسه‌ای با مناطق برخوردار شهر دارند. امکاناتی که در بالای شهر وجود دارد را در مناطق حاشیه‌ای نداریم.

آموزش تربیت جنسی در مدارس جدی گرفته شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مردان در حوزه کاهش آسیب‌های روسپیگری دو برابر بیشتر از زنان نیازمند آموزش هستند. آموزش به مردان اهمیت بالایی دارد. البته باید توجه داشت  که دسترسی به مردان بسیار سخت است و همواره در برنامه‌های فرهنگسازی غایب هستند.

وی با ابراز تأسف از فضای نامناسب فیزیکی و شهری در نقاط حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تصریح کرد: تمیزی محل و مناطق مسکونی در این سکونت‌گاه‌ها می‌تواند در کاهش آسیب‌ها بسیار مؤثر باشد. بهتر است سمن‌ها و خیریه‌ها بیشتر از پرداختن به موضوعات اولیه‌ای چون تأمین غذا و پوشاک به موضوع آموزش بیش از همه توجه کنند و به جای اینکه مردم این مناطق را به کمک گرفتن عادت دهیم آن‌ها را حمایت کنیم تا نیازهای اولیه یک شهروند برای آن‌ها مهیا شود.

برومندفر با تأکید بر وجود عدالت اجتماعی به عنوان موضوعی مهم در مناطق شهری افزود: عدالت اجتماعی در جامعه ما هنوز برای همه نقاط شهری به یک اندازه قابل دسترس نیست، حتی برخی مناطق که از آن‌ها به عنوان مناطق حاشیه‌ای یاد می‌شود را نمی‌توانیم به عنوان حاشیه بدانیم چرا که این مناطق جزء مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان محسوب می‌شود و بر این اساس اصل عدالت اجتماعی در شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فعال حوزه زنان با تأکید بر آموزش تربیت جنسی در مدارس و دوران کودکی گفت: افرادی که منتقد آموزش جنسی به کودکان هستند باید بدانند که اگر این آموزش‌ها ارایه می‌شد این میزان آمار در حوزه تجاوز نداشتیم.

وی تصریح کرد: هنر ما باید این باشد که در قالب‌های فرهنگی و اسلامی بتوانیم آموزش‌های جنسی را در جامعه مطرح کنیم و مراقبت از فرزندان را به جامعه بیاموزیم.

وی با بیان اینکه خیرین علاقه مند به هزینه کردن برای چنین اقشاری نیستند، گفت: رسیدگی و سامان دهی به چنین خانواده‌هایی چندان مورد توجه خیرین نیست و متأسفانه زنانی که از زندان آزاد می‌شوند بعد از خروج از زندان از خانواده طرد شده یا اینکه خانواده باصلاحیتی برای برگشت ندارند.

رییس هیئت مدیره سامان سرای زنان خورشید در بحث توانمندسازی زنان آسیب دیده گفت: موضوع توانمندسازی زنان آسیب دیده بسیار مهم است اما چگونه زنی که ۲۸ سی سی متادون دریافت می‌کند می‌تواند به اشتغال روی بیاورد حال آنکه درآمد این زنان پس از به کارگیری آن‌ها بسیار پایین است و حتی هزینه های زندگی خود فرد را هم تأمین نمی‌کند و این امر ایجاب می کند که درآمد در نظر گرفته برای آن ها کاملاً معقول باشد.

برومندفر با تأکید بر اینکه سامان دهی زنان آسیب دیده نیازمند عزمی جدی و همکاری دستگاه‌ها است، افزود: دولت، خیران، شهرداری و بهزیستی همگی باید در کنار هم و با همکاری سمن‌ها به ساماندهی این زنان و ایجاد شغل ثابت با بیمه و بازنشستگی اقدام کنند و باید برای محصولات تولید شده به دست این زنان، بازار فروشی ایجاد شود و همه این‌ها کار یک دستگاه و ارگان نیست، بلکه حمایت همه جانبه دستگاه‌های مربوط را می‌طلبد.

فضای تصمیم‌گیری برای زنان اصفهان بسیار مردانه است

وی با انتقاد از عدم حضور زنان در تصمیم‌گیری‌های حوزه زنان در اتاق فکرهای دستگاه‌ها و مسئولان اظهار کرد: متأسفانه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای زنان در ارگان‌ها و دستگاه‌ها پشت درهای بسته انجام می شود و مسئولان به حضور زنان در تصمیم گیری ها چندان اهمیتی نمی دهند و اعتمادی به زنان برای تصمیم گیری ندارند و از این رو فضای تصمیم‌گیری در حوزه زنان بسیار مردانه است که باید از این امر احتراز کرد.

کد خبر 348469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.