مهدویان‌فر: فضاهای بی دفاع شهری را کاهش دهیم

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه باید به سمت توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین برویم، گفت: اگر زنانی که با مشکلات حاشیه‌نشینی درگیر بوده‌اند به خودآگاهی نرسند و مطالبه‌گری نکنند اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مهدویان‌فر صبح امروز (دوشنبه) در میزگرد بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان حاشیه شهر با عنوان «زنان خارج از متن شهر» که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: ما درباره یک جامعه ۱۰۰، ۲۰۰ و یا هزار نفره در شهر اصفهان  صحبت نمی‌کنیم. سال گذشته خوانده بودم که در حاشیه‌های کلانشهر اصفهان حدوداً بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سکنه داریم و از جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان حدوداً ۱۰، ۱۵ درصد جمعیت در حاشیه‌ها ساکن هستند که با مبنا قرار دادن این رقم، قطعاً نیمی از این افراد جامعه زنانی هستند که موضوع این نشست قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به جمعیت ۱۵۰ هزار نفری زنان در حاشیه‌های شهر اصفهان، ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵، در شهر اصفهان ۸۷ هزار زن سرپرست خانوار اعم از خودسرپرست، بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد که مستندات و شواهد علمی نشان می‌دهد این افراد عمدتاً در بافت‌های حاشیه‌ای شهر اصفهان زندگی و با مشکلات  و مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که از این جمعیت، نزدیک به ۱۰ هزار نفر همسر زندانی هستند.

وی افزود: از رسانه‌ها می‌خواهیم تا کمک کنند نگاه‌های حمایتی نخبگان، متولیان و مسئولان به نگاه‌های توانمندسازانه تبدیل شود. تا کی قرار است معلولان، تکدی گران و ... را درمان کنیم؟ اگر قرار است برای جامعه ۱۵۰ هزار نفری ما فکری شود صرفاً مداخلات اجتماعی و رویکردها کاهش آسیب نیست. گام‌های قبلی کاهش آسیب بحث پیشگیری اولیه است و باید به آن توجه شود هم برای جامعه که بعضاً افراد در معرض آسیب هستند  و هم برای دو میلیون نفر دیگری که در شهر اصفهان زندگی می‌کنند و باید در حوزه پیشگیری اولیه آموزش‌هایی به آن‌ها داده شود.

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با اراده و کار بسیار خوبی که در شورای اسلامی شهر و توسط کمیسیون اجتماعی شورا انجام شده است در سال ۹۷ موفق شدیم لایحه "توانمندسازی زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده شهر اصفهان" را در اردیبهشت ماه به تصویب برسانیم.

مهدویان‌فر با اشاره به محور اصلی لایحه "توانمندسازی زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده شهر اصفهان"، تصریح کرد: هم دستگاه‌ها و هم متولیان، نخبگان و مردم نگاه‌های حمایتی از جمله توزیع غذا، پوشاک و .... را به نگاه توانمندسازی تبدیل کرده تا جوابگوی مسائل باشد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی باید همه جانبه باشد و هر چهار بُعد حرفه‌آموزی، اقتصادی، روحی- روانی و فرهنگی توانمندسازی در نظر گرفته شود، تصریح کرد:  اگر می‌خواهیم حاشیه‌نشینی و مشکلات ناشی از آن را برای زنان کاهش دهیم باید از مدارس که امکان مداخله و بحث دارد، شروع کنیم.

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مطالبه‌گری رسانه‌ها از نهادهای متولی و مسئول را موجب ارتقای امنیت زنان در بافت‌های حاشیه‌نشین دانست و افزود: فضاهای بی دفاع شهری از مسائلی است که در کلانشهرها با آن مواجه هستیم و برآورد ما در شهر اصفهان حدود هزار نقطه فضای بی دفاع شهری است. این فضاها مکانی است که در آن زمینه ناامنی، وقوع جرم و بزه فراهم است. در حاشیه‌نشینی و آسیب‌هایی که برای زنان وجود دارد باید فضاهای بی دفاع شهری را در مناطق حاشیه‌نشین کاهش دهیم چراکه این موضوع به امنیت اجتماعی زنانی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، کمک می‌کند.

وی در خصوص برنامه های در دستور کار برای کاهش حاشیه‌نشینی گفت: لایحه کاهش حاشیه‌نشینی در شهر اصفهان از طریق حمایت از مناطق مهاجر فرست استان اصفهان ارائه و در شورای شهر به تصویب رسید و بر اساس آن اشتغال زایی در شهرستان های مهاجر فرست انجام می شود که به دنبال آن شاهد توسعه حاشیه نشینی در شهر نباشیم.

مهدویان‌فر  ادامه داد: تا کنون بیش از  ۲۰۰ نفر از افرادی که به دلیل اشتغال به اصفهان مهاجرت کرده بودند با ایجاد شغل در مبدا توسط سرمایه‌گذار به منطقه خود برگشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تحولی در حاشیه‌های شهر و وضعیت زنان جز با خودآگاهی زنان ایجاد نمی شود،  اظهار کرد: البته بخش‌های دیگر و نهادهای دولتی هم می‌توانند در این زمینه کمک کنند اما مادامی که جامعه زنان ما و به‌خصوص زنانی که با این مسائل و مشکلات درگیر بوده‌اند که قطعاً در بین آن‌ها نخبگانی هم وجود دارد، به این خودآگاهی و خودباوری نرسند و خودشان مطالبه‌گری نکنند و رسانه‌ها صدای آن‌ها را انعکاس ندهند اتفاق خاصی نمی‌افتد و اگر ده‌ها جلسه دیگر هم به این شکل برگزار شود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در بافت‌های حاشیه‌ای باید به سراغ جامعه زنان برویم و به توانمندسازی همه جانبه‌ آنها کمک کنیم تا مشکلات این قشر حل شود.

کد خبر 348467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.