اصتالیته، تلفیق مدرنیته و پارچه‌های قدیمی

هنر ایرانی با فرد فرد این مرز و بوم همچون گره قالی‌های ایرانی، جُل اسب، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی و سایر داشته‌هایش پیوند خورده است. در هر شهر ایران صنایع دستی هزار رنگی دیده می‌شود که نمادی از تاریخ و فرهنگ و هنر دیرینه ایران‌زمین است.

به گزارش ایمنا، با ورود مدرنیته به هنر ایرانی، هنر و طراحی‌های داخلی منازل به طیف رنگ‌هایی خاص محدود و صنایع رنگی کم‌کم به فراموشی سپرده شده و از سلیقه ایرانی جدا شدند، اما نیلوفر نیّری دانشجوی رشته طراحی علاقه‌ای کم‌نظیر به صنایع دستی سنتی و به‌خصوص پارچه هایی با طرح گلیم و جاجیم‌بافی دارد و هرکدام برایش ارزشی مثال‌زدنی دارند؛ از همین‌رو در نمایشگاه فتومنتاژی اصتالیته برخی از طرح های ایرانی را در پس زمینه تصویر و گاهی بر روی لباس و پوشش افراد کار کرده است.

نیلوفر نیّری در خصوص این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پایه اصلی نمایشگاه اصتالیته، تلفیقی از هنر اصیل بافت پارچه‌های ایرانی با هنر مدرن و کلاسیک بوده است. پارچه‌هایی که بسیار قدیمی و ارزشمند هستند و بیشتر آنها در فلات مرکزی ایران و برخی از آن‌ها نیز در شمال ایران یافت می‌شوند.

او با طرح این سوال که چرا زمانی که پارچه‌هایی با این طرح زیبا داریم باید به سراغ پارچه های صنعتی برویم، می‌گوید: تولیدات این‌گونه از پارچه‌ها به شدت کاهش یافته است و بیشتر در روستاها یا توسط عشایر و گاهی با ابریشم طبیعی بافته می‌شوند.

این هنرمند با بیان اینکه در مجموعه فتومنتاژی اصتالیته ۱۰ اثر به نمایش گذاشته ‌شده است، گفت: بخش دوم این مجموعه نمایشگاه لباس با مضمون ترکیب هنر ایران و مدرنیته است که تا دو ماه دیگر برگزار خواهد شد.

نیری می‌گوید: بیشتر عکس‌هایی که در این گالری به نمایش گذاشته شده اند، مونتاژ دقیقی ندارند و هدف از نومونتاژ این است که تفاوت نوع پارچه ایرانی و پارچه‌ای که توسط هنرمندان غربی طراحی شده است، مشخص باشد و بتوان کیفیت پارچه را به نحو بهتری به نمایش گذاشت؛ ضمن اینکه تلاش کرده‌ام از تصاویری استفاده کنم که با پارچه ها هم‌خوانی دارند و با فرهنگ ما در تضاد نباشند.

او با با تصریح اینکه حجاب هیچ منافاتی با مُد ندارد، می‌گوید: از ابتدای فصل بهار برای برگزاری این نمایشگاه شروع به ایده پرداز کردم و این آثار تیرماه برای ارایه آماده شدند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه فتومنتاژ "اصتالیته" تا ۲۷ تیرماه ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری اکنون، واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن‌بست حریر، شماره ۹ میزبان علاقمندان خواهد بود.

کد خبر 348431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.