منابع آبی مدیریت شود، فضای سبز نجات می‌یابد

یک فعال محیط زیست گفت: تغییر استراتژی فضای سبز در محور زاینده رود محدود به اصفهان نیست و تمام شهرهایی که از آب زاینده رود استفاده می‌کنند باید این تغییر استراتژی را اعمال کنند.

محمد کوشافر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: باید قبول کنیم با بحران کم‌آبی مواجه هستیم و خشکی زاینده‌رود پیامدهای مختلفی دارد که یکی از آنها تاثیرات منفی بر فضای سبز شهری است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نیاز به تغییر راهبرد فضای سبز به شدت احساس می‌شود، افزود: این بدان معنا است که باید از توسعه بر مبنای سرانه خارج شده و به سمت توسعه بر اساس ظرفیت‌های زیست بومی حرکت کنیم. انتظار می‌رود اصفهان بتواند فضای سبزی مبتنی بر شرایط موجود طراحی و پیام کم‌آبی را گوشزد کند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات با توجه به شرایط کم‌آبی حذف فوری گونه‌های پرمصرف و استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌مصرف آبی است، فضای سبز شهر باید متناسب با شرایط کم‌آبی باشد و در این میان انتخاب گونه‌هایی متناسب با شرایط اکولوژیک اصفهان اهمیت زیادی دارد.

کوشافر با بیان اینکه در حال حاضر نباید توسعه فضای سبز انجام شود بلکه باید فضای سبز موجود را مدیریت کرد، گفت: در شرایط بحران گل‌های فصلی نیز باید از فضای سبز شهری اصفهان حذف و آب تنها صرف نگهداری درختان شود؛ همچنین کف پوش‌های مختلف مثل مالچ چوب و یا گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی را می‌توان جایگزین چمن های موجود کرد.

وی ادامه داد: مدیریت منابع آبی در شهر اصفهان به تنهایی کافی نیست، بلکه سایر شهرها و استان هایی که از زاینده‌رود بهره برداری می‌کنند، باید مدیریت مصرف آب داشته باشند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: تغییر استراتژی فضای سبز در محور زاینده رود محدود به اصفهان نیست و تمام شهرهایی که از آب زاینده رود استفاده می‌کنند باید این تغییر استراتژی را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه اصلاح سیستم‌های آبرسانی باید در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد، گفت: مجموع اقدامات مطرح در مدیریت منابع آبی می‌تواند نجات بخش فضای سبز شهر باشد.

کد خبر 348420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.