فینال اولی مثل کرواسی/ خروس ها تا صبح می خوانند

فرانسه و کرواسی شرایطی برگزار کننده دیدار فینال جام جهانی هستند که کفه ترازو برای برتری خروس ها سنگینی می کند اما کروات ها نشان دادند در سخت ترین شرایط به بازی برمی گردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه امشب در حالی برگزار می شود که تیم های کرواسی و فرانسه از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه با قضاوت نستور پیتانا از آرژانتین در ورزشگاه لوژنیکی مسکو مه مصاف یکدیگر می روند.

بی شک در صورت شکست هر تیمی در فینال، هیچ کس شش بازی آن ها تا رسیدن به آن را به یاد نمی‌آورد و همه می‌گویند فلان تیم قهرمان شد، از طرفی از دست دادن جام زرین آن هم در یک قدمی‌اش، حسرتی است که تا آخر عمر بازیکنان و مردم تیم بازنده را رها نمی‌کند.

فرانسه که در ۲۰ سال اخیر برای سومین بار با فینال رسیده، اینبار حریفی پر انگیزه را پیش رو خواهد داشت. فرانسوی ها ۲۰ سال پیش در کشور خود برزیل را مغلوب کردند و برای اولین بار جام را بالای سر بردند. سال ۲۰۰۶ در یک بازی تراژدی که با اخراج زیدان همراه بود در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شدند و حالا "دشان" می خواهد با فتح جام به سومین نفری تبدیل شود که بعد از "زاگالوو" و "بکن بائر" توانسته هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی در جام جهانی به قهرمانی برسد.

قهرمانی خروس ها در این جام مردم فرانسه را خوشحال ترین مردم روی زمین خواهد کرد و مطمئناً آن ها تا صبح به خوشحالی و پایکوبی خواهند پرداخت.

تنها نقطه اشتراک فرانسه و کرواسی باز هم به ۲۰ سال قبل بر می گردد، هر دو تیم در سال ۱۹۹۸ توانستند به نیمه نهایی خود کنند، فقط با این تفاوت که در آن سال کرواسی به مقام سوم رسید و فرانسه قهرمان شد.

حالا دیگر تیم دالیچ اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده و تحسین اهالی فوتبال را برانگیخته است. شاید قبل از شروع جام اگر به کروات ها می گفتند شما به فینال می روید یا باور نمی کردند یا از خوشحالی از حال می رفتند، اما حالا که در فینال هستند شرایط فرق می کند و آن ها به کمتر قهرمانی قانع نخواهد بود.

آمباپه، گریژمان، پوگبا و ماتویدی بازیکنان شاخص فرانسه هستند و در سوی مقابل راکیتیچ، مودریج، ربیچ و مانزوکیچ بهترین های کرواسی در این جام بودند.

پیش بازی

فرانسه

فرانسه در دور گروهی کار سختی نداشت و با دو برد مقابل استرالیا و پرو صعودش را قطعی کرد و مقابل دانمارک هم به تساوی بدون گل رسید. اولین مسابقه دشوار خروس‌ها  مرحله حذفی رویارویی با آرژانتین بود، جایی که در یک بازی فوق العاده جذاب، فرانسه توانست ۴ بر ۳ به برتری برسد. حریف بعدی اروگوئه بود، تیم دشان باز هم به راحتی پیروز شد ولی سخت ترین چالش مصاف با بلژیک در نیمه نهایی بود، جایی که خروس‌ها با استفاده از گل "اوتیتی" و تکیه بر خط دفاعی و "لوریس"، جان سالم به در بردند. به فینال رسیدند.

کرواسی

زمانی که دالیچ، سرمربی سابق العین هدایت کروات‌ها را بر عهده گرفت این تیم در آستانه حذف از مرحله انتخابی قرار داشت ولی آمدن او همه چیز را تغییر داد و کرواسی نه تنها راهی جام جهانی شد، بلکه حالا خودش را در فینال این تورنمنت بزرگ می‌بیند.

کرواسی پس از تساوی مقابل ایسلند و پیروزی برابر نیجریه و آرژانتین به عنوان صدر نشین به یک هشتم صعود کرد و در مراحل حذفی به ترتیب دانمارک، روسیه و انگلستان را از پیش رو برداشت تا اولین فینال تاریخ خود را تجربه کند.

نکات آماری

فرانسه و کرواسی پنج بار روی در روی هم قرار گرفته‌اند. کرواسی هنوز نتوانسته خروس‌ها را شکست بدهد و فرانسه سه بازی اول را برده و دو بازی آخر را مساوی کرده است.

هر سه فینال اخیر جام جهانی به وقت‌های اضافی کشیده شده است. اما تنها در دو بازی ضربات پنالتی سرنوشت قهرمان را تعیین کرده است.

کرواسی برای اولین بار در تاریخش به فینال جام جهانی می‌رسد. کرواسی همچنین سیزدهمین کشور و دهمین تیم اروپایی تاریخ است که به فینال جام جهانی می‌رسد.

دو بار قبلی که یک تیم برای اولین بار فینالیست می‌شد، قهرمان هم شد. فرانسه در ۱۹۹۸ و اسپانیا در ۲۰۱۰.

فرانسه در این جام جهانی تنها ۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه از حریفانش عقب بوده. این در حالی است که کرواسی در هر سه بازی مرحله حذفی از حریف عقب افتاد.

ترکیب احتمالی دو تیم:

فرانسه: لوریس، پاوارد، هرناندز، اومتیتی، واران، پوگبا، کانته، ماتوئیدی، گریزمن، امباپه، ژیرو

کرواسی: سوباشیچ، ورسالیکو، لوورن، ویدا، استرینیچ، مودریچ، راکیتیچ، بروزوویچ، پریشیچ، ماندژوکیچ و ربیچ

کد خبر 348352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.