۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
علل بروز کم خونی کدامند؟

فوق تخصص خون و آنکولوژی دلایل بروز کم خوبی و روش های درمان این بیماری را تشریح کرد.

فریبرز مکاریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کم خونی یک علامت است، اظهار کرد: کم خونی آنومی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام  نمی دهند و به همین دلیل کم خونی با علایمی مانند کوتاهی نفس، احساس ضعف و خستگی بروز می کند.

وی با بیان اینکه کم خونی تنها با بررسی نتایج آزمایش اثبات می شود، اضافه کرد: در بسیاری از مواقع علایم کم خونی غیر اختصاصی هستند، ممکن است که فرد با دیدن این علایم غیر اختصاصی معتقد به کم خونی خود شده و با انجام درمان های خودسرانه مسیر درمان را اشتباه طی کند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی درمورد علایم کم خونی گفت در بسیاری از افراد کم خوابی، خواب دیدن و کابوس در شب به صورت اضطراب و دلهره، ضعف و بی حالی، علایم گوارشی، تپش قلب و کوتاهی نفس علایم کم خونی  بوده و درمان بر مبنای این علایم تجویز می شود.

وی با تاکید به اینکه کم خونی می تواند علامت یک بیماری بسیار جدی باشد، بیان کرد: ممکن است بیماری به دلیل خون ریزی دستگاه گوارش دچار کم خونی شده و  خودسرانه قرص آهن مصرف کند و علایم کم خونی به طور موقت از بین برود، اما این احتمال هم وجود دارد که خونریزی دستگاه گوارش علایمی از یک سرطان روده بوده و مراجعه نکردن به پزشک تشخیص دیرهنگام اصل بیماری را به دنبال دارد.

مکاریان با تاکید بر اینکه وظیفه گلبول ها اکسیژن  رسانی به همه قسمت های بدن است، اظهار کرد :هر قسمتی از بدن که به دلیل کم خونی اکسیژن دریافت نکند دچار علامت شده و فرد احساس اضطراب، خواب آلودگی، ضعف و بی حالی می شود و با نرسیدن اکسیژن به عضلات کارکرد قلب هم دچار مشکل شده و در نتیجه بیمار تپش قلب پیدا می کند.

وی اضافه کرد: نرسیدن اکسیژن به ریه فرد تنگی نفس را به همراه دارد ضمن اینکه نرسیدن اکسیژن به دستگاه گوارش، چشم، گوش و دهان موجب بروز علایم گوارشی، ضعف در بینایی و شنوایی و خشکی دهان نیز می شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با تاکید بر اینکه وجود این علایم در همه افرا دلیل کم خونی نیست، اضافه کرد: کم خوبی ممکن است ناشیاز کاهش هموگلوبین در مغز و استخوان باشد و مواد غذایی کافی به مغز و استخوان نرسد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد افراد با مصرف گوشت، جگر  و فراورده های حاوی ویتامین مواد  غذایی لازم را دریافت می کنند اما این احتمال وجود دارد که آهن مورد نیاز بدن زودتر از موعد از طریق دستگاه گوارش و در گروه خانم ها به دلیل عادت ماهیانه از بین برود.

مکاریان اصلاح علت کم خونی را مهم دانست و گفت: کم خونی یک علامت بوده و باید با جبران مواد اولیه و اصلاح تغذیه نسبت به رفع آن اقدام کرد. شایع ترین علل کم خونی نرسیدن مواد اولیه به مغز و استخوان و فقر آهن است. در خانم ها اختلال در زمان عادت ماهیانه یکی از علایم کم خونی است و ورم بدن به دلیل نارسایی قلب یا علل دیگر نیز از دیگر عوامل این بیماری است.

وی سندروم های تالاسمی نوع خفیف را نیز از دیگر دلایل کم خونی دانست و افزود:  مغز و استخوان این گروه از افراد  نمی تواند آهن مورد نیاز بدن را تولید کند و با اصلاح تغذیه و فرآورده های دارویی می توان به این افراد کمک کرد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با یان اینکه افراد با مصرف دارو بین سه تا شش ماه می توانند نسبت به درمان کم خوبی ناشی از فقر آهن اقدام کنند، گفت:همچنین در کنار مصرف داروها باید مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز و جگر، استفاده از تنقلات، پسته، گردو، ماش و عدس به افراد برای پیشگیری از کم خونی در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 348201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.