برنامه‌ریزی برای داشتن جامعه سالم امری ضروری است

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه زندگی بدون تغییر نیازمند برنامه‌ریزی است، گفت: در جامعه باید به پیشگیری از تغییرات استرس‌زا توجه داشت چرا که ساختن جامعه با روانی سالم نیازمند برنامه‌ریزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعباس شفتی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم کلنگ‌زنی مرکز خدمات اجتماعی بهارستان با بیان اینکه از اواخر قرن بیستم سازمان بهداشت جهانی توجه به سلامت در همه ابعاد را برای عموم مردم دنیا امری ضروری اعلام و اظهار کرد: در گذشته نیز در نظریه‌های بقراط و حکیم طوس به این موارد اشاره شده بود اما از اواخر قرن بیستم اقدامات تجربی در این زمینه آغاز و مشخص شد که در برخی موارد مشکلات جسمانی موجب بروز پدیده‌های روانی می‌شود.

وی فلج‌های هیستریک را ذی‌نفوذ پدیده‌های روانی دانست و افزود: در بسیاری از موارد تمام سیستم‌های عصبی و عضلانی سالم بوده و این در حالی است که در چنین شرایطی عضو فلج می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی مرجع مباحث سلامتی در دنیا است، افزود: بر اساس مصوبه این سازمان سلامتی دارای سه جزء شرایط جسمانی، شرایط روانی و شرایط اجتماعی است و همه کلینیک‌های تخصصی دنیا بر اساس این سه جزء فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کلینیک‌های تخصصی سلامت افراد مراجعه کننده در زمینه زندگی شخصی، شغلی، خانوادگی و تعاملات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علل اثرگذار بر ضایعه فلج‌های هیستریک را تشخیص داده و پدیده‌های روانی هم شناخته شود، تصریح کرد: البته در کشور تعداد این کیلینک‌ها کم است و این در حالی است که هنوز برخی به این باور نرسیده‌اند که برخی از عملکردها و حالت‌های جسمانی متأثر از سیستم روانی است.

شفتی با بیان اینکه موجودیت انسان شکیل و وحدت یافته است، بیان کرد: در وجود اشخاص بطن‌های جداگانه‌ای نیست و دردهای انسان در رفتار او مؤثراست، آسیب‌های بدنی ناشی از عوامل متعددی است، در واقع شروع مسائل روانی با استرس است و آغاز هر آسیب‌دیدگی ناشی از استرس است که نظم روانی اشخاص را بهم می‌ریزد.

این استاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: استرس محصول تغییر یافتگی محیط بوده و این تغییرات روان افراد را پریشان می‌کند بنابراین آنچه که می‌تواند وضعیت متعادل را در زندگی برای افراد فراهم کند کاهش استرس‌های زندگی است. برخی از حوادث طبیعی زندگی انسان مثل طلاق، فوت همسر، اخراج از شغل و ... استرس‌های زیادی را برای افراد دارد که در نهایت بهم ریختن تعادل روحی و روانی و بر دوش کشیدن مشکلات جسمانی را رقم می‌زند.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه اشخاص به دنبال شرایطی هستند که کمتر به حمایت از معلولان و درمان این قشر و راه اندازی موسساتی در این زمینه باشند باید به جای درمان به سمت پیشگیری بروند.

شفتی با بیان اینکه زندگی بدون تغییر نیازمند برنامه‌ریزی است، اظهار کرد: در جامعه باید به پیشگیری از تغییرات استرس‌زا توجه داشت چرا که ساختن جامعه با روانی سالم نیازمند برنامه‌ریزی است.

کد خبر 348095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.