انگلیس گرفتار در کلاف سر در گم خروج از اتحادیه اروپا

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در مورد بحران کابینه انگلیس گفت: برای همه آشکار شد که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا امتیازاتی زیادی را از دست خواهد داد.

علی خرم درمورد مشکلات پیش روی دولت انگلیس بعد از استعفای وزیر امور خارجه این کشور، به خبرنگار ایمناگفت: دوسال پیش زمانی که در پادشاهی متحده بریتانیای کبیر شامل انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ایالت ولز، رفرندام برگزارشد، ۵۲ درصد از مردم رأی به خروج از اتحادیه اروپایی دادند. در آن زمان تندروهای انگلیسی سعی کردند با عوام فریبی مردم را وادار به خروج از اتحادیه اروپا کنند.

وی اظهار کرد: رهبران این جریان اتوبوس‌های بزرگی را در شهر لندن وسایر شهرها چرخاندند تا نظر مردم را جلب کنند، اینها معتقد بودند که عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا باعث می شود این کشور تبدیل به گماشته، مزدور و جیره خوار اتحادیه اروپا شود و با گفتن این موارد منفی به مردم، سبب شدند تا ۵۲ درصد از آنها به خروج از این اتحادیه رای بدهند.

این تحلیل گر روابط بین الملل افزود: یکی از رهبران و مخالفان عضویت در اتحادیه، «بوریس جانسون» بود که به سهم خود تبلیغات زیادی ضد اتحادیه اروپا انجام داد و وقتی که «ترزا می» به جای دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس شد، به سمت وزارت امور خارجه انتخاب شد. هر چند جانسون در این مرحله رفتار و عقایدش متعادل شده بود؛ ولی به هر صورت در عمل به عنوان یکی از مخالفان ماندن در اتحادیه اروپا در نزد مردم شناخته می شد.

وی افزود: در طی این دو سال ترزا می مجبور شد کلید خروج از اتحادیه اروپا را روشن و روند مذاکرات خروج را آغاز کند، ولی کم کم برای همه آشکارشد که بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا چه امتیازاتی را ازدست خواهد داد.

خرم افزود: در داخل بریتانیا هم متخصصان وکارشناسان برای نسبت به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هشدار دادند و به دولت خاطر نشان کردند که با خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا، منافع ملی این کشور به خطر خواهد افتاد.

وی افزود: در طی این مدت، مردم بریتانیا هم متوجه شدند که خروج از اتحادیه اروپا چندان به نفع کشورشان نیست؛ چرا که دو ایالت ایرلند شمالی واسکاتلند تهدید کردند که اگر بریتانیا بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شود، آنها نیز از نظام پادشاهی بریتانیا خارج شده و به کشورهای مستقلی تبدیل می شوند.

پادشاهی بریتانیا با خطر تجزیه روبرو است

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که ایرلندشمالی و اسکاتلند می خواهند در اتحادیه اروپا بمانند، این تهدید برای انگلستان بسیار جدی بوده؛ چرا که با خروج این دو ایالت از نظام پادشاهی بریتانیا این کشور با خطر تجزیه روبرو خواهد شد و برای همین قضیه خروج از اتحادیه اروپا برای دولت انگلیس به یک کلاف سر در گم تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: درهمین زمان خانم می با مذاکراتی که انجام داد سعی کرد نشان بدهد که ظاهرا قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد، ولی در نهان کوشید منافع ایرلند و اسکاتلند را هم حفظ کند؛ بنابراین راجع به مناطق آزاد اقتصادی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا حرف زد و کار تا جایی پیش رفت که آرام آرام همه مخالفان ماندن در اتحادیه اروپا  متوجه شدند که موضوع تغییر کرده و ممکن است بریتانیا در عمل خارج نشود و یا همان رفتار و سیاستهای گذشته بین با اتحادیه اروپا را حفظ کند.

وی افزود: به همین  دلیل بود که اتحادیه اروپا هم سعی کرد به صورت جدی در مقابل خواسته‌های بریتانیا مقاومت کند و به این کشور بگوید در صورت خارج شدن از اتحادیه باید هزینه سنگینی بپردازد.

خرم اظهار کرد: به این دلیل وزیری که ترزا می برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعیین کرده بود، استعفا داد و بعد از آن هم بوریس جانسون که خود از رهبران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وزیر خارجه دولت انگلیس بود، به خاطر فشار افکار عمومی مجبور به استعفا شد تا در برابر مردم به عنوان نقض کننده عهد و قول وقرارهای خود معروف و شناخته نشود.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: بنابراین استعفای این دو همراه با تهدید اسکاتلند وایرلند برای خروج از پادشاهی متحده بریتانیا را می توان دلیل بحران در دولت خانم می دانست؛ هر چند وی سعی می کند با تغییراتی در کابینه خود مشکلات کشور و نیز جدایی طلبی ایالت‌های اسکاتلند وایرلند را رفع کند. 

کد خبر 348093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.